Rij-impressie Porsche Cayman

55 reacties

Video
AutoWeek 7 2013
AutoWeek 7 2013

Je leest het in AutoWeek 7 2013

Kritiek op de eerste Cayman hebben was al een opgave. Nu heeft Porsche hem naar eigen zeggen nog beter gemaakt. Tijd om te zien hoeveel er nog te verbeteren viel.

Eigenlijk is het wel een beetje lullig voor de eerste generatie Porsche Cayman. Het concept met motor in het midden was in de basis beter dan dat van de 911, waar de motor achterin ligt. En toch mocht de kleine krokodil niet beter zijn van z'n ontwerpers, want aan dergelijke iconen wordt niet getornd. En wie als dubbeltje geboren is, zal nou eenmaal nooit een kwartje worden. Maar gelukkig is de nieuwe 911 weer een hele stap voorwaarts en dus is er ook voor de Cayman ruimte om te groeien.

Dat groeien gebeurt niet alleen in figuurlijke, maar ook in letterlijke zin. De nieuwe is 35 millimeter centimeter langer dan de oude, terwijl de wielbasis met maar liefst 60 millimeter toenam. Tegelijkertijd nam de hoogte met 10 millimeter af en nam de breedte toe, met maar liefst één hele millimeter. Zowel voor als achter is de spoorbreedte eveneens toegenomen. Dat alles moet ervoor zorgen dat de balans in de sportauto nog verder verbeterd wordt. Want zo snel mogelijk de bocht om gaan is waarop de nieuwe Cayman is gefocust.

Om dat nog eens extra te benadrukken heeft Porsche de auto zowel lichter als stijver gemaakt. Door rijkelijk gebruik van aluminium, zo'n 44 procent van de carrosserie, is generatie II tot 30 kilo lichter dan de uitgaande. Bovendien is de auto, mede door het gebruik van ultra-sterke metalen, 40 procent stijver dan de eerste Cayman.

Minder grote sprong

Motorisch is de sprong voorwaarts aanzienlijk minder groot. De 'gewone' Cayman heeft een nieuwe 2,7-liter zescilinder boxermotor die 275 pk levert. Daarmee is de nieuwe maar 10 pk sterker dan de oude, al had die wel een grotere 2,9-liter motor. Bij de S is de vermogenswinst slechts 5 pk. Daarmee komt het totaal op 325 die uit een herziene versie van de 3,4-liter boxer uit de vorige generatie komen. Wij rijden tijdens de introductie met de sterkste Cayman, die bovendien voorzien is van Porsche DoppelKupplung, de versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarmee daalt de 0-100 tijd van 5,0 naar 4,9 seconden. Dankzij het Sport Chrono pakket, dat onder meer een agressiever schakelprogramma omvat evenals launch control, daalt dat nog verder naar 4,7 seconden. En de lanceringshulp werkt ook nog eens verrassend eenvoudig. Zet de Cayman in Sport Plus, zeg maar standje voluit, bak in D, voet op de rem en het gas erop. Met een flinke klap zet de Porsche zich in beweging en onder begeleiding van een schitterend kabaal katapulteert de auto zich richting horizon. Aangezien het een atmosferisch blok betreft zul je voor maximale prestaties toeren moeten maken en dat is een groot feest. Zolang de motor boven de 5.000 toeren blijft zet de Caymen echt hele grote stappen. Bovendien krijg je in handmatige modus volledige controle over de versnellingsbak, die in Sport Plus ook nog eens met bevredigende klappen op- en terugschakelt. Belangrijker is echter dat de reacties van de bak direct zijn, trek aan de linker flipper en de vorige versnelling is vrijwel direct ingelegd. Zelf bij meerdere keren snel achter elkaar op- of terugschakelen is de reactie flitsend snel. Het mag dan minder puur zijn dan een handbak, spectaculair is het wel.

Spektakel

Aangekomen bij de eerste de beste bocht neemt het spektakel eigenlijk alleen maar toe. Of het nou echt door die 30 kilo minder komt of niet, de kleinste Porsche coupé voelt buitengewoon lichtvoetig aan. Sturen gaat uiteraard zeer direct en met het nodige gevoel en de koets heeft bijna geen tijd nodig om zich te zetten. De Cayman vreet bochten met de gretigheid van een uitgehongerd roofdier. Grip is er altijd te over, zelfs bij vol uit-accelereren van bochten geeft de auto geen krimp. Op de openbare weg zul je niet snel aan de grens van de auto komen. Om die reden konden we ook een aantal ronden op het circuit van Portimao rijden. En daar blijkt de Porsche zich eveneens prima te voelen en hier kunnen we veilig de grens van de auto opzoeken. En die ligt inderdaad heel, heel erg ver. Het is voornamelijk de directe reactie die indruk maakt, het lijkt wel alsof de Cayman je iedere maant om vooral toch nog wat sneller te gaan. De auto communiceert bovendien duidelijk via het zitvlak en stuurwiel wat er onder de wielen gaande is en hoe ver je nog kan doordrukken. Eenmaal in het grensbereik blijkt de coupé relatief makkelijk te beheersen, maar mocht het toch een keer fout dreigen te gaan dan zijn de remmen, op de S afkomstig van de 911 Carrera, goed op hun taak berekend. Maak je het echt te bont, dan loodst het ESP je met intacte waardigheid alsnog door de bocht. Overigens laat dat in de sportiefste setting wel wat glijwerk toe, voor de zelfverzekerde chauffeur kan het echter ook helemaal uit. Terug op de openbare weg zetten we de adaptieve dempers, onderdeel van het Porsche Active Suspension Management, terug in standje normaal. En dan blijkt de coupé bij een wat beheerste rijstijl ook best geschikt voor langere afstanden. Luxe vervoer zal het natuurlijk niet worden, maar zolang het wegdek niet al te ruw is, is het goed uit te houden in de nieuwe Porsche.

Voorzieningen

Dat laatste is ook te danken aan de hoeveelheid (mogelijke) voorzieningen aan boord. De Cayman mag dan wel niet het vlaggenschip van de firma uit Zuffenhausen zijn, maar het is nog altijd een Porsche en dus is er op verzoek heel veel mogelijk. Nieuw voor de Cayman zijn actieve cruise control en keyless entry. Bovendien werkt Porsche tegenwoordig nauw samen met Burmester, die audiosystemen voor de sportwagens van het merk ontwikkeld. Volgens Porsche levert het nieuwe systeem meer geluid met minder vermogen, en is het audiosysteem bovendien enkele kilo's lichter. Verder is er natuurlijk een ruime selectie aan lederen bekleding aanwezig en kan zo'n beetje ieder deel van de auto gepersonaliseerd worden, uiteraard tegen meerprijs.

Daarover gesproken, de optielijst voor de Cayman is sowieso iets waar je als koper eigenlijk niet omheen kan. Zoals Porsche het zelf zegt: "de basis is goed, maar naar wens verder te optimaliseren:". Veel van de technologie die de auto zo snel maakt is namelijk alleen tegen een extra vergoeding verkrijgbaar. De PDK bak met dubbele koppeling valt nog mee, wegens z'n lagere uitstoot is de meerprijs slechts € 300. Andere opties gaan echter wel in de papieren lopen, adaptieve demping kost bijvoorbeeld € 1.509 terwijl het Sport Chrono pakket dik € 2.000 moet opbrengen. En dan staan wat exotischer zaken als een mechanisch sperdifferentieel, onderdeel van het Porsche Torque Vectoring van € 1.383, of keramische remschijven à € 7.728 er nog niet eens op. En zo kun je ook nog eens drie keer ruim € 3.000 stukslaan op lederen bekleding, 20 inch lichtmetaal en Porsche Communication Management. Tel dit allemaal op bij de vanafprijs van € 81.800 en je gaat met gemak door de ton heen. En dan komt die 911 opeens toch weer aardig in beeld. Zou de Cayman dan toch in het vaarwater van z'n grotere broer komen? Als dat zo is, dan heeft-ie het in ieder geval dubbel en dwars verdiend.

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.