Seat Cordoba 1.4 16V Signo (2003)

Pronte kont

Seat Cordoba 1.4 16V Signo
De Cordoba is meer dan een Ibiza-met-kont. Hij voelt als een auto uit een (halve) klasse hoger. De prestaties van de compacte sedan zijn voldoende, al laat de praktische bruikbaarheid van de achterbank wel iets te wensen over.

Wie denkt dat sedans sowieso duf, saai en zouteloos zijn, die heeft het wat ons betreft mis. Een sedan is een auto zoals een auto oorspronkelijk bedoeld was: een motorcompartiment, een passagiersruimte en een aparte kofferbak. Eigenlijk een echte mannenauto dus. De ontwikkeling van de Cordoba is goed verklaarbaar omdat sommige markten in Europa juist gek zijn op zulke modellen. Precies de markten waar Seat goed scoort. De Cordoba lijkt meer dan simpelweg een Ibiza met een kont eraan. De sedan vormt qua ontwerp een keurig afgerond geheel.

Diep
De compacte Seat heeft een bagageruimte van maar liefst 485 liter. De kofferbak is zó diep dat zelfs onze grootste koffer rechtop in de bagageruimte kan staan! Dat komen we zelden tegen. De Cordoba trakteert ons verder op een in delen neerklapbare achterbankleuning, zodat je ruimte kunt creëren voor lange stukken bagage. Dat is mooi, al is de lengte van de kofferbak al zo fors dat je wel erg diep de achtersteven moet induiken. En dat is extra lastig omdat de opening niet zo gigantisch is. De Cordoba heeft een kantelbaar Seat-logo als handgreep, dat meedoet via de centrale vergrendeling. Maar aangezien die een veiligheidssluiting heeft, moet je de afstandsbediening vaak een extra keer activeren om de klep te ontgrendelen.

'Duits gevoel'
De beenrumte achter in de Cordoba houdt niet over. Deze complete Signo-uitvoering heeft fraai geprononceerde zittingen op de achterbank, maar dat kost wel centimeters ruimte voor de 'onderdanen' van de achterpassagiers. Maar het Cordoba-binnenste is een stuk volwassener dan je zou verwachten, lijkt van een auto uit een halve klasse hoger in de markt. Alles oogt voornaam, voelt 'zwaarder' aan en levert je zodoende dat bekende Duitse gevoel op. Je waant je een beetje in een Passat, zeg maar. Ook de voorstoelen komen zeer volwassen over.
Dankzij de in hoogte verstelbare stoel en het in hoogte én diepte verstelbare stuurwiel, creëer je een uitstekende rijpositie. De pook van de vijfbak ligt daarbij prima onder handbereik. Gezellig kunnen we het echter niet noemen in de Cordoba, maar het voelt allemaal wel goed aan. De Seat zit ook goed in zijn spullen. De volautomatische airco geeft een rijk gevoel en zijairbags zijn standaard. Geen traction control of ESP voor dit geld, maar met dat gemis is te leven. Voor € 575 kun je het overigens bijbestellen, ook op de goedkopere Stella-uitvoering.
Seat is ook op een hoger plan gekomen als het om de wegligging gaat. De demping van de Cordoba is goed, het onderstel is redelijk stil en in het grensgebied niet te nerveus. Wel moet de 1.4 hard werken en dat laat hij tijdens het optrekken horen ook. In de dagelijkse omgang is de Cordoba wel wat houterig en minder direct. Met de 1,4-liter motor kan de Cordoba in het verkeer goed meekomen. Hij is niet zo soepel, maar wel gecultiveerd. De motor zorgt voor een topsnelheid van 193 km/h en de sprint naar 'de honderd' vergt 11,9 seconden. Daarbij heeft de Seat een redelijk matige dorst.
De bruikbaarheid van de achterbank valt ons tegen, de motor doet ons bepaald niet steil achterover slaan. De wegligging is goed genoeg, maar ook niet meer dan dat. Veer- en geluidscomfort zijn goed voor elkaar en de sfeer binnenin is bijna
voornaam.

Signalement

Merk Seat
Model Cordoba 1.4 16V 75pk Signo
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 126 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.280 mm / 1.698 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 544 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 13,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,0 s / 9,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,5 s / 19,5 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km