Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-5 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 198.000 km |
KM-stand laatst | 303.500 km |
Rijervaring
- 238.000 km
Inmiddels rijden we al weer bijna 2 jaar met deze auto. Voldoende tijd om de ervaringen te delen.
Rijervaring:
Heerlijke comfortable reiswagen. Met de vouwwagen erachter naar Italie geweest. Geen enkel probleem. DE 9-5 Aero is natuurlijk wat sportiever geveerd dan een reguliere 9-5 en dat merk je. Weggedrag is prima, goed te sturen en voelt strak aan, met goede wegbeeving. Met 230 PK op de voorwielen, vergt het wel beheersing van de rechtervoet. In Duitsland een paar keer lekker los gegaan, top niet gehaald. Die moet rond de 240 liggen, net boven de 200 ben ik gestopt...
Regelmatig een stoplichtsprintje aangegaan en menig Audi rijder (onaangenaam) verrast. Door de Turbo blijft de wagen veel beter trekken dan standaard benzine auto's en ook diesels kunnen het tempo van de SAAB slecht bijhouden...
Wagen is voorzien van 4-traps automaat met sportstand en verder alle luxe, zoals leren bekleding met verwarming en ventilatie, TCS, geregelde airco en AS3 audio, met 9 speakers. Alles af fabriek.
Direct na aanschaf Mod6 laten monteren, blok laten reinigen en versnellingsbakolie laten vervangen. Mod6 is een modificatie aan de carterontluchting, welke moet zorgen dat het beruchte Black Sludge probleem minder voorkomt.
Onderhoud tot nu toe:
Tot nu toe defecte waterpomp gehad, gasklephuis vervangen (even slikken, was toch een dikke € 600,-), SID vervangen, omdat er bijna geen letters meer op te lezen waren en dit jaar met alleen nieuwe remblokken en wat nieuwe vacuumslangen weer door de APK. Verbruikt wel wat olie en recent de accu vervangen.
Een erg fijne auto. Zeker geen ecologisch verantwoorde keuze, maar heeft een zeer hoge fun factor
Wel zorg ik altijd dat ik de wagen rustig warm rijdt. Direct los gaan met koude motor kost je snel een nieuwe turbo en dat zijn behoorlijke kosten, die je liever wilt voorkomen
Update....
- 303.500 km
Inmiddels ruim 4 jaar in bezit. Rij er nog steeds met zeer veel plezier in. Hier en daar wat onkosten gehad, zoals banden en normale slijtage. Begin dit jaar behoorlijke lekkage bij de versnellingsbak. Eerst werd gedacht aan verrotte leidingen, maar het viel achteraf mee. Kapotte pakking. Ook dit jaar voor het eerst de airco laten bijvullen.
Inmiddels ruim 303.000 op de klok staan en nog steeds prima wagen. Het blijft heerlijk om in een dergelijke wagen te rijden. Wel zoekende naar een diesel, aangezien ik tegenwoordig 700KM per week rij. Dat is met een benzine auto van deze klasse niet heel verantwoord, maar door goed gebruik van de cruise control en A12-A2 met 100KM/U blijft het verbruik rond de 1 op 13 liggen. Voor een wagen met deze specs is dat prima.
De AERO blijft toch wel een klasse apart, wat mij betreft. De ideale reisauto, comfortabel, snel, ruim en voorzien van alle gemakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.