Smart City Coupé – 2004 – 427.058 km - Klokje Rond

Gegrepen door het Smart-virus

53 reacties

Video
AutoWeek 17 2022
AutoWeek 17 2022

Je leest het in AutoWeek 17 2022

Smarts van de eerste lichting staan er om bekend dat ze vroegtijdig instorten met een kapotte motor. Maar dat het ook goed kan gaan hebben we in deze rubriek wel vaker aangetoond. Dat dat we ooit een Smart zouden aantreffen met vier ton op de klok, hadden we nooit verwacht. We zijn benieuwd.

Deze ervaren Smart is sinds vorig jaar in het bezit van Bram Gerritsen. Het is een geval ‘wie appelen vaart, die appelen eet. “Ik ben namelijk leerling-monteur en werk bij Smart Specialist Lunteren. Deze auto kwam binnen als inruiler. Ik vond het een mooie uitdaging om er verder mee te rijden. Het leek mij een goede aankoop, want er zat een dik pak rekeningen bij en ik heb hem vervolgens zelf nog wat beter gemaakt.”

De liefde voor Smarts is Bram niet aangeboren. “In het begin zag ik het helemaal niet zitten om aan die kleine rotauto’s te werken, maar inmiddels heb ik de liefde voor dit merk helemaal opgepikt. Onze klanten komen zelfs uit België en Duitsland. Wij werken veel goedkoper en efficiënter dan de Mercedes-dealer.”

ÉÉN REVISIE

Dat onze keurmeester Joep Schuurman geen fan is van Smarts, weet Bram maar al te goed. “Maar het doel van vandaag is dat hij daar anders over denkt zodra hij in mijn auto stapt.” Als Joep met de proefrit bezig is, praten we uiteraard door over Smarts. Zo was er onlangs een klant bij het bedrijf in Lunteren die een verroest exemplaar voor vele duizenden euro’s liet opknappen, puur omdat ze zo aan het autootje was gehecht. Bram waarschuwt echter ook: “Een Smart is geen eenvoudige auto. Als je goedkoop wilt autorijden, kun je beter iets anders kiezen, want er komt wel eens een hoge garage­rekening voorbij.” Uiteraard trapt Bram veel lol met zijn auto. “Zo af en toe ga ik er lekker wild mee tekeer. Als je zekering 14 eruit trekt, kun je heerlijk spelen in de sneeuw”, lacht hij. Die tip noteren wij.

Bij een Smart van deze generatie met zo veel kilometers op de teller doemt meteen de vraag op hoeveel motoren er inmiddels zijn versleten. Bram bezweert ons dat het de eerste is. En hij kan het weten, want hij werkt bij de garage die hem al jarenlang in onderhoud heeft. “Pas bij 287.000 kilometer is de motor een keer gereviseerd. Je zou dus kunnen zeggen dat het de tweede krachtbron is.” Het verhaal mag inmiddels bekend zijn: de eerste Smarts zijn afgeleverd met een carterpan zonder aftapplug.

Het idee was om de olie via de opening van de peilstok af te zuigen. Maar hoezeer je daar ook je best op doet: daarbij blijft er nog een aanzienlijke hoeveelheid vuile olie achter. De motor liep op die manier nooit in schone olie, wat de levensduur ernstig bekortte. De Smart van Bram is dan ook voorzien van een aftapplug, wat helpt om hem op deze duizelingwekkende kilometerstand te brengen.

Als Joep na de proefrit de Smart op de brug heeft geparkeerd begint hij meteen met het slechte nieuws. “Het zal niet echt een verrassing zijn, maar deze auto is echt verregaand versleten. Alles rammelt kraakt en piept. En dat is ook niet zo gek bij een Smart met deze leeftijd en kilometerstand.”

BRABUS

Als we de afdekplaat in de kofferbak los hebben, komt er zicht op de motor die aan de bovenzijde zelfs een Brabus-aanduiding heeft. “Deze auto is nieuw afgeleverd met het Brabus-pakket. Dan had hij een paar pk extra en enkele uiterlijke bijzonderheden. Daarvan is nog maar weinig over”, vertelt Bram. De Brabustuning is inmiddels vervangen door een standaardtuning en ook de uitlaatdemper heeft het niet overleefd. “Die Brabus-dingen zijn van zichzelf niet zo sterk”, legt Bram uit. “Het is heel erg nep. Dat eindstuk dient nergens meer voor en de uitlaatgassen komen gewoon via de zijkant naar buiten.” Joep ziet in de motorruimte het nodig losliggen en we zien dat de aircopomp al lang geleden zijn laatste adem heeft uitgeblazen. Bovendien zit de carterventilatie ook niet meer zoals ooit de bedoeling was. “Die is getape-staureerd”, merkt Joep op als hij aan het stuk plakband rommelt dat eromheen zit. “Maar het is evengoed nog lek.”

Als we om de auto heen lopen, zien we dat er de nodige roest tevoorschijn komt. Met name de chassisbalken baren enige zorgen, al is het nog niet zo erg dat de schroevendraaier er direct doorheen prikt. “Bovendien zie ik dat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk zit. Dat zou eigenlijk apk-afkeur moeten zijn.” Volgens Bram is dat echt een standaardkwaal. “Ze hebben het eigenlijk allemaal als ze wat ouder worden. Voor de apk helpt het om de scheur een beetje dicht te smeren. Dan rijdt hij daarmee gewoon door.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Voor het kleine bedrag dat Bram voor deze Smart heeft betaald, is het goede waar voor zijn geld, maar de vraag is wat je vervolgens met zo’n auto moet. In mijn beleving is hij totaal versleten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Smart
Model city-coupé smart & pulse 61pk
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 698 cc
Maximaal vermogen 45 kW / 61 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 95 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 22 l
Lengte / breedte / hoogte 2.500 mm / 1.515 mm / 1.549 mm
Wielbasis 1.812 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 260 kg
Banden voor145/65R15Prijzen
Banden achter175/55R15Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,5 s
Brandstofverbruik 4,7 l/100km

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.