Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Fijne reisauto
- 7.500 km
Eind augustus de Skoda Karoq besteld in uitvoering Sporline (1.5 TSI met DSG). Naast de Skoda was ook de Renault Kadjar en de Volvo XC40 'in de running'. De Renault viel af omdat de Volvo en de Skoda er naar mijn mening toch sportiever uitzagen. De Volvo XC40 viel uiteindelijk af, omdat in het geval van de Skoda voor minder geld meer opties gekozen konden worden. Ook had ik meer vertrouwen in een 4 cilinder 1.5 motor ten opzichte van een 3 cilinder in het geval van de Volvo.
Bij de bestelling van de Karoq werd meebesteld:
- Sportline uitvoering
- 1.5 TSI/DSG
- Panoramisch dak
- Virtual Cockpit
- Adaptive Cruise Control
- Phone Box (wireless opladen van je iphone)
- Apple Carplay
- Stoelverwarming
- Electrische voorruitverwarming
- Inklapbare trekhaak
De verwachte leverdatum die oorspronkelijk werd afgegeven was januari 2020, maar in de laatste week van november was de auto toch al beschikbaar en werd toen ook afgeleverd. Nu (januari 2020) zijn we 7.000km verder. Het verbruik van de Karoq is 7.5l/100km. Ik rijd ongeveer 1.000 km per week waaronder veel snelwegkilometers. Dit verbruik vind ik aan de hoge kant, maar het is natuurlijk toch een hogere auto, dus dat deze niet heel zuinig is hoort erbij.
Over de auto ben ik zeer tevreden. De 1.5 motor (150pk) in combinatie met de DSG automatische versnellingsbak werkt prima. De DSG is af en toe wat langzaam en had wat feller ingesteld mogen zijn. Af en toe de sportstand van de DSG gebruiken helpt wel wat. Zowel op binnendoorweggetjes als op de snelweg vindt de auto goed z'n weg. Nooit heb je het gevoel dat je vermogen te weinig hebt, als is het natuurlijk geen sportwagen. M'n vorige Alfa Romeo Guilietta was wat dat betreft absoluut sportiever.
De sportstoelen hebben helaas geen elektrische verstelling aangezien dat niet leverbaar was. Jammer, want die optie had ik graag gehad omdat we met 3 personen in de auto rijden.
De virtual cockpit ziet er mooi uit en geeft je voldoende instelmogelijkheden. Apple Carplay werkt prima al heb ik er meteen 2 minpuntjes over. Soms krijg je de carplay gewoon niet verbonden. Dan wordt de telefoon niet verbonden. De keer erna dat je in de auto rijdt werkt het allemaal weer. Dit gebeurd ongeveer 1 op de 30 keer, dus echt storend is het niet. Tweede puntje is dat de week na levering van de auto bekend gemaakt werd dat de nieuwe Kamiq wireless carplay kreeg. Zeker in combinatie met de Phone Box zou dit toch wel erg fijn zijn. Omdat ik altijd Waze gebruik als navigatie heb ik nu nog steeds een kabeltje ingestoken in m'n iphone, dus de phone box heeft geen waarde.
De elektrische voorruitverwarming in deze koude dagen is erg fijn. Nooit meer je voorruit krabben en dus ook na verloop van tijd minder krassen in je ruit.
20,000 km verder
- 22.000 km
Ruim een half jaar verder, en vanwege Corona minder kilometers gereden met de Skoda dan verwacht. Inmiddels staat 22.000 km op de teller. Een lange vakantie hebben we vanwege Corona niet gemaakt, dus over vakantie-verhalen, past alle bagage erin, etc. kan ik weinig vertellen. Wel zijn we een lang weekend naar het Duitse Sauerland geweest. Bij wat binnendoor ritjes aldaar merk je wel dat je de DSG wat sneller in de sport-stand zet. Niet om harder te gaan rijden, maar met name om in beklimmingen de motor wat langer op een bepaald toerental te houden. Hierdoor kun je soms net wat soepeler door accellereren dan in de standaard-stand.
Verder eigenlijk weinig op/aanmerkingen over de auto. Hij doet wat hij moet doen. Lekker comfortabel, lekker stil. Nu op zomerbanden is de auto nog net wat stiller, maar het verschil is minimaal. Dat heb ik met voorgaande auto's wel eens anders meegemaakt.
Verder krijg ik, zowel van jong als oud, regelmatig opmerkingen dat ze de auto een mooie verschijning vinden.
Wel ben ik nog op zoek naar iemand die ervaring heeft met een wireless carplay adapter. Ze bestaan blijkbaar, maar of Apple ze blijft ondersteunen is de vraag. Het gemak ervan zou zijn dat je de GSM gewoon in de phone box kunt leggen bij het instappen en dat je er verder geen omkijken meer naar hebt. Nu zit je toch weer elke keer met een kabeltje te priegelen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.