Test: Seat Cordoba (2003)

Nu met 8% extra!

Seat Cordoba
AutoWeek 2002 week 45
AutoWeek 2002 week 45

Je leest het in AutoWeek 2002 week 45

Als u afgelopen jaar het nieuws over de nieuwe Ibiza een beetje gevolgd heeft, dan kunt u dit verhaal eigenlijk gewoon overslaan. Want de nieuwe Cordoba is voor 99 procent een Ibiza. Maar wel een maatje groter.

De Cordoba is feitelijk dus niet meer dan een Ibiza sedan. Hij is 33 cm (en dus 8,4 procent) langer en die lengte gaat helemaal op in de kofferruimte. Maar hij rijdt verder helemaal hetzelfde. Sterker nog: als je erin zit, zie je niet eens dat het een Cordoba is, want als je door het achterruitje kijkt, zie je die kont, waar het nota bene allemaal om draait, niet eens. Heeft u daarentegen onze eerdere verhalen over de Ibiza gemist, of bent u gewoon benieuwd wat je met die kofferbak zou kunnen doen, dan moet u gewoon blijven lezen.

Kopie 156

We willen niet te veel woorden vuil maken aan het uiterlijk van de Cordoba, maar het lijkt haast alsof de verhoudingen van deze sedan beter getroffen zijn dan die van de Ibiza hatchbacks. Parkeer hem bovendien eens naast een Alfa 156 en vooral aan de achterkant zijn de overeenkomsten treffend: platte, brede achterlichten, 'n groot logo, een omgekeerde V als een uitsparing voor het nummerbord en twee rechthoekige reflectoren onder in de bumper. Helemaal 156 en vast geen toeval, want beide auto's zijn ontworpen onder leiding van dezelfde ontwerper.

De nieuwe Cordoba heeft wel een kont die er mag wezen. Met een inhoud van 485 liter zet 'ie die Alfa 156 (370 liter) in de kou en gaat zelfs een Volkswagen Passat (475 liter) of een Volvo S80 (440 liter) voorbij, toch ook geen bescheiden uitgevallen sedans.

De bagageruimte openmaken is de eerste keer een beetje vreemd, omdat je teveergeefs op zoek gaat naar een handgreep of een onder een randje verstopte ontgrendeling. Gewoon een kwestie van even het merklogo omklappen en hoppa daar gaat de klep omhoog. Geen beugels uiteraard, maar keurige gasveren. Wie alsnog niet tevreden is met de geboden balzaal, kan nog de leuningen van de achterbank in ongelijke delen neerklappen.

A propos binnenruimte. Wij hebben gereden met de Cordoba sedan, maar u heeft helemaal gelijk als u zegt dat er van de vorige Cordoba ook een Vario was - een stationcar. Die zit nog even niet in de planning, maar wat niet is kan (lees: zal, over een jaar of twee) nog komen.

Fijne diesels

Onder de motorkap nauwelijks wijzigingen ten opzichte van de Ibiza. Alleen de driecilinder 1.2 wordt in Nederland niet in de Cordoba geleverd, maar verder is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Het begint met een 1,4-liter benzinemotor die er als 75 pk en als 100 pk is en er zijn drie diesels: een 1.9 SDi en twee TDi's, waarvan de sterkste 130 pk heeft. Die laatste is gewoon een beul van een auto en de gedachte dat het een diesel is, doet je glimlachen. Want (op dit moment) heeft Seat nog geen benzinemotor in de aanbieding die kan concurreren met deze diesel. De snelste Cordoba is dus een diesel. De fijnste Cordoba is trouwens ook een diesel. De mooiste mix is wat ons betreft de TDi met 100 pk, die op zijn beurt trouwens ook beresterk is en wel raad weet met een zware rechtervoet. Bovendien heb je altijd koppel over om veilig in te halen. Ze zijn best stil, maar bij accelereren is het een behoorlijk gehakkeplof van die TDi. Ze hebben heel duidelijk nog niet dat verfijnde en rustige dat bijvoorbeeld de HDi van Peugeot heeft of de TDCi van Ford.

De 1.9 SDi heeft geen turbo en geen hightech pompverstuivers, wat de TDi's wel hebben. Het spreekt vanzelf dat hij dus minder sportief ingesteld is dan de sterkere varianten, maar de SDi is absoluut geen straf om te rijden – je moet het alleen wat rustiger aan doen en het moet gewoon niet in je hoofd opkomen om eens een lekker potje te gaan inhalen.

De 100 pk benzinemotor komt pas echt tot leven als hij op toeren is. Hij moet behoorlijk hard werken, maar is niet overdreven lawaaiig. We hebben hooguit wat moeite met de trekkracht in 5 – er gebeurt dan bij volgas maar erg weinig. De zwakkere 1.4 van 75 pk was niet beschikbaar voor onze eerste testritten.

Besturing niet helemaal top

Minder te spreken zijn we over de besturing van de Cordoba. Hij heeft een elektrohydraulisch systeem dat reageert op de snelheid van de auto. Vooral rond de middenstand lijkt het soms of het stuur heel even het contact met de wielen loslaat, zo wollig voelt 'ie aan. In korte bochten en als je snel moet sturen is er niet veel aan de hand, maar in lange doordraaiers ga je al gauw zagend door de bocht, omdat de tegendruk in het stuur niet is wat je ervan verwacht.

Het weggedrag is veilig met een behoorlijke neiging om als het echt hard gaat wat te ondersturen. Plots gas lossen in de bocht heeft geen schrikbarende neveneffecten. Die vandaag centraal staande kant duwt een beetje, maar de Cordoba volgt verder gewoon de weg. Schakelen gaat van een leien dakje en de remmen voelden in de benzinemodellen zekerder aan dan in de diesels. Daar leken ze wat sponziger en hadden ze meer kracht nodig. Maar over het algemeen is het comfort wat de klok slaat.

Vanaf januari

De nieuwe Cordoba staat in januari bij de Seat-dealers en ook de prijzen verwachten we pas tegen die tijd. Een indicatie kunnen we wel bedenken: de vorige Cordoba was zo'n 700 euro duurder dan een vergelijkbare vijfdeurs Ibiza. Zo'n verschil zou ook voor de nieuwe Cordoba heel redelijk zijn.