Skoda Karoq 1.0 TSI Greentech Ambition (2018)

autoreview

Skoda Karoq
Skoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda Karoq

Signalement

UitvoeringKaroq 1.0 TSI Greentech Ambition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opvolger van de Yeti

  • 28.000 km

Na een jaar lang Yeti te hebben gereden (1.2 Elegance met DSG) op zoek naar een iets grotere auto (jonge tweedehands).
Yeti voldeed op zich prima (zéér veel ruimte door uitneembare achterstoelen), maar vrouwlief had niet echt een klik met de auto.
Op de shortlist voor de zoektocht stonden:
- Mini Countryman
- Jeep Compass
- Kia Niro Hybrid
- Skoda Karoq
- Volkswagen Tiguan
- Toyota Rav4

Mini viel snel af: ruimteaanbod niet geweldig (maar dat wisten we), rumoerige motor, stug onderstel en dashboard (héél veel knopjes) konden ons niet bekoren.
Jeep Compass op zich mooie auto, maar na het lezen van horror verhalen over de motor maar niet gedaan.
Kia Niro Hybrid: dat was 'm bijna geworden. Zuinig, mooi dashboard en veel veiligheidssystemen. Automatische versnellingsbak viel wat tegen (schakelmomenten duidelijk waarneembaar) en kofferbak te klein. Instap was ook niet echt hoger dan een sedan/hatchback.
Toyota Rav4: ook zéér ruime auto, maar CVT is klaarblijkelijk niet ons ding en verouderd multimedia systeem (ook geen mogelijkheid om Android Auto te koppelen).
Volkswagen Tiguan: had eigenlijk alles wat we zochten, maar in vergelijking met de Karoq tweedehands behoorlijk duurder of veel meer kilometers bij gelijke prijs. Tiguan wel iets beter afgewerkt (eerlijk is eerlijk) en kofferbak groter dan Karoq.

Het is dus de Karoq geworden met een 1.0 motor (die kende ik al vanuit mijn Skoda Octavia en daar was ik onder de indruk van souplesse en zuinigheid).
Klaarblijkelijk heb ik iets met de 1.000 cc motor: mijn eerste auto was een Toyota 1000 en sinds bijna 2 jaar hebben we een Nissan Figaro met een 1.000 cc turbo motortje.

Na 3.000 kilometer tijd om eens het eerste net op te halen van de Karoq.

Motor en versnellingsbak:

Motor kende ik al van mijn Octavia en stelt zeker niet teleur. Blijf me verbazen dat een 1.0 met 3 cilinders zo mooi loopt en een auto van 1.260 kilo zo soepel laat versnellen. Voor in Nederland (en voor ons) is deze motor prima. Het is geen strepentrekker (maar dat hoeft voor ons ook niet).
Wat opvalt is dat de versnellingsbak snel wil opschakelen. Bij 70 km/uur al naar de 7e versnelling. Bij snelheid verminderen blijft de motor tot 60 km/uur in de 7e versnelling staan (ca. 1.400 toeren). Tussen de 60 en 80 km/uur constante snelheid is de motor 'brommerig' (te weinig toeren voor een 3 cilinder). Bij 100 km/uur is ze zeer stil.
DSG werkt prima. Alleen wegrijden vanuit stilstand gaat wat schokkend als je te veel gas geeft (had ik ook al bij mijn Octavia). Met rustig wegrijden is er niets aan de hand.

Weggedrag:

Nadruk ligt op comfort. Kleine maar ook grotere oneffenheden worden mooi gladgestreken. Koets helt een beetje over in bochten en sturen gaat niet heel precies maar wel licht. Voor sportief bochtengedrag moet je niet bij de Karoq zijn. Op de snelweg (en zeker nu bij de snelheidlimiet op 100 km/uur) kun je lang ontspannen cruisen (weinig geluid).

Verbruik:

Het 'boekje' geeft een verbruik van 1:19,6 aan maar dat is (vooralsnog) niet haalbaar. Zitten nu gemiddeld op 1:16 (gemeten aan de pomp). Met mijn Octavia kon ik 1:18 halen. De 100 kilo meer gewicht en mindere stroomlijn wreekt zich dus.

Exterieur:

Het is een witte uitvoering met zwarte accenten. Staat 'm goed en daardoor lijkt de auto wat groter dan z'n zwarte of grijze broeders/zusters.
Op de dakrails passen de Thule dakdragers van mijn Octavia (handig).
Er zit een wegdraaibare trekhaak op (knopje in de kofferruimte om te ontgrendelen waarna je 'm met je voet in de vergrendeling drukt. Wegklappen gaat ook met knopje in bagageruimte: ontgrendelen en met je voet onder wegduwen tot je 'm tegen de magneet voelt klikken. Netjes weggewerkt. Wegdraaibare trekhaak is trouwens ook achteraf te monteren.
Spiegels draaien automatisch naar binnen bij afzetten contact.
Met Keyless Entry kun je de sleutel in je zak laten zitten: hand op de deurgreep leggen en de auto ontgrendelt zich. Bij weggaan vinger even tegen de sensor aan en de auto vergrendelt zich.
Achter de klep voor de tankdop vindt je een ruitenkrabber.

Interieur:

Wat gelijk opvalt is de interieurbreedte: 16 cm meer dan de Octavia (en dat is fors). Geeft een erg ruimtelijk gevoel.
Zitpositie voor is goed in te stellen in zowel hoogte als helling van leuning (met een draaiknop). Lendesteun is met draaiknop te bedienen (beide zijden).
Nu zit ik met mijn lengte van 1.92 redelijk dicht op het stuur (zoals we het geleerd hebben: schouders tegen leuning en polsen op bovenkant stuur kunnen leggen).
Met de stoel in deze positie kan ik prima 'achter mijzelf' zitten (meer dan voldoende knieruimte). Niet zo veel als in de Octavia (maar die was dan ook bijna 30 cm langer). Door de relatief hoge zit achterin en het feit dat je je voeten goed onder de voorstoelen kwijt kunt zit je ook achter prima.
Hoofdruimte zowel voor als achter volop.
Kofferbak is met 521 liter groot genoeg (wederom niet zo groot als in de Octavia, die had meer dan 600 liter, maar door andere vorm doet het niet kleiner aan).
In de bagageruimte zit een extra 12v aansluiting (handig voor een eventuele coolbox).
Ook zitten er 2 kunststof schotjes bij die met klittenband op de bodem van de kofferbak kunnen worden geplaatst. Dit voorkomt dat een koffer o.i.d. een zwervend bestaan gaat krijgen.
Tevens de befaamde haakjes links en rechts waar je tassen en zo aan kunt hangen.
Deze auto heeft een neerklapbare passagiersstoel vóór en dat is al erg handig gebleken!

Auto beschikt over stoelverwarming en stuurverwarming. De stoelverwarming was een harde eis van mijn vrouw (en stiekem ook van mij). Stuurverwarming kwamen we pas achter de eerste keer dat we stoelverwarming gebruikten (zijn gekoppeld, maar je kunt dit uitzetten). Toch wel erg lekker!
Vorige eigenaar heeft vloermatten voor en achter vervangen door rubberen exemplaren. Als ze vies zijn gewoon er uit halen en afspoelen en gaan ook langer mee. Nadeel is dat als je met natte schoenen instapt je uit kunt glijden.
In de kofferbak geen rubberen mat maar gewoon een plank met stof bekleed (rubberen mat kofferbak kost trouwens maar € 29,90 bij Bol.com).

Verlichting werkt automatisch. Ruitenwissers hebben ook een automatische stand die plezierig werkt en waarvan de gevoeligheid middels een knopje op de handle in te stellen valt.

Multimedia systeem is grotendeel bekend vanuit Octavia. Knoppen zitten allemaal logisch en het touchscreen werkt snel en overzichtelijk.
Temperatuur en uitstroomopening lucht met draai- en drukknoppen regelen (evenals stoelverwarming). De rest gaat via het touchscreen.
Tussen de 'klokken' achter het stuur kun je ook behoorlijk wat gegevens van de boardcomputer weer laten geven (maxidot).

Wat vermeldenswaardig is: deze uitvoering heeft geen af-fabriek navigatiesysteem. Je zult dus met Apple Carplay of Android Auto moeten werken.
Vanaf Android 10 zit Android Auto al voor-geïnstalleerd op je telefoon (niet zichtbaar in lijst met apps) en zodra je een USB kabel met middenconsole en telefoon verbindt start het installatiemenu vanzelf op.
Wel is het raadzaam om te investeren in een goede USB kabel. De bij een toestel geleverde huis-tuin-en-keuken kabel wil nog wel eens tot verstoring leiden (wegvallen verbinding).
Google Maps (ook satelietweergave), Waze, Spotify en TuneIn werken prima.
In het begin wat problemen met geluidweergave van muziek in Spotify (klonk veel zachter en blikkeriger dan radio). Lag aan de volgorde van aansluiten. Bij aansluiten telefoon ná starten auto zachter en blikkeriger geluid. Bij aansluiten vóór starten auto geluid gelijk aan radio.
Google heeft inmiddels ook 3rd party ontwikkelaars toegang tot haar platform gegeven dus hopelijk binnenkort ook Sygic bruikbaar in de auto.

Resumé:

Tot op heden erg tevreden over de auto. Geen uitvoering bomvol met gadgets (maar dat vinden wij ook niet zo belangrijk). Gewoon een handige auto met goede looks (persoonlijke mening) en goede rijeigenschappen voor een nette prijs.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Karoq

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens