Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht

Het koopje voorbij

Subaru Impreza 2.0 GT Turbo
Subaru Impreza 2.0 GT TurboSubaru Impreza 2.0 GT TurboSubaru Impreza 2.0 GT TurboSubaru Impreza 2.0 GT TurboSubaru Impreza 2.0 GT TurboSubaru Impreza 2.0 GT TurboSubaru Impreza 2.0 GT Turbo

De viercilinder boxermotor is heilig voor Subaru. Toch laat het merk dat heiligdom in de toekomst deels voor wat het is, want ook Subaru is bezig met de overstap naar elektrisch rijden. Eens te meer reden om voor deze rubriek een oude, nog enigszins betaalbare topper van stal te halen: de Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD.

Sportieve Impreza's zijn de laatste jaren behoorlijk duur geworden. Voor een WRX STI, de opvolger van de GT Turbo, betaal je zo 20 mille. Daarbij zijn volledig originele exemplaren ook nog eens zeer zeldzaam. De Impreza was en is immers een geliefd tuningobject. Dat zal er mede mee te maken hebben dat de Japanner ooit een relatief koopje was: in 1998 tikte je deze 218 pk sterke 2.0 GT Turbo 555 nieuw al op de kop voor omgerekend net iets meer dan €26.000. In de hedendaagse automarkt heb je voor dat geld net een kale C-segmenter te pakken.

Subaru Impreza 2.0 GT Turbo

Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD

Naast de '555' stond er ook nog een reguliere GT Turbo in het aanbod zonder dat getal. Die was iets duurder dan de 555. De laatste was er omdat hij moest dienen als het homologatiemodel voor de rally-Impreza 555 in Groep A van het World Rally Championship. De 555 was gek genoeg goedkoper dan de reguliere GT Turbo. Een blik op de brochure van destijds leert dat de 555 dan ook een aantal zaken moest ontberen. ABS en airbags kreeg je bijvoorbeeld niet op de 555, net als een elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak. Die zaken waren op de 555 ook niet als optie bij te bestellen.

Het hoofd koel

Een spartaanse versie van de GT Turbo dus, deze 555. Airconditioning kon je overigens als optie wél bijbestellen en dat heeft dit exemplaar dan ook. Hij is origineel Nederlands geleverd en heeft sinds 1998 vier eigenaren gehad. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de eerste eigenaar hem volgens de gegevens van de RDW minder dan een dag in bezit had. De 'tweede eigenaar', wat in dit geval dus ook heel goed de eerste eigenaar kan zijn, heeft hem maar liefst tot 2018 in zijn bezit gehad. Daarna is hij nog in het bezit geweest van twee andere particulieren.

Deze 2.0 GT Turbo is met zijn kilometerstand van ruim 230.000 kilometer goed gebruikt, maar de stoelen zien er nog keurig uit. Het stuur is wel een beetje afgekloven, maar een nieuw laagje leer eromheen hoeft niet extreem duur te zijn. Op het oog is de uitlaat het enige niet-originele aspect aan deze GT Turbo 555. Verder ziet dit exemplaar er goed uit en heeft hij in de hedendaagse Subaru-occasionmarkt een relatief vriendelijke prijs. Destijds waren we in ieder geval al heel enthousiast over de rij-eigenschappen van de GT Turbo 555, dus wie is de volgende die de viercilinder boxermotor fijn laat roffelen?

Signalement

Merk Subaru
Model Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 22.687

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 211 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 290 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.340 mm / 1.690 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 1.200 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden205/55R15Prijzen
Topsnelheid 231 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,4 s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.