Hyundai Tucson 1.6 T-GDI - Skoda Karoq 2.0 TSI - Dubbeltest

Remmende voorsprong?

72 reacties

Video
AutoWeek 32 2019
AutoWeek 32 2019

Je leest het in AutoWeek 32 2019

Skoda geeft de Karoq z’n meest potente benzinemotor tot nu toe met de 190 pk sterke 2.0 TSI. Daarmee komt de opmerkelijke cross-over in het vaarwater van de Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, die alweer een paar jaartjes rondrijdt. Zou die al last hebben van een remmende voorsprong?

Inmiddels zijn we op het punt beland dat Hyundai zijn rol van trendvolger steeds vaker verruilt voor die van trendsetter. Neem de Tucson; de Koreanen waren er vroeg bij met een SUV in dit deel van de markt. De huidige generatie rijdt alweer een paar jaartjes rond, onder meer met een dikke turbobenzinemotor van 177 pk. Het antwoord van Skoda was tot voor kort de Karoq met maximaal 150 pk. Die situatie kon natuurlijk niet voortduren, zeker niet wanneer er elders in het omvangrijke Volkswagen-concern een uitstekende benzinemotor in de rekken ligt om in de opmerkelijk gestileerde neus van de Karoq te hangen. Het gaat dan om de bekende viercilinder 2.0 TSI met 190 pk, die altijd zowel een automaat als vierwielaandrijving meekrijgt. Die combinatie komt echter niet meer voor in het huidige Tucson-gamma; de 1.6 T-GDI is er alleen nog met voorwielaandrijving en de keuze uit een handbak
of een automaat met dubbele koppeling. Wij kiezen laatstgenoemde, omdat de overeenkomsten met de Karoq in deze dubbeltest dan zo groot mogelijk zijn.

Over die transmissie gesproken: in de praktijk blijkt de DCT het zwakke punt van de Hyundai-aandrijflijn te zijn. Nu klinkt dat zwaarder dan het in werkelijkheid is, maar feit blijft dat de motor dankzij die automaat wat minder goed uit de verf komt. Dat komt doordat de programmering van de software erop gericht lijkt om koste wat kost de hoogste versnelling te gebruiken. Om de bak tot terugschakelen te bewegen, moet je het gaspedaal behoorlijk diep intrappen. De 1.6 T-GDI mag dan wel over 265 Nm bij 1.500 tpm kunnen beschikken, de transmissie moet soms te lang nadenken voordat die kracht wordt omgezet in snelheid. Daarnaast grijpt de koppeling bij het wegrijden weleens bruusk aan en duurt het inleggen van de achteruit bij straatje keren vrij lang. Het zijn allemaal geen onoverkomelijke zaken, eerder verbeterpuntjes. Eenmaal onderweg schakelt het mechaniek trouwens keurig. De versnellingswisselingen van de zevenbak verlopen onmerkbaar en snel. Zo snel zelfs, dat de SUV de opgegeven tijd voor de sprint van 0-100 km/h met bijna een seconde inkort!

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI - Skoda Karoq 2.0 TSI - Dubbeltest

Remmende voorsprong?

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI - Skoda Karoq 2.0 TSI - Dubbeltest

Remmende voorsprong?

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Skoda Karoq

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.