Test: Seat Leon Sportstourer

Hippe Huisvader

Seat Leon Sportstourer
AutoWeek 30 2020
AutoWeek 30 2020

Je leest het in AutoWeek 30 2020

Of het nu een langgekoesterde wens is of iets wat je min of meer overkomt, voor velen wordt een gezin met kinderen vroeg of laat dagelijkse realiteit. Een stationwagon is dan wel zo praktisch. Als je daarbij niet wilt inleveren op stijl heeft Seat met de nieuwe Leon Sportstourer een prima alternatief.

Nog niet eens zo lang geleden was een stationwagon vaak een soort rijdende valiumpil. Af en toe best handig om te hebben, maar verder vooral tamelijk slaapverwekkend. Een pragmatische keuze voor mensen met een gezin die een vervoersbehoefte hebben. Kortom, nogal saai. Dat het ook anders kan, bewijst de nieuwe Seat Leon Sportstourer, inmiddels al de zoveelste variant op het MQB Evo-platform van de Volkswagen Group. Toch heeft het Duitse kloonleger dit keer meer diversiteit binnen de gelederen. Zet deze Spanjaard naast de technisch identieke Skoda Octavia Combi en weinig mensen zullen geloven dat het in de basis dezelfde auto’s zijn.

 

Behoorlijk rechthoekig

Seat heeft niet te ver van het stationwagonprincipe willen afwijken. Dat hij er toch spannend uitziet, komt vooral door designdetails, zoals de doorlopende achterlichtunits, de veelheid aan vouwen en de priemende koplampen. De basisvorm blijft behoorlijk rechthoekig, met als resultaat een bagageruimte van 620 liter met de achterbank in gebruik. Leg die plat en er ontstaat een 1.600 liter grote put, waarmee de Sportstourer zich tot de grotere auto’s in het segment mag rekenen en niet eens zo heel veel krapper blijkt dan de Octavia. Op de achterbank zitten volwassenen van Nederlands postuur prima, want zowel hoofd- als beenruimte is er ruim voldoende. Helemaal voorin steelt het modulaire entertainmentsysteem van de Volkswagen Group de show. Net als bij de buitenzijde zou je niet zeggen dat het hardwarematig precies hetzelfde systeem is als in de Golf, A3 of Octavia. Vrolijke kleurtjes en veel vormen geven de indruk van mediterrane onbezorgdheid. Overigens blijkt dat vooral schone schijn, want in de praktijk werkt het allesbehalve onbezorgd. Ja, het ziet er leuk uit en reageert snel, maar er zijn heel veel menu’s die je door moet worstelen om ogenschijnlijk simpele dingen te regelen. Even snel de Sport-stand inschakelen voor een mooie lege snelwegafrit? Dan heb je hopelijk wel onthouden welke swipebewegingen je in welke volgorde moet maken, anders ligt de bocht al achter je. Daarbij lijkt er niet over alles even goed te zijn nagedacht. De stoelverwarming bedien je bijvoorbeeld via het touchscreen, alleen verdwijnen de icoontjes zodra je Apple CarPlay activeert, net als de rest van de aircobediening trouwens. In het digitale instrumentarium geldt eigenlijk hetzelfde: de leuke vormgeving en de snelle responstijd worden bij vlagen overschaduwd door frustraties. Iets veranderen in het menu voor veiligheidssystemen leidt er bijvoorbeeld toe dat je altijd naar één vaste vormgeving teruggaat, in plaats van de daarvoor gekozen instelling terug te halen. Het niet-digitale gedeelte blijft gelukkig gevrijwaard van kritiek. De zitpositie is ruim verstelbaar, met een middenarmsteun die bijna tot je kin kan komen. Prima.

 

Potenza’s

Zweven over de weg is er door de platte banden en stevige veren en dempers zeker niet bij, maar dankzij zijn adaptieve schokdempers weet de Leon toch heel wat schokken weg te houden bij de inzittenden, zonder dat daarbij concessies worden gedaan aan de wegligging. Als het namelijk lukt om op tijd de Sport-stand in te schakelen, zijn de Potenza’s zelfs met explosieven nog niet van hun plek te krijgen. Daarbij geeft de besturing net wat meer informatie door en in de Comfort-stand vangt het onderstel zoals gezegd een groter deel van de klappen op.

Op termijn komt de Leon weer beschikbaar met een hele reeks aandrijflijnen, waaronder plug-in hybrides, meer benzinemotoren en diesels. Op dit moment blijft de keuze nog beperkt tot een 1.0 TSI-driecilinder of een 1.5 TSI-viercilinder. Die laatste is er met handbak en 130 pk of zoals hier getest met 150 pk in combinatie met een zeventraps DSG. Een mild-hybrid-systeem is dan altijd standaard, evenals cilinderuitschakeling om het verbruik zoveel mogelijk te drukken. Het mild-hybrid systeem is eigenlijk een opgevoerde startmotor die met een riem aan de verbrandingsmotor vastzit. Dat heeft als voordeel dat het starten soepeler verloopt en dat de startmotor af en toe een beetje kan helpen bij het aandrijven van de wielen, zodat de TSI minder hard hoeft te werken. Daarbij zet de Leon bij gas los de motor helemaal uit en ontkoppelt hij de versnellingsbak om zoveel mogelijk van het opgebouwde momentum te kunnen gebruiken. In de praktijk gebeurt het allemaal grotendeels op de achtergrond en dankzij het vroeg beschikbare koppel van de viercilinder gaat versnellen in alle rust. Bij plotseling gas geven duurt het even voordat de motor reageert; er moet immers worden gestart en gekoppeld. Verder reageert de aandrijflijn altijd alert en gaat het schakelen vrijwel naadloos.

De importeur zet in op sportieve looks. In het geval van de Leon Sportstourer heet die sportieve aankleding FR Launch Edition en zoals wel vaker bij vroege varianten zit die redelijk vol met spullen. Alles van navigatie tot 17-inch lichtmetaal en van klimaatregeling tot de nodige actieve veiligheidssystemen zit erop. Toch blijft het daar niet bij. Een Technology Pack, met onder andere stoel- en stuurverwarming, een draadloze telefoonlader, een 230V-aansluiting achterin, 18-inch lichtmetaal en metallic lak, drijft de totaalprijs verder op. Dan is de Leon ook behoorlijk compleet.

Oordeel

4 sterren

De Spanjaard bewijst zijn meerwaarde met een goed onderstel, een alerte en spaarzame aandrijflijn en vooral een goede zitpositie op de bestuurdersstoel. Het infotainmentsysteem moet echt worden herzien, maar verder is de nieuwe Leon een sterke speler.

Signalement

Merk Seat
Model Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk Style Launch Edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.803

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.642 mm / 1.799 mm / 1.448 mm
Wielbasis 2.686 mm
Massa leeg 1.310 kg
Laadvermogen 690 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 221 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 131 g/km

    PRIVATE LEASE Seat Leon

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (16) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum