Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Safrane

Renault Safrane RT V6i (1994)

Franse voornaamheid op comfortabel niveau

Renault Safrane RT V6i (1994)
  • Autotest
4 juli 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wie met Renault op chic wil gaan, kan kiezen uit een vloot Safrane-modellen, waarvan de prijzen uiteenlopen van de hogere middenklasse tot het topsegment. Wij reden de RT V6i.

Met zijn prijs van rond de 80 mille is de Renault Safrane RT V6i bepaald geen koopje, maar hij blijft nog mijlenver verwijderd van het prestigemodel Baccara Biturbo, dat met ruim 170.000 gulden de prijslijst aanvoert. Toch biedt die 'eenvoudige' V6i al een hoeveelheid prestatie, comfort en luxe die je bij de concurrentie niet gemakkelijk voor dit bedrag aantreft. Zo behoren begeerlijke extraatjes als ABS, cruise control, elektrisch bediende spiegels en zijruiten, een boordcomputer en een zeer verstaanbaar Engels sprekend waarschuwingssysteem tot de standaarduitrusting. Bovendien biedt de Safrane als rechtgeaarde Fransman een bovengemiddeld comfort en tenslotte staat de stille, soepele V6 borg voor uitstekende prestaties.
Hoewel de Safrane RT V6i met al zijn accessoires een respectabele 1471 kilo in de schaal legt, sleurt de 170 pk leverende zescilinder het voituur op de snelweg in precies 9 seconden van 80 naar 120 km/h. Die rappe waarde wordt bereikt in de vierde versnelling, maar ook in '5' heeft de V6i slechts een paar tellen méér nodig voor zo'n tussensprintje. Ook vanuit stilstand komt de Safrane heel goed weg en hoewel een topsnelheid van flink boven de 200 tegenwoordig weinig praktische waarde heeft, is het een indicatie voor zijn potentieel.
Die hoge top is trouwens niet uitsluitend vlagvertoon, want bij een uitstapje over onze oostgrens blijkt de zescilinder Safrane zich bij het kruisen rond de 180 uitstekend te gedragen. Hij vertoont een prima koersvastheid, is nog steeds bereid om merkbaar te versnellen en blijft daarbij mooi stil. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het bekrachtigde stuur onder zulke omstandigheden wat ongevoelig aandoet. Daar is overigens weinig mis mee, maar het maakt duidelijk waarom Renault op de allerduurste Safrane-modellen een bekrachtiger monteert die zijn assistentie bij verhoging van de snelheid geleidelijk vermindert.
Vergeleken met de 140 pk twaalfkleps viercilinder Safrane vonden we het weggedrag met de zespitter nog wat beter uit de verf komen. De netjes ontworpen voortrein houdt extra vermogen uitstekend onder de duim; in lange bochten komt dat goed van pas bij lichte koerscorrecties met het gaspedaal.
Ondanks zijn vrij lange veerwegen ten behoeve van het comfort is van overhellen in de bochten nauwelijks sprake en dus laat de forse Safrane zich heel lichtvoetig en betrouwbaar met hoge snelheden over bochtenrijke trajecten sturen. Mocht dat eens een beetje te enthousiast gaan, dan is er in uiterste instantie altijd nog het soepel werkende ABS-systeem om de zaak te redden. De remmen werken sowieso erg prettig: een licht pedaal, maar over het hele traject heel precies te doseren.

Hoog comfort

Nog meer dan bij de eenvoudiger Safrane-versies is het hele wezen van de V6 nadrukkelijk op een hoog comfort afgestemd.
Het geluidsniveau is erg laag, de stoelen en achterbank zitten uitstekend, het uitzicht rondom is goed en het instrumentarium is uitvoeriger dan je op het eerste gezicht zou denken. Vooral aan de boordcomputer en de cruise control raak je op lange ritten al gauw verslaafd. Aan de eerste vanwege de sport om een hoog gemiddelde, een laag verbruik of een combinatie van beide te realiseren en de tweede om je daarbij het meeste werk uit handen te laten nemen. Het is even wennen, maar zo'n snelheidsregelaar is een nuttig accessoire, dat bij een rustig verkeersbeeld makkelijk een paar extra kilometers uit een liter benzine haalt.
Aan de andere kant, als je de potentie van deze auto regelmatig aanspreekt, wil er best wat brandstof uit de tank kolken. Het testverbruik van 1:8,5 is dan ook representatief voor iemand die niet treuzelt bij de stoplichten, stevig doorrijdt en over de grens het gaspedaal graag wat verder intrapt. Kortom, iemand die plezier wil beleven aan zijn auto die enerzijds een hoog comfort en een flinke representatieve waarde bezit en anderzijds heel goed kan meekomen met de snelle jongens in zijn klas.

Signalement

Merk Renault
Model Safrane RT V6i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 36.268

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.975 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.734 mm / 1.818 mm / 1.443 mm
Wielbasis 2.764 mm
Massa leeg 1.471 kg
Laadvermogen 519 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 735 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Safrane
Renault Renault Safrane
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Safrane specificaties
  • Renault Safrane occasions
  • Renault Safrane video's
Advies en informatie
  • Renault Safrane tests
  • Renault Safrane gebruikersreviews
  • Renault Safrane index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

    Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

    4
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane 2.0 (1997)

    Renault Safrane 2.0 (1997)

    23
    • 10 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RTE Alizé 2.0 (1997)

    Renault Safrane RTE Alizé 2.0 (1997)

    2
    • 20 november 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXT 2.2 dT (2000)

    Renault Safrane RXT 2.2 dT (2000)

    10
    • 23 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RN 2.2Vi (1992)

    Renault Safrane RN 2.2Vi (1992)

    4
    • 25 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXE V6i (1995)

    Renault Safrane RXE V6i (1995)

    1
    • 2 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXT 2.5 (1997)

    Renault Safrane RXT 2.5 (1997)

    5
    • 3 september 2008
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Safrane - Facelift Friday

    Renault Safrane - Facelift Friday

    38
    • 24 september 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Teana - Renault Safrane - Renault Samsung SM5/SM7

    De Tweeling: Nissan Teana - Renault Safrane...

    32
    • 7 april 2019
  • Nieuws
    In het Wild: Renault Safrane (1995)

    In het Wild: Renault Safrane (1995)

    46
    • 20 januari 2016
  • Nieuws
    Toen in het nieuws: Renault Safrane

    Toen in het nieuws: Renault Safrane

    24
    • 23 mei 2015
  • Klokje rond - Renault Safrane 3.0 V6

    Klokje rond - Renault Safrane 3.0 V6

    104
    • 15 september 2014
  • Nieuws
    Vrimibolide: Renault Safrane Biturbo

    Vrimibolide: Renault Safrane Biturbo

    85
    • 11 april 2014
  • Klokje Rond - Renault Safrane

    Klokje Rond - Renault Safrane

    66
    • 1 maart 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden