Saab 9-5 2.3 t SE (1999)

autoreview

Saab 9-5

Signalement

Uitvoering9-5 2.3 t SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf300.000 km
KM-stand laatst302.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel en snel

  • 302.000 km

Mijn vriendin en ik hadden al een Mazda 626 GF uit 1998 als ruime auto, 3,5 jaar terug gekocht als vervanging voor onze total loss gereden Toyota Corolla 1.3XLi. Via via (via de broer van mijn vriendin) kwamen we aan de Saab 9-5 2.3T SE, wat als auto naast een 626 gewoon een aparte combinatie is. Eigenlijk waren we op zoek naar iets compacts, maar als je vriendin dagelijks de A1 over moet op weg naar werk en naar huis is het best een prettig idee dat dat niet in een compacte auto van 15 jaar oud gebeurt, maar in een klomp degelijk Zweeds staal ;)

Zoals vermeld heeft de 9-5 al ruim 300.000km gereden, maar gek genoeg merk je dat bijna nergens aan. Natuurlijk zie je het aan het leer op de stoelen en de matten zijn ook niet nieuw meer, maar er rammelt he-le-maal niks en de motor doet nog net zo hard zijn best als toen hij uit de fabriek rolde.

Vergeleken met de 626 is hij op comfort gericht, de 626 voelt stug aan bij deze bijna Amerikaans verende goede lobbes. De 2,3 liter low pressure turbomotor rijdt als een diesel dankzij het koppel van 280Nm dat al bij 1800rpm beschikbaar is. Rond zo'n 1500rpm spint de turbo op en zodoende heb je bijna altijd een lekkere duw in de rug als je je rechtervoet wat dichter bij het dikke plaatstaal brengt.

Onze 9-5 rijdt op gas, er zit een G3-installatie in. Vooraf hield ik mijn hart vast voor het verbruik van deze 1550+ kilo wegende wagen, op gas met zo'n motor kon dat niet best zijn. Maar gek genoeg valt dat dus reuze mee: met een beetje beleid reden we (volgens de boordcomputer) ongeveer 1:13.5 op de lange afstanden, stadsverkeer komt niet veel verder dan 1:11-1:11.5. Nu zal de computer het wat flatteren, maar uit onze eigen metingen (dagteller resetten bij tanken en kijken hoeveel er bij de volgende keer bij kan) is het beter dan 1:10. De auto schakelt zo snel over op gas (eigenlijk nog voordat je de auto in de eerste versnelling hebt gedrukt) dat het benzineverbruik dit niet vertekent.

Is er dan niks mis? Jawel, de schokbrekers voor maken bij scherp sturen soms een raar "kloenk"-geluid. Waarschijnlijk zijn ze na 300.000 km trouwe dienst aan vervanging toe. Achter zijn ze door de vorige eigenaar al vervangen. Het middelste remlicht bestaat uit 5 lampjes die soms niet lekker contact maken. Als 1 van die lampjes geen contact maakt, krijgen we op het dashboard de melding dat het remlicht achter kapot is. Ook doet het grootlicht linksvoor het niet, de zekering en het lampje zijn goed, dus dat zal de bekabeling zijn. Als dat een APK-afkeurpunt is, wordt dat volgende week opgelost bij de eerste keuring plus beurt die wij laten uitvoeren. Dan wordt meteen de airco bijgevuld, die doet nu nml nog niet zoveel.

De 9-5 in deze uitvoering is een heerlijk luxe auto. De 2.3T is een krachtige motor, de auto is bijzonder stil, ook op snelheden van 120-130km/u en ik vind het een mooie verschijning. Zaken als cruisecontrol en climatecontrol hadden we nog niet, maar zijn absolute 'must haves' in onze volgende auto's.

Betrouwbaarheid kan ik nog niet echt uit eigen ervaring beoordelen, maar de auto rijdt al ~300.000 km op LPG en rammelt nog nergens in het interieur, dus het lijkt wel goed te zitten. Ook nog (vrijwel) geen olieverbruik of -lekkage. Voorlopig 4 sterren dus.

De Saab stelt ons wel voor een dilemma: wat nu te doen met de 626? Die is nog in prima staat, terwijl de Saab met z'n hoge km-stand op gas wellicht binnenkort kosten gaat maken. First world problems!

--340.000 km--
We hebben de Saab nog altijd in ons bezit (evenals de Mazda :P). Beide auto's zitten nu op een punt dat je er waarschijnlijk niet veel voor terug krijgt en we kennen de historie, dus we weten dat ze nog lang mee kunnen. Een nieuwe auto kost al snel zo'n 5000 euro, dus dan is doorrijden tot ze niet verder kunnen een betere optie voorlopig (op een gegeven moment wil je toch iets nieuws).

We hebben wel wat probleempjes gehad in de 4 jaar dat we de auto nu hebben:
- Bedieningspaneel airco/interieurfan deed het niet meer. Alles leek goed, display reageerde op de ingave, maar de ventilator werd niet aangestuurd. Is door een elektriciën opgelost.
- Gaslek in gasleiding onder de auto: sinds december vorig jaar (na de APK) stonk hij soms naar gas als we hem parkeerden. Bij het bandenwisselen (winterbanden --> zomerbanden) zagen we het gas eruit spuiten op de brug. Nieuwe leiding heeft het probleem opgelost, maar dit had heel anders kunnen aflopen :X
- Auto rijdt steeds slechter op gas. Komt waarschijnlijk door een lekke gasinjector. Deze moet vervangen worden, maar dat is nogal een kostenpost. We kijken het even aan en laten dit misschien volgend jaar doen.

Sinds de zomer zitten er ook nieuwe zomerbanden onder: Michelin Primacy 3. Voor een grote, zware en snelle auto is dat wel heftig qua kosten, maar ze rijden heerlijk.

Verder weinig kosten gehad aan de auto. Een setje nieuwe bougies, nieuwe remblokken en een nieuwe accu, verder niks spannends. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen over een auto met bijna 3,5 ton op de teller :D

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens