Porsche Cayman (2015) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Cayman |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2015 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
| KM-stand laatst | 107.000 km |
Voorwoord
- 107.000 km
Je kent het wel. Je bent een volwassen mens met verantwoordelijkheden, kinderen (of in elk geval een hypotheek), en een elektrisch geweten. Je rijdt keurig een Tesla Model Y — zeven zitplaatsen, want je weet maar nooit wie er allemaal mee moet naar de voetbaltraining. Alles onder controle. Totdat het gebeurt: de quarterlife crisis sluipt binnen, gehuld in benzinedampen en nostalgie naar analoog.
En ineens… wil je geluid. Echte verbrandingsgeluiden. Geen coil-whine, maar een ouderwetse atmosferische zescilinder die ademt, gromt en soms een beetje pruttelt als hij afkoelt.
Het besluitproces
Mijn auto carrière begon onschuldig. Een VW Polo 1.2 diesel BlueMotion— prima karretje, betrouwbaar, zuinig, maar qua beleving vergelijkbaar met een magnetron: doet wat ‘ie moet doen, zonder enige emotie. Daarna volgde een BMW Z3 uit 1998 met een 1.8 liter vier in lijn. Tot slot volgde een Volvo V60 met D6 Penta-motor uit 2013— half elektrisch, half bi-turbo-Scandinavië. Dat voelde even volwassen: krachtig, comfortabel, en met een vleugje responsible adult.
Toen kwam de Tesla-fase. Eerst één in 2022 RWD, toen nog één een MY oud model in 2024— want wie wil er niet in een rijdende iPad zitten die zichzelf kan voortbewegen met het nodige fantoom remmerij? Fantastisch spul. Totdat je op een zondagmiddag bij een collega in de auto stapt: een 718 Cayman. Slecht idee. Want vanaf dat moment is er geen weg meer terug. Het is de bedoeling om deze Cayman in te zetten voor de plezierritten en af en toe ook voor werkverkeer vooral tijdens de zonnige dagen. Dan kan de Tesla aan de thuis laden is het idee.
Je hersenen beginnen te ratelen: “Eigenlijk is dit toch wel een rationele keuze… het is compact, sportief, relatief zuinig (toch?)… en ach, de waarde blijft best goed!” Ondertussen weet je diep vanbinnen dat je gewoon een excuus zoekt om eindelijk een sportwagen te kopen zonder dat iemand “midlife” zegt.
Design: strak, gespierd en nét niet fout
Laten we eerlijk zijn: Porsche weet hoe ze een vorm moeten tekenen die tegelijk elegant en agressief is. De Cayman is in mijn beleving het toonbeeld van balans — de proporties kloppen gewoon. De 981-generatie, in het bijzonder, is wat mij betreft de sweet spot: klassiek Porsche met moderne lijnen met een knipoog naar het verleden (luchthappers en kontje van ontleend van de carrera GT en koplampen van de lemans Porsche racer. De 981 was meen ik slechts tussen 2012 en 2016 geproduceerd en de latere 718 (ook wel bekend als 982 is min of meer een facelift in combinatie met een downsize motor voor de basis uitvoering. 718 GT4 nog wel overwogen, maar daar moest ik nog voor doorsparen (misschien later) en wat me een beetje tegenstond is dat de 3 van de 6 cylinders wanneer er geen vermogen wordt gevraagd wordt uitgeschakeld, waarschijnlijk om de emissie terug te dringen. Volgens mij is dit op de lange termijn niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor, maar wie ben ik. Dit maakt het dat de entry 981 in mijn beleving de laatste generatie Cayman is voordat dit model door de emissie maffia kapot is gemaakt. Dat het basis model Cayman dan op een gegeven moment geheel is geschrapt en dus niet meer wordt gemaakt is tekenend voor de tijdgeest waar we nu in leven. Strenge emissienormen maken benzineauto’s nu eenmaal duurder waarop fabrikanten geen andere keuze meer hebben dan de instapper op te offeren. Als je nu een Cayman nieuw wil kopen, dan begint de prijs bij € 264.900,00.
Na een decennium vol stilte in semi-elektrische cocons voelt een Cayman mogelijk als een hergeboorte. Niet efficiënt, niet praktisch — maar heerlijk menselijk.
De Porsche Cayman is geen rationele keuze. Het is een besluit uit de onderbuik, een mechanische reactie op het idee dat je ooit “te oud” zult zijn voor lol.
Het is de auto die fluistert: “Doe het nu. Voor het gezin uitbreidt. Voor je rug niet meer wil. Voor het leven te stil wordt.”
Dus ja, misschien is dit mijn crisis. Maar eerlijk? Als dit een crisis is, laat het dan vooral een heel lange duren.
Van woestijnzand naar Nederlandse klei
Prima, ik heb dus daadwerkelijk een Cayman uit Koeweit gekocht. De auto staat op dit moment nog ergens tussen de oliedampen en zandstormen in een container te wachten — zie de foto in de bijlage, nog netjes vastgesjord in een 20-foot zeecontainer. Binnenkort zet hij koers richting Rotterdam, waar hij zal worden gelost tussen containers vol serieuze handelswaar van de Action en andere Chinese meuk… en dan staat daar ineens mijn quarterlife-crisis op vier wielen.
Na aankomst zal ik ‘m moeten invoeren — en ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit of ik dat heldhaftig zelf ga doen, of dat ik het overlaat aan iemand die niet in paniek raakt van douaneformulieren met driehandige handtekeningen.
Stap voor stap wil ik de reis van Koeweit naar Nederland vastleggen. Van de container tot de keuring, van het eerste startmoment tot het moment dat ik besef dat de benzineprijs geen grap is. Ik ben wel blij dat het geen diesel is, want vandaag is een litertje diezel op het hoogste niveau sinds begin dit jaar. :)
Ik hoop maar één ding: dat ik geen lemon heb gekocht.
Maar goed — als dat zo is, dan heb ik in elk geval een goed verhaal.
Onderweg
- 107.000 km
Vandaag heb ik een update ontvangen van de shipper: de container is onderweg. Het vrachtschip bevindt zich momenteel nabij de kust van Dubai en zal eerst de haven van Mundra in Indië aandoen, waarna de container met een ander schip naar Rotterdam wordt vervoerd. Dankzij aanvullende gegevens van de shipper kan ik de vervoersbewegingen voortaan online in real-time volgen. De verwachting is dat de container in de eerste week van januari 2026 in Nederland aankomt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




