Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Karoq

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style Business 150 pk (2018)

Vanuit de hoogte

103
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style Business 150 pk (2018)
  • Autotest
24 mei 2018 om 14:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Skoda levert met de Karoq zijn tweede SUV in het C-segment. Maar is het wel een echte SUV? Tijd voor een test.

Omhoog, omhoog, omhoog. Allemaal omhoog. Wie denkt dat de grootste hausse rondom SUV's en cross-overs inmiddels wel voorbij was, heeft het mis. De introductie van nieuwe hoge auto's gaat onverdroten door. Net
als je denkt dat grote merken alle niches hebben opgevuld, komen ze vrolijk met een twééde SUV. In hetzelfde segment! De vraag is blijkbaar zo groot dat autofabrikanten denken dat ze het concept van een cross-over nog verder kunnen opsplitsen. Het is niet zo dat de nieuwe auto een verlengde versie is van het bestaande model, zoals bijvoorbeeld bij de Renault Scénic en Grand Scénic of de Peugeot 3008 en 5008, die alle vier in hetzelfde segment zitten. Nee, de auto wordt weer net wat anders in de markt gezet dan zijn bestaande familielid. In het geval van vandaag hebben we het over de Skoda Karoq, een gloednieuwe cross-over in het C-segment. Het is overduidelijk een neef van de Seat Ateca, die qua buitenmaten niet heel veel van de Karoq verschilt. Maar Skoda had al een SUV, genaamd Kodiaq, die óók in het C-segment is gepositioneerd. En ja, die is een stuk groter, maar dat geldt ook voor de Octavia in vergelijking met bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. Het is met de Karoq een beetje alsof Skoda naast de Octavia ineens een kleinere hatchback uitbrengt om te concurreren met pakweg een Kia Ceed.

Ruim interieur

De SUV biedt een behoorlijk ruim interieur, met een flinke bagageruimte. De Skoda biedt behoorlijk wat liters, zowel met de banken omhoog als met de achterbank plat. De indeling van het dashboard is nogal zakelijk. Er is een prominente rol weggelegd voor het multimediasysteem, dat werkelijk prachtig is en ook razendsnel werkt.

De aandrijflijn in de Skoda is werkelijk subliem. De nieuwe TSI-motor is steengoed, met veel koppel over het hele toerenbereik. De DSG werkt daar perfect mee samen, de schakelacties zijn razendsnel en soepel. De enige klacht die we hebben, is dat als je snel wilt wegrijden, je een soort clutchdrop krijgt, omdat je al flink toeren maakt voordat de koppeling aangrijpt. Hierdoor slaan de voorwielen door. Bij een volautomaat met koppelomvormer zou dit probleem niet spelen.

Hoger

Qua onderstel heeft Skoda zich de laatste jaren in de comfortabele hoek gepositioneerd. Ook bij deze Karoq merken we dat hij mikt op mensen die op zoek zijn naar rust. Dat bevalt ons in een hoge auto over het algemeen beter dan in een sedan of stationwagon en de balans in de Skoda is daardoor prima. Het past ook goed bij
de soepele aandrijflijn. Wel is de Karoq redelijk lawaaiig; wind- en bandengeruis dringen merkbaar door tot het interieur. In de Karoq zit je opvallend diep voor een auto die je juist koopt vanwege zijn hoge instap. Dat is bij de Kodiaq compleet anders, waarmee meteen het verschil tussen die beide Skoda's duidelijk wordt. De Karoq is meer een cross-over, de Kodiaq echt een SUV. De frivole Karoq doet enigszins denken aan de Yeti, die overigens nog wat minder claimde een SUV te zijn dan deze Karoq. De Skoda profiteert met zijn uitstekende aandrijflijn en multimedia merkbaar van de slagkracht van de Volkswagen Groep, die de investeringen voor dit soort zaken over veel meer merken kan uitsmeren. Het is slim van Skoda om de Karoq aan te bieden naast de Kodiaq. Die laatste is een grotere, serieuzere auto, de Karoq is prettig voor mensen die tien jaar geleden een Octavia zouden kopen, maar nu een hogere instap willen.

Oordeel

4 sterren

Een test als deze maakt duidelijk waarom Skoda wegkomt met twee hoge auto's in hetzelfde segment. De Kodiaq is een echte SUV, terwijl deze Karoq een cross-over is. Niet altijd zijn auto's zo duidelijk in één van deze twee hokjes te plaatsen, maar nu wel.

Signalement

Merk Skoda
Model Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style Business
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 37.065

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.382 mm / 1.841 mm / 1.603 mm
Wielbasis 2.638 mm
Massa leeg 1.293 kg
Laadvermogen 648 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 690 kg
Banden215/55R18Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 127 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Karoq
Skoda Skoda Karoq

Uitgelicht aanbod

    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Sportline Business | Adaptive Cruise Control | Trekhaak elektrisch uitklapbaar | Apple CarPlay

    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Sportline Business | Adaptive Cruise Control | Trekhaak elektrisch uitklapbaar | Apple CarPlay

    • 2021
    • 13.960 km

    € 39.445

    Skoda Karoq 1.0 TSI Style Navigatie | Achteruitrijcamera | Apple Carplay |

    Skoda Karoq 1.0 TSI Style Navigatie | Achteruitrijcamera | Apple Carplay |

    • 2019
    • 33.970 km

    € 24.245

    Skoda Karoq 1.5 TSi ACT 150pk DSG7-automaat Sportline Business AUTOMAAT! Navi. LED, 18", sportstoelen, etc.

    Skoda Karoq 1.5 TSi ACT 150pk DSG7-automaat Sportline Business AUTOMAAT! Navi. LED, 18", sportstoelen, etc.

    • 2019
    • 85.565 km

    € 32.800

Meer Skoda Karoq occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Karoq

    82
    • 30 november 2021

Lezersreacties (103) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Karoq specificaties
  • Skoda Karoq occasions
  • Skoda Karoq video's
Advies en informatie
  • Skoda Karoq tests
  • Skoda Karoq gebruikersreviews
  • Skoda Karoq index
PREMIUM
Mazda CX-5 2.0 GT - Skoda Karoq 1.5 TSI

Mazda CX-5 2.0 GT - Skoda Karoq 1.5 TSI

Skoda levert met de Karoq zijn tweede SUV in het C-segment. Maar is het wel een echte SUV?...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style (2018)

    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style...

    2
    • 4 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.0 TSI Greentech Ambition (2018)

    Skoda Karoq 1.0 TSI Greentech Ambition...

    6
    • 24 december 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.0 TSI Greentech Style Business (2018)

    Skoda Karoq 1.0 TSI Greentech Style Business...

    4
    • 24 november 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business (2020)

    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline...

    7
    • 5 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business (2019)

    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline...

    5
    • 22 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.6 TDI Greentech Sportline Business (2019)

    Skoda Karoq 1.6 TDI Greentech Sportline...

    1
    • 23 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style (2018)

    Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style...

    5
    • 12 juli 2019
meer reviews
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI - Skoda Karoq 2.0 TSI - Dubbeltest

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI - Skoda Karoq 2.0 TSI - Dubbeltest

Skoda geeft de Karoq z’n meest potente benzinemotor tot nu toe met de 190 pk sterke 2.0 TSI....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Karoq krijgt nieuwe instapversie

    Skoda Karoq krijgt nieuwe instapversie

    20
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Skoda Karoq vanaf €33.490

    Vernieuwde Skoda Karoq vanaf €33.490

    17
    • 17 januari 2022
  • Nieuws
    Skoda Karoq: kleintje Kodiaq

    Skoda Karoq: kleintje Kodiaq

    36
    • 30 november 2021
  • Nieuws
    Skoda Karoq bijna klaar voor tweede ronde

    Skoda Karoq bijna klaar voor tweede ronde

    11
    • 22 november 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Skoda Karoq geschetst

    Vernieuwde Skoda Karoq geschetst

    15
    • 15 november 2021
  • Nieuws
    Back to basics: Skoda Karoq

    Back to basics: Skoda Karoq

    53
    • 19 september 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden