Saab 9-3 SE 2.0 Turbo (2000)
De S van Snel
Door een wijziging in het motormanagementsysteem levert de motor geen 200 pk dus, maar 205 pk, hetgeen de Zweden hebben gedaan om de afstand tot de versie met de low pressure turbo (185 pk) wat verder te vergroten.
De Saab 9-3 kun je met zijn turbomotor kwalificeren als een gespierde sporter. Hij reageert als een speer op de minste druk op het gaspedaal en wil met graagte zijn sprint afmaken tot hij zijn topsnelheid heeft bereikt. Dan nog heb je niet het idee dat hij buiten adem raakt. Bij alle acceleratieproeven reageert hij levendig en snel. Van 0-100 km/h doet hij weliswaar in zeven tellen, maar juist daar komt het gebrek aan tractie extra naar voren. De voorwielaangedreven 9-3 kan vanuit stilstand echt niet overweg met al die power, dus moet je de eerste decimeters van de start zorgen dat de auto rolt. En dan nog. "t Is eigenlijk gewoon uit de tijd dat zo"n potente auto in deze klasse niet met een tractiecontrolesysteem is uitgerust.
Wie zich "gewoon" in het verkeer mengt, in de stad, in de file of met 120 km/h op de grote weg, zal zich in deze 9-3 ook "gewoon" verwend voelen. Hij is comfortabel en stil, stuurt en schakelt precies en geeft je een ronduit degelijk gevoel. Maar de wetenschap dat hij zo gretig en graag zijn kunnen toont, daagt je uit hem dat ook te laten doen. Waarom zou je anders deze motor met high pressure turbo kopen, als je voor f 4.000 minder de low pressure turbo hebt?
Bij onze testauto komt het gemis aan tractie niet alleen voor als je vanuit stilstand wegrijdt, maar je merkt het ook bij snel accelereren in korte bochten. Daarbij verloochent de Saab zijn voorwielaangedreven configuratie niet: als je echt hard gaat, zoekt hij graag de buitenkant van de bocht op. Gas loslaten is zoals zo vaak de oplossing om hem weer in het gareel te krijgen.
Royaal uitgerust
De stoelen van de Saab 9-3 2.0 T zien er uitnodigend comfortabel uit en bieden desondanks voldoende zijdelingse steun aan sportieve bestuurders. Leren bekleding is standaard in de SE versie. Op de foto"s ziet u de Aero-uitvoering, met elektrische stoelverstelling, stoelverwarming, 16-inch wielen in plaats van 15-inch, een spoiler op de achterklep en in carrosseriekleur gespoten bumpers en spiegels, om de belangrijkste zaken maar te noemen. Voor onze test zijn we echter uitgegaan van het uitvoeringsniveau van de SE-versie.
Die verwent je onder meer met ABS, airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags voorin, automatische airconditioning, een uitgebreide boordcomputer, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise controle en derde driepuntsgordel achterin. Een derde hoofdsteun op de achterbank ontbreekt, maar kan voor het alleszins redelijke bedrag van dik tweehonderd piek worden aangeschaft. Verder biedt hij nog een in lengte verstelbaar stuur en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun. Ook leren bekleding is standaard, evenals lichtmetalen velgen. En zwengelen hoeft ook niet, want voor- en achterin zijn elektrische ramen standaard.
De hoofdruimte achterin valt wat tegen, maar dat komt omdat het dak naar achteren toe al wat afloopt om over te gaan in de enorme achterklep (met ruitenwisser). Beenruimte is er voldoende. Onder de achterklep biedt de Zweed een royale bagageruimte van bijna vijfhonderd liter. En als dat nog niet genoeg is, dan kun je de achterbank in delen neerklappen.
Als we op een conclusie van deze test aansturen, zult u zelf al een mening hebben aan de hand van alles dat we al hebben verteld. Zo is de aparte Saab geen allemansvrind. De vormgeving bevalt je - of niet...
Qua uitrusting laat de 9-3 SE slechts weinig te wensen over. Een alarm bijvoorbeeld, kost bij Saab duizend piek extra. Een automaat? Vijfduizend ballen. Bekerhouders in het dashboard kosten de hoofdprijs (dus niet) f 115. Wat staat er nog meer in de optielijst? Metallic lak! Kost 2.000 piek. En wie zijn billen wil roosteren met stoelverwarming betaalt nog eens f 1.000 toe. Wat gewoon veel te duur is, is de elektrische stoelverstelling. Voor f 4.500 trekken we zelf wel aan de hendeltjes.
Al met al is de Saab 9-3 zowel sportief als luxueus comfortabel. Mensen die daarvoor gaan, hebben aan de Saab een plezierige auto. Al zul je een tekortkoming als het gebrek aan tractie voor lief moeten nemen.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 SE 2.0 Turbo |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.539 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.985 cc |
Maximaal vermogen | 151 kW / 205 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.629 mm / 1.711 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.320 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 660 kg |
Banden | 205/50WR16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 7,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 9,1 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 234 g/km |