Rij-impressie - Volkswagen Golf GTI Clubsport

Overboost- en downforce feest

125 reacties

Video
AutoWeek 49 2015
AutoWeek 49 2015

Je leest het in AutoWeek 49 2015

Ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de Golf GTI bouwde Volkswagen de Clubsport, een jubileumeditie die er niet alleen heftiger uitziet dan de standaard-GTI maar ook meer pk's tot z'n beschikking heeft; 290 stuks om precies te zijn. Al is het voor een periode van slechts 10 seconden, daarna moet je het met 265 stuks doen. Eens kijken hoe dat gaat op het circuit van Portimao in Portugal.

Toen we eerder dit jaar spionagefoto's van 'een hele snelle Golf' op de Nurburgring op onze website plaatsten, wisten we nog niet goed wat voor vlees we precies in de kuip hadden. Ja, we zagen extra spoilerwerk dus dat het een bovengemiddeld vlotte GTI moest zijn, zoveel was duidelijk. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en weten we van de hoed en de rand. Sterker: we mogen diezelfde Golf, nu in productietrim en zonder camouflagemateriaal, zélf uitproberen op het circuit. Dat is aan de ene kant heel erg leuk – dat is circuitrijden namelijk altijd – maar het heeft als minpuntje dat we nog niet hebben kunnen beoordelen hoe de GTI Clubsport, want daar hebben we het over, zich gedraagt op de openbare weg. Waar je sowieso op mag rekenen, is een Golf die in alle opzichten een tandje bruter en extravaganter is dan de GTI Performance waarop hij is gebaseerd. Om te beginnen werden de veren tien procent stijver gemaakt en ook de dempers zijn iets straffer afgestemd. Dat is overigens meer een softwarematig verhaal, want het (optionele) Dynamic Chassis Control-systeem bepaalt al naar gelang de omstandigheden hoe hard of zacht de dempers zich dienen te gedragen. Volkswagen heeft voor de Clubsport drie setjes nieuw lichtmetaal beschikbaar, waarvan de 18-inchers ruim drie kilogram lichter zijn dan de exemplaren die verkrijgbaar zijn op de 'normale' GTI's. Wij rijden echter met een inchje groter - we kennen ze van de Golf R – en die zijn voorzien van brede, platte semi-slicks in de maat 235/35R19 van Michelin. Die zijn straatlegaal maar komen natuurlijk vooral tot hun recht op de racebaan.

10 seconden rust

Aangezien Volkswagen al een Golf R met 300 pk in het assortiment heeft, kan het niet zo zijn dat de GTI daar qua vermogen overheen gaat. Hoewel de 2,0-liter viercilinder TSI gelijk is aan die van de R, werd het vermogen teruggeschroefd naar 265 pk. Nog altijd een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de GTI (220 pk) en GTI Performance (230 pk). De techneuten hadden echter nog een trucje achter de hand, geïnspireerd op de 'push to pass'-knop van de Scirocco cupauto. Die levert na het indrukken daarvan kortstondig 50 pk extra, in de Golf GTI Clubsport krijg je er, bij volgas vanaf de derde versnelling, gedurende tien seconden 25 pk en 30 Nm bij. Na die tien seconden neemt de motor eenzelfde aantal seconden 'rust', daarna staan die volle 290 pk weer tot je beschikking. Die overgangen in pk's gaan overigens dusdanig geleidelijk dat je er als bestuurder nauwelijks erg in hebt; het is niet zo dat je na die tien tellen ineens minder hard vooruit schiet of dat je een beuk in je rug voelt wanneer het extra vermogen er weer bij komt. De reden dat Volkswagen heeft gekozen voor deze overboost-functie is vrij eenvoudig: wanneer de Clubsport continu 290 pk zou hebben, is het gat met de Golf R wel erg klein en die moet nu al alle zeilen bijzetten om de Clubsport voor te blijven. Letterlijk, want die auto dient als pace-car die ons over het circuit loodst. Maar we weten zeker dat wij in de Clubsport meer lol hebben en dat-ie, als je er eens goed voor gaat zitten, een snellere rondetijd kan neerzetten dan de R.

Vroeg op het gas

Waarom? Omdat onze voorwielaangedreven Clubsport licht(voetig)er is en bakken met grip aan de voorkant heeft. Met dank aan eerdergenoemde semi-slicks en een elektronisch geregelde sperdifferentieel. Die zorgt ervoor dat je haast tegennatuurlijk vroeg op je gas kunt bij het uitkomen van een bocht. Waar een normale voorwielaandrijver genadeloos onderstuurd rechtdoor zou schuiven, verdeelt het sper de aandrijfkrachten dusdanig slim (lees: de meeste power gaat naar het buitenste wiel) over de voorwielen dat-ie je als het ware de bocht uit sleurt, geassisteerd door de extra grip van de Michelins. Dit, in combinatie met de zeer communicatieve, progressief werkende besturing, levert een auto op waarbij onderstuur ver weg ligt en die je heel mooi kunt controleren. De aangepaste aerodynamica in de vorm van een splitter, diffuser en grotere dakspoiler garandeert bovendien aanzienlijk meer downforce bij hogere bochtsnelheden. Wel heeft de voortrein moeite om alle power netjes te verwerken tijdens de sprint vanuit stilstand, zelfs met de launch control-functie van de versie met DSG. Desondanks is de Clubsport verreweg de snelste GTI ooit - en de leukste, als je de eerste twee generaties even buiten beschouwing laat - zonder daarbij in al zijn enthousiasme uit balans te raken. En je hoeft er vermoedelijk niet eens zou heel veel dieper voor in de buidel te tasten in vergelijking met de GTI Performance van 35.951 euro. De exacte prijzen en uitrustingsniveaus voor de Nederlandse markt moeten nog bekend worden gemaakt, in Duitsland bedraagt het prijsverschil zo'n 4.000 euro. Hoewel het gat bij ons wellicht iets groter zal zijn, raden wij die extra investering desondanks absoluut aan.

VW Golf Clubsport
Volkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI Clubsport

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (125) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.