Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business (2020)

autoreview

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business (2020)

Signalement

UitvoeringKaroq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst5.300 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto

  • 5.300 km

Na eerst vanuit de lease een Skoda, Superb, Octavia en Kia Niro PHEV te hebben gereden nu weer terug naar een privé auto.
Het is na lang wikken en wegen een Skoda Karoq geworden. Lang getwijfeld over volledig elektrisch of weer PHEV, maar in privéaanschaf is dat een aanzienlijk grotere graai in de portemonnee. Dus toch maar weer terug naar de vertrouwde verbrandingsmotor.
De Karoq Sportsline Business 1,5 DSG in de kleur moonwhite. De zwarte 18” velgen maken wat mij betreft de auto af. Daarbij met digitaal display, glazen schuif/kanteldak, trekhaak, canton sound pakket, automatische achterklep.

Ervaring tot nu toe.
Zeer tevreden over de auto met een voorspelbaar rijgedrag. De automatische DSG versnellingsbak schakelt bijzonder prettig. Je merkt niet dat de volgende versnelling wordt ingezet. Ik heb alle standen zoals eco, sport en normaal gebruikt en kan alleen maar vaststellen dat het doet wat het moet doen. Feller in Sportstand, rustig in ecostand en zoals bedoeld normaal in d-stand.
Qua verbruik valt de auto mij niet tegen. Ik gebruik de app “spritmonitor” en hou daar de tankbeurten op bij met de bijbehorende km-standen. Tot nu toe (5000 km) een gemiddeld verbruik van 6,62 ltr op 100 km. Lijkt mij niet verkeerd.
Ik kies er bewust voor om bij langere ritten de ecostand te gebruiken. Past prima bij een rustige rijstijl.
Het digitale display is een leuke gadget, maar merk al snel dat je toch een bepaalde favoriet hebt. Het zit er nu eenmaal standaard op bij deze uitvoering. Af en toe kies ik eens een andere layout voor de variatie. Je kunt wel zodanig kiezen dat je veel info ziet. Maar het is voor mij geen overtreffende meerwaarde.
Qua rijgedrag is het een heerlijke auto. Het stuur voelt goed aan en geeft een prettige feedback met de weg. Er is continue contact met de weg. Niks gevoelloos. Ook de laneassist werkt prettig en geeft geen overdreven getrek aan het stuur. Af en toe wel oppassen als er een onverwachte streep opdoemt, zoals bij een afslag als je de vluchtstrook gebruikt als spitstrook. Mijn eerdere ervaringen met de Kia Niro zijn duidelijk minder positief. Daar moest je echt trekken aan het stuur om de auto te laten doen wat jij wilt en niet de elektronica. Bij de Skoda werkt dit duidelijk prettiger, zodat jij de baas bent. Dan de adaptive cruisecontrol. Deze werkt zonder mokken en zeer geavanceerd. Ook deze werkt duidelijk verfijnder dan bij de Kia Niro die ik hiervoor had. Bij de Skoda reageert de adaptieve cruisecontrol ook op de voorganger als je in een bocht zit (zoals toerit of afrit snelweg). Dat was in de Niro niet het geval.
Samengevat vind ik de hulpsystemen verfijnder dan van de Niro waardoor de reis met de Skoda ontspannender verloopt.
Audiogeluid is heerlijk om naar te luisteren. Ongetwijfeld zal dat de bijdrage zijn van het cantonsysteem. Het gebruik van de apps ben ik nog aan het onderzoeken. De navigatieapps waze en maps zijn al wel gebruikt. Dat werkt feilloos.
Helaas laat de ingebouwde navigatie te wensen over. Naast dat deze een grote miswijzing heeft is de ingebouwde stem irritant. Na elke melding "alstublieft" horen begint knap te irriteren. Ook het huisadres kent de navigatie niet, terwijl het adres al een halve eeuw bestaat. Eerdere systemen hadden daar geen last van. Nu is mijn huisadres ineens een beperkt toegangkelijke straat (ligt toch echt aan een doorgaande weg) en ligt 300 m verder dan de werkelijkheid. Dus hierover ben ik duidelijk minder tevreden. Inmiddels een afspraak gemaakt met de dealer dit op te lossen. Wordt vervolgd.
Maar los van dit onderdeel ben ik zeer tevreden over deze auto. Zeer stil tijdens het rijden. Schuif/kanteldak geeft een prettig ruimtelijk gevoel bij geopend gordijn. En als het weer het toelaat geeft het een extra dimensie aan het autorijden. Het geluid binnen neemt dan wel behoorlijk toe, dus de radio moet wat harder 😊.
Als laatste de Skoda app. Helaas geeft deze app tot op het moment van schrijven geen enkele verbinding. Te zien aan de reviews ben ik niet de enige. Hier mag het ontwikkelteam zijn tanden in gaan zetten. Wel slecht dat er zo weinig aan wordt gedaan, want volgens de reviews in de appstore is dat al veel langer aan de hand. Een gemiste kans.
Toch blijf ik een tevreden Skoda Karoq rijder die over een tijdje deze review zal aanvullen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Karoq

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens