Seat Cordoba 1.4i 16V Stella+ (2001)

Gründlich pepertje

Seat Cordoba 1.4i 16V Stella+
Seat, da's een bekend verhaal: overgenomen door VW, kwalitatief dus sterk verbeterd. Toch is de 'saaie' Duitse Gründlichkeit zeker niet van toepassing op de flamboyante, Spaanse-peper-uitstraling van het merk.

Als één automerk de aloude Veronica-slogan "jong, snel en wild" (weet u nog?) uit de kast mag trekken, dan is het Seat. Want ook zo"n Cordoba sedan is een verrassend geinig karretje. Laten we eens kijken wat we onder de kap vinden? Seat monteert een 1,4-liter viercilinder met totaal zestien kleppen; goed voor 75 pk en 126 Nm koppel. Deze motor vinden we ook terug in "concernbroeders" als de VW Golf, Audi A2 en Skoda Fabia. Een verrassend pittige krachtbron, die de Cordoba keurige prestaties geeft. Bij de 0-100 sprint klokten we 12,9 tellen en de top bedraagt 170 km/h. Hij maakt echter vooral indruk bij de tussensprints - 50 - 80 en 80 - 120 km/h Ð lees de cijfers in de tabel er maar op na. Overigens produceert de Cordoba-krachtbron op snelheid wel een duidelijk aanwezige brom. Het moge duidelijk zijn dat je met de Cordoba lekker kunt opschieten. Hoe is het met het weggedrag gesteld?

Goede zaakjes

Nou, Seat heeft z"n zaakjes goed voor elkaar. De Cordoba heeft een vrij stug, maar daardoor niet oncomfortabel onderstel dat van de Spanjaard in Duitse dienst een lekker stevig te dirigeren auto maakt. Nog altijd geen bochtenverslinder - best onderstuurd, maar toch. De besturing voelt zeker aan. Bij stevig in de ankers gaan heb je een goede, directe pedaaldruk. Bij de rijeigenschappen komt duidelijk weer even het "vlotte" Seat-karakter om de hoek kijken. Het gaat er vrolijk aan toe in de Cordoba. Gezellig stofje op de stoelen, kwalitatief hoogstaande materialen, "warme" rode dashboardverlichting; je voelt je snel thuis in de Cordoba. Op de middenconsole vinden we een fors "beeldscherm", dat in eerste instantie doet denken aan een routeplanner of uitgebreide boordcomputer. Niets van dat alles: het is een infodisplay met gegevens over de stand van de verwarming en de - standaard - geïntegreerde radio/cassette-
speler. Op het eerste gezicht vrij druk en onoverzichtelijk, maar na een korte bestudering eigenlijk erg logisch en handig. Het ziet er bovendien erg interessant en voornaam uit. Airco hadden we in deze Spanjaard wel verwacht, maar helaas, dat kost zo"n tweeduizend piek (e 930) extra. Ook moeten we de achterruiten en de buitenspiegels nog met de hand bedienen, wat altijd weer gedonder oplevert met de rechterbuitenspiegel. Zitten in de Seat is zeker geen straf, dankzij de prima verstelbare bestuurderszetel. Je hebt een lekker driespaaks stuurwiel in je handen met goed uitzicht op de klokkenwinkel. Wat we missen is een variabele interval voor de ruitenwissers.

"Batcave"

De Seat Cordoba valt met zijn vier portieren zeker in de smaak bij gezinnen met kinderen. Van groot belang is daarom: kun je er een beetje wat in kwijt? Het kleine achterklepje - met spoiler - verschaft toegang tot een heuse "Batcave"; zo"n immense ruimte verwacht je niet direct als je de auto van de buitenkant bekijkt. En wat is dat laadruim diep! Stouwen maar! Toch... die ruimte moet natuurlijk érgens vandaan komen. Kind van de rekening zijn in dit geval de achterpassagiers, die flink moeten vouwen met de ledematen om nog een beetje comfortabel te zitten. Allesbehalve leuk om daar een flinke (vakantie)tocht te moeten bivakkeren. Al met al een leuke auto voor een gezinnetje met nog niet al te grote kinderen dus. Wij zouden er nog graag een airco bij willen. Dat kost f 2.050 (e 930) extra. Wat je ook kunt doen, is om in plaats van het Stella Plus-pakket te kiezen voor het Signo-pakket. Kost f 2500 (e 1.130) méér dan de Stella Plus, maar bovenop de Stella Plus-spullen en de airco krijg je dan onder meer elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en mistlampen. We vatten het nog even samen. De Cordoba rijdt heerlijk: de motor presteert lekker, het verbruik is keurig, het onderstel is geraffineerd, de zitpositie aangenaam, waardoor het leuk en prettig sturen is. Zet daarnaast het feit dat de afwerking op een hoog - VW-niveau staat. De hele auto, plus hendels, knoppen en schakelaars; alles voelt solide aan. Wat ons betreft "n goede keus, tenzij ruimte voor achterpassagiers u heel veel waard is. Maar om daar de Cordoba voor te laten staan...

Signalement

Merk Seat
Model Cordoba 1.4 16V Stella +
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.655

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.391 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 126 Nm bij 3.300 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.163 mm / 1.640 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 1.013 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 500 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,9 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km