Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank
Meer dan gezond
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een normaal mens zou een auto met een kilometerstand van op een haar na 500.000 met een fluwelen voetje behandelen om elke kilometer die er nog rest uit te persen. Maar je hebt ook Ronald Bijma, die zijn bejaarde bezit doodleuk langs brengt voor een vermogensmeting op de rollenbank. Als dat maar goed gaat.
Het is een mythe die je maar moeilijk de wereld uit krijgt. Velen denken dat een motor in de loop van de jaren en kilometers minder vermogen gaat leveren. Dat kán waar zijn als de machinerie slecht wordt onderhouden of een technisch gebrek gaat vertonen. Maar als een motor netjes wordt behandeld, houdt hij tot in lengte van jaren en kilometers zijn vermogen wel vast. Wat dat betreft staan de sterren gunstig voor de Saab van Ronald. Want hoewel zijn topklasse auto van toen al een aardige boodschap heeft gedaan, blijft hij erin investeren.
“Bij 335.000 kilometer is er nog een nieuwe turbo ingegaan en ik zorg ervoor dat hij regelmatig nieuwe vloeistoffen krijgt. Verder gaat de carterpan er wel eens onderuit om schoon te maken, want deze motoren hebben nogal de naam dat ze kapot gaan door black sludge. Dat wil ik bij de mijne zeker voorkomen.”
Verder heeft Ronald alle reden om aan te nemen dat zijn auto nog gezond is. “Op de autobahn had ik laatst nog 237 km/h op de GPS; dat is zelfs boven de fabrieksopgave!” Daar heeft hij een goed punt. Wanneer een auto zijn topsnelheid nog steeds haalt (of overtreft!), is dat een duidelijk teken dat het vermogen nog aanwezig is. Dat laatste blijkt ook wel uit de meting. Binnen de kortste keren staan er veelbelovende getallen op de apparatuur van meetmeester Ghisbert van Ginhoven. Sterker nog: de Saab hoest doodleuk ruim méér op dan 200 pk, terwijl 170 pk de fabrieksnorm is. En dat terwijl Ronald geen aanleiding heeft om te denken dat de viercilinder ooit is getuned. Wel is de destijds gemonteerde nieuwe turbo er een met een andere wastegatesetting. Ghisbert: “Het is een opmerkelijke uitslag dat je zo’n grote vermogenstoename kunt noteren vanwege een wijziging aan de turbo. Ook aan de grafiek is verder niet te zien dat de auto op een bijzondere manier is aangepakt. Deze oude Saab is méér dan gezond!”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-5 2.3 t SE |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.161 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.290 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.805 mm / 1.792 mm / 1.449 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.525 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 680 kg |
Banden | 215/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 230 g/km |
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.