Porsche Cayman (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cayman |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 79.000 km |
KM-stand laatst | 88.000 km |
Porsche Cayman 981 2,7 PDK
- 85.000 km
-Zoektocht en aanschaf-
Zoals voor velen, was ook voor mij een eigen Porsche een jongensdroom. Door verandering van baan had ik zelf geen dagelijkse auto meer nodig. Wat snelle rekensommen leerde me dat mijn jongensdroom daarom binnen bereik was. En toen begon de zoektocht. Wordt het een ‘echte’ 911, en dan een 996 of een 997? De bekende problemen met de M96 en M97 motoren schrokken me toch wel af. Ik weet dat de kans op fatale motorschade niet enorm groot is, maar ergens rij je altijd met het idee in een tijdbom te zitten, met hele dure reparaties tot gevolg. In diezelfde tijd heb ik me ook verder verdiept in de Boxster/Cayman. Die zijn natuurlijk een stuk bereikbaarder, waardoor je voor het bedrag van een 997.1 met ervaring, ook een veel jongere Boxster/Cayman kunt rijden. Eerst richtte mijn zoektocht zich op de 987.2 generatie, met de vernieuwde DFI-motoren. Maar ik werd al heel snel ‘verliefd’ op de 981-generatie. Met name de sprong voorwaarts die het interieur maakt was voor mij de doorslag. Ik wil een 981!
In Nederland rijden van de 981-generatie vooral Boxsters rond. Hoewel een prachtige cabrio, de coupélijn van Cayman kan mij toch meer bekoren. Het oogt meer als een échte sportauto dan de roadster. Dus daar heb ik toen mijn pijlen op gericht. Er gingen aardig wat maanden voorbij, maar ik vond eigenlijk niks wat aan mijn wensen voldeed. Maar ineens ging het snel. Ik vond een 981 Cayman-S uit 2014 met 150.000km op de teller in Nederland. Meteen een afspraak voor een proefrit gemaakt en op weg. Het was een nette auto, maar de vrij hoge km-stand en vreemde gaten in de onderhoudshistorie brachten me wel aan het twijfelen. Op datzelfde moment tipte een vriend mij op een 981 Cayman 2.7 PDK die te koop stond via een Nederlandse veilingsite. Het was een van oorsprong Belgische auto uit 2015, keurig dealeronderhouden met de laatste grote beurt een maand eerder uitgevoerd door Porsche Centrum Gelderland, incl. verlengde Porschegarantie. Netjes alle boekjes en facturen aanwezig, relatief lage kilometerstand en (bijna) alle opties erop die ik zocht. Heel interessant dus.
Hoewel ik nooit eerder auto’s via een veiling had gekocht, en dat eigenlijk ook niet van plan was, waagde ik toch de gok en deed een heel conservatief bod (met ruimte voor evt. reparaties of verrassingen). Een paar dagen later kreeg ik een telefoontje. Ik had het hoogste bod gedaan, maar het was te laag voor de zgn. ‘reserve’. Of ik nog wat ruimte in mijn budget had? Ik heb toen afgesproken dat ik alleen wilde stijgen met de prijs, onder voorbehoud van een aankoopkeuring (AKK) incl proefrit bij een onafhankelijke Porsche-specialist. De verkoper ging daarmee akkoord, dus een week later zat ik naast de Porsche-monteur voor een uitgebreide proefrit, en daarna op de brug en aan de computer. Conclusie: de auto is praktisch foutloos, eerlijk en uitstekend onderhouden. Geen grote gebreken te zien of uit te lezen. Een paar aandachtspuntjes: steenslag op de voorbumper, voorste kofferdeksel en bij de luchtinlaten langs de flanken (hebben alle Porsches last van, dus niet heel vreemd). Wat parkeerschade aan de voorste velgen (want 20”) en de airco-condensors die zich achter de luchthappers in de voorbumper bevinden lekten iets, ook een bekend euvel. Dus die moeten op termijn vervangen worden.
Lang verhaal kort: de auto was gewoon goed, voldeed grotendeels aan mijn wensen, en voor een hele acceptabele prijs. Dus ik heb de auto dezelfde dag nog gekocht en op naam gezet. Grote blij!
-Eerste indruk-
Zoals gezegd betreft het dus de ‘instapper’ of ‘Base model’ Cayman met de 2.7 liter 6-cilinder boxer gekoppeld aan de befaamde PDK-automaat. Deze levert 275 pk aan de krukas, in tegenstelling tot de 325 pk die de Cayman-S levert. Ik heb beide auto’s proefgereden, en ik moet zeggen dat hoewel de ‘S’ natuurlijk sneller is (scheelt 50 pk en 0.7 seconden in de sprint naar de 100), heb ik die extra beleving in de auto eigenlijk helemaal niet. Het zijn allebei hele vlotte auto’s, waarbij je als je niet oplet, in no-time op illegale snelheid rijdt. Daarnaast is mijn persoonlijke mening, dat de 2.7 beter klinkt, dan de 3.4. En het klinkt echt hemels, zeker boven de 3500 toeren komt de boxermotor helemaal tot leven. Het geluid is verslavend! Niet onbelangrijk is het prijsverschil tussen de ‘Base’ en de ‘S’. Voor een ‘S’ uit hetzelfde bouwjaar en met dezelfde kilometerstand betaal je al gauw zo’n €8K tot €10K meer. Voor dat bedrag kun je aardig wat brandstof, remmen, banden en onderhoud betalen. Dus tenzij je stoplichtsprintjes of racen op de limiet op een circuit heel belangrijk vindt, voldoet de 2.7 gewoon prima. Verder rijdt de Cayman als een moderne Porsche. De PDK doet moeiteloos zijn werk, en op beschaafde snelheid is het een heel comfortabele auto, voor een sportauto. Stevig geveerd, maar niet kneiterhard. Het interieur is van hoge kwaliteit, maar niet spannend te noemen. Alle knoppen voelen degelijk en solide aan, materialen zijn doorgaans zacht en ademen kwaliteit. De bediening van de PCM-unit (navi en multimedia) en de airco-knoppen is niet het meest gebruiksvriendelijke wat ik ken, maar het went snel en werkt prima. Bestuurder en passagier zitten comfortabel in de sportstoelen en hebben voldoende been- en hoofdruimte. Verder is de auto, voor een tweezitter, behoorlijk praktisch. Achterin heb je, achter de middenmotor, een bagageruimte waar een flinke sporttas en rugzak, of 2 grote big-shoppers naast elkaar passen. Maar de grootste verrassing zit onder de ‘frunk’ oftewel de front trunk. Hier kun je bij wijze van spreken een volwassen man in verbergen, zo groot. Het is mij gelukt om hier 2 mediumformaat koffers in te krijgen. Dus wil je met z’n tweeën een weekje weg? Dat gaat echt prima! Maar ook de boodschappen incl kratten bier kun je moeiteloos kwijt. Je loopt pas tegen de limiet aan als een derde passagier mee wil. Dat is echt onmogelijk.
-Opties-
Mijn auto heeft een bescheiden lijst aan opties, waarvan de meeste echt waarde toevoegen.
• PDK-7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling
• 20” Carrera S (III) wielen, kleur Titanium
• Porsche Active Suspension Management (PASM) elektrische demperregeling (maakt de auto 20mm lager dan standaard)
• Cruise control
• Sportstuur (dus met de ‘echte’ flippers, niet die rare knoppen zoals op het standaardstuur)
• Lederen sportstoelen met stoelverwarming
• ParkAssistent voor en achter inclusief achteruitrijcamera
• Zelfdimmende binnenspiegel met geïntegreerde regensensor en lichtsensor
• Buitenspiegels elektrisch inklapbaar, automatisch dimmend
• PCM full map navigatie en multimedia
• Zwarte hemelbekleding
Wat ik mis is de PSE of Porsche Sports Exhaust; de inschakelbare sportuitlaat. Het geluid is zo verslavend dat ik er graag nóg meer van zou genieten. Het is een onderdeel dat achteraf ingebouwd kan worden, maar dat is zoals alle Porsche-onderdelen een prijzige exercitie. Ik ben daarom ook aan het kijken naar wat betaalbare alternatieven zoals de bekende Carnewal GT uitlaat. Verder is de auto behoorlijk naar wens. Zaken als SportChronopakket, volleder of alcantara, gekleurde wijzerplaten, gekleurde gordels, Porschelogo’s op de hoofdsteun en middenarmsteun, etc. zijn leuk, maar voegen voor mij weinig waarde toe. De vorige eigenaar heeft nog wel het uitlaateindstuk vervangen door die van de ‘S’. Dat geeft de auto een iets sportiever uiterlijk, maar ik heb het origineel ook nog liggen.
-Kosten tot nu toe-
Ik heb de auto nu zo’n 8 maanden, en heb er ongeveer 6.000km mee gereden. Dat is niet veel, maar ik gebruik de auto eigenlijk alleen in het weekend voor de langere plezierritten (100+km), en door corona zitten we toch meer thuis dan we zouden willen. Qua onderhoud is er dus nog niks nodig geweest.
Wat ik wel heb laten doen is een uitgebreide poetsbehandeling (‘detailing’) inclusief glascoating. De lak is er enorm van opgeknapt, en water en vuil lopen er nu moeiteloos van af, waardoor de auto schoonhouden een klein kunstje is. Verder heb ik de parkeerschade aan de velgen laten repareren, en de standaard geanodiseerd-grijze remklauwen laten spuiten in hoogglans zwart met Porschelogo. Staat prachtig achter de enorme 20” Carrera S velgen. Ik heb bewust niet voor rood gekozen, omdat die kleur bij de ‘S’ hoort, en ik heb geen ‘S’. De foto’s bij deze review zijn ook gemaakt door het bedrijf dat de glascoating, velgreparatie en remklauwen heeft gedaan. Voor hun eigen promotie en ik mocht de foto’s ook hebben.
-Verwacht onderhoud-
In het nieuwe jaar krijgt hij achter 2 nieuwe banden (Pirelli P-Zero's met N-codering), die kosten tussen de €250 - €300 per stuk. Ik laat ‘m dan meteen opnieuw uitlijnen. Ook moeten zoals gezegd de airco-condensors vervangen worden, kosten geraamd op ongeveer €500 excl. arbeid. Tegelijkertijd laat ik dan ook een kleine beurt uitvoeren, dus al met al zal het een flinke rekening worden. Maar daar moet je rekening mee houden als je Porsche rijdt.
-Waarde-
Wat mij opvalt is dat sommige Porsches alleen maar in waarde stijgen. Dat zijn meestal de oudere 911-jes, van vóór de 996-generatie. Maar de laatste paar jaar zijn ook de prijzen van de 996 en 997 aan speculatie onderhevig. Wat ik niet had verwacht, is dat mijn 981 ook in waarde is gestegen. Ik zou op dit moment mijn auto voor meer kunnen verkopen, dan ik er zelf voor betaald heb. Wellicht komt dat door het feit dat de opvolger, de 718 (982-generatie) een 4-cilinder met turbo heeft, en toch best wel wat problemen kent. Dat maakt dat ‘mijn’ 981 dus de laatste Cayman met betrouwbare 6-cilinder is (de 718 GTS en GT4 buiten beschouwing gelaten). Maar goed, ik heb de auto niet gekocht als investering, maar als grote-jongens-speelgoed.
-Conclusie-
Een Porsche is voor velen een jongensdroom. En voor de meesten moet het dan een 911 zijn. Kijk je echter verder dan alle vooroordelen van zelfbenoemde 'puristen', dan heeft Porsche veel meer te bieden. De Boxsters en Caymans van alle generaties zijn hele capabele en betaalbare sportauto’s. Sommige autojournalisten zeggen zelfs dat ze stiekem beter rijden dan hun grote broer de 911. De ideale gewichtsverhouding door de middenmotor, het relatief lage gewicht, het lage zwaartepunt, de heerlijke boxer-6-cilinder en de sublieme PDK-automaat maken mijn 981 tot de beste auto die ik ooit heb gehad. Het liefst zou ik de hele dag op een afgesloten slingerende bergweg rijden, en steeds weer met hoge toeren van bocht naar bocht scheuren. En ja, in een rechte lijn zijn er veel snellere auto’s, zeker EV’s. En Porsche heeft in de eigen tweedehandswinkel ook genoeg concurrentie beschikbaar. Maar zoek je een moderne, betrouwbare, capabele sportauto? Denk ook zeker aan de 981 Cayman 2.7
Die grijns die je ervan krijgt, is onbetaalbaar.
Update
- 88.000 km
Inmiddels mag ik al weer 1,5 jaar in deze geweldige auto rijden. Door het uitblijven van lange road trips rijd ik helaas maar weinig kilometers met de auto, maar iedere keer is het weer een genot.
Inmiddels ben ik ook wat onderhoud en aanpassingen verder, dus die wil ik graag met de geïnteresseerde lezer(s) delen (de prijzen zijn bij benadering en incl arbeid, om je een indruk te geven van de 'running costs').
Sinds de eerste review zijn de volgende zaken aangepakt:
- 2x nieuwe achterband (265/35 R20 Pirelli P-Zero met N-codering) (€500)
- Uitlijnen (€135)
- Vernieuwen airco condensors (2 stuks) (€600)
- Vullen en controle airco (€150)
- Zunsport radiator/bumpergrilles (€200)
- Carnewal GT uitlaat (€540)
- Jaarbeurt (incl olie verversen) + nieuwe accu (€800)
Het verbruik houd ik niet erg bij, maar zit gemiddeld rond de 1 op 10 (10 l/100km) denk ik.
Ik ben er nog steeds erg content mee. Zeker met de nieuwe uitlaat is het geluid nóg mooier (niet per se luider), zeker boven de 4000 toeren. Ik hoop er nog lang van te kunnen genieten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.