Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
Spaarvarkentje
Volkswagen gaf met de Polo Bluemotion de aftrap voor het belastingvrije dieselen, de stoomboten van 25 jaar en ouder even buiten beschouwing gelaten. Dan ligt het voor de hand dat zustermerk Seat de driepitter uit die spaar-Polo ook gaat gebruiken
en dat is inderdaad het geval in de Ibiza ST Ecomotive. Dat levert een aantal pluspunten op: 14 procent bijtelling, geen bpm en geen motorrijtuigenbelasting'. Naast de montage van de 1,2-liter driecilinder dieselmotor zijn er nog andere bezuinigingsmaatregelen getroffen. Zo zien we een regeneratief remsysteem (met remenergie wordt de dynamo geactiveerd), een start-stopsysteem, een versnellingsbak met langere overbrengingsverhoudingen, een sportonderstel, banden met een lage(re) rolweerstand en een dichte grille.
De Ibiza is gebaseerd op de huidige Polo en dat merk je. Hij stuurt fijn en maakt het ronden van bochten leuk. Hij is weliswaar stevig geveerd, maar komt in zijn geheel toch evenwichtig over. Normaal gesproken zou je van een Seat juist meer stugheid verwachten. De Ibiza stuurt strak en heeft een goede zitpositie. Daarnaast is hij stil.
En hoe doet die kleine driepitter het in de Seat? Achter het stuur is het even wennen. Een voorbeeld: de naald van de snelheidsmeter staat bij ongeveer 55 km/h en de schakelindicator maant tot overschakelen. Van twee naar drie? Nee, van drie naar vier! Daarmee daalt het toerental naar een luttele 1.300. Bij 70 km/h van hetzelfde laken een pak. Door van vier naar vijf en weer bedraagt het toerental iets meer dan 1.300. De kleine dieselmotor lijkt het aan te kunnen, maar je moet op dat moment ook niets meer van hem vragen. Dooraccelereren naar 100 km/h wordt een eindeloos verhaal.
Toeren maken
Voor dagelijks gebruik in het vlakke Nederland voldoet deze motor, maar wil je een beetje vlot vooruit, dan moet je wel wat meer toeren maken. Om gewoon met de rest van het verkeer mee te komen, is het zaak om tot zo'n 2.500 à 3.000 toeren door te halen. Dan valt de machine na het overschakelen terug op een gunstig toerental en dat rijdt nét even prettiger. Op constante snelheden noteren we de volgende waarden: bij 80, 100 en 120 km/h respectievelijk 1.600, 2.000 en 2.400 toeren. Bij 90 km/h lijkt de motor perfect in balans: je voelt en hoort hem dan niet. En hoewel het een driecilinder betreft, is hij toch redelijk beschaafd.
Laten we het eens over hebben over het brandstofverbruik, tenslotte draait het daarom bij dit 'spaarvarkentje'. En we kunnen kort zijn: de dieselconsumptie van dit zogenaamde zuinigheidswonder valt ronduit tegen: bijna 55 procent meer dan de fabrieksopgave! Een gemiddelde van 1 op 19 is natuurlijk best netjes, maar ook verre van indrukwekkend. Nogal een ontgoocheling dus, dat verbruik. Pleister op de wonde is het feit dat je jaarlijks bijna duizend euro bespaart op motorrijtuigenbelasting en dat je, ten opzichte van bijvoorbeeld een Ibiza 1.2 benzine, bijna zeshonderd euro minder aan brandstof kwijt bent. Kortom, je zult niemand horen klagen over het verbruik.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.295 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.227 mm / 1.693 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 1.105 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 600 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 14,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,7 s / 10,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,7 s / 20,0 s |
Brandstofverbruik | 3,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 89 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies
Klokje Rond: Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive (2010) - 305.038 km
Test: Seat Ibiza ST (2010)
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.