Renault Safrane RT V6i (1994)

Franse voornaamheid op comfortabel niveau

Renault Safrane RT V6i
Wie met Renault op chic wil gaan, kan kiezen uit een vloot Safrane-modellen, waarvan de prijzen uiteenlopen van de hogere middenklasse tot het topsegment. Wij reden de RT V6i.

Met zijn prijs van rond de 80 mille is de Renault Safrane RT V6i bepaald geen koopje, maar hij blijft nog mijlenver verwijderd van het prestigemodel Baccara Biturbo, dat met ruim 170.000 gulden de prijslijst aanvoert. Toch biedt die 'eenvoudige' V6i al een hoeveelheid prestatie, comfort en luxe die je bij de concurrentie niet gemakkelijk voor dit bedrag aantreft. Zo behoren begeerlijke extraatjes als ABS, cruise control, elektrisch bediende spiegels en zijruiten, een boordcomputer en een zeer verstaanbaar Engels sprekend waarschuwingssysteem tot de standaarduitrusting. Bovendien biedt de Safrane als rechtgeaarde Fransman een bovengemiddeld comfort en tenslotte staat de stille, soepele V6 borg voor uitstekende prestaties.
Hoewel de Safrane RT V6i met al zijn accessoires een respectabele 1471 kilo in de schaal legt, sleurt de 170 pk leverende zescilinder het voituur op de snelweg in precies 9 seconden van 80 naar 120 km/h. Die rappe waarde wordt bereikt in de vierde versnelling, maar ook in '5' heeft de V6i slechts een paar tellen méér nodig voor zo'n tussensprintje. Ook vanuit stilstand komt de Safrane heel goed weg en hoewel een topsnelheid van flink boven de 200 tegenwoordig weinig praktische waarde heeft, is het een indicatie voor zijn potentieel.
Die hoge top is trouwens niet uitsluitend vlagvertoon, want bij een uitstapje over onze oostgrens blijkt de zescilinder Safrane zich bij het kruisen rond de 180 uitstekend te gedragen. Hij vertoont een prima koersvastheid, is nog steeds bereid om merkbaar te versnellen en blijft daarbij mooi stil. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het bekrachtigde stuur onder zulke omstandigheden wat ongevoelig aandoet. Daar is overigens weinig mis mee, maar het maakt duidelijk waarom Renault op de allerduurste Safrane-modellen een bekrachtiger monteert die zijn assistentie bij verhoging van de snelheid geleidelijk vermindert.
Vergeleken met de 140 pk twaalfkleps viercilinder Safrane vonden we het weggedrag met de zespitter nog wat beter uit de verf komen. De netjes ontworpen voortrein houdt extra vermogen uitstekend onder de duim; in lange bochten komt dat goed van pas bij lichte koerscorrecties met het gaspedaal.
Ondanks zijn vrij lange veerwegen ten behoeve van het comfort is van overhellen in de bochten nauwelijks sprake en dus laat de forse Safrane zich heel lichtvoetig en betrouwbaar met hoge snelheden over bochtenrijke trajecten sturen. Mocht dat eens een beetje te enthousiast gaan, dan is er in uiterste instantie altijd nog het soepel werkende ABS-systeem om de zaak te redden. De remmen werken sowieso erg prettig: een licht pedaal, maar over het hele traject heel precies te doseren.

Hoog comfort

Nog meer dan bij de eenvoudiger Safrane-versies is het hele wezen van de V6 nadrukkelijk op een hoog comfort afgestemd.
Het geluidsniveau is erg laag, de stoelen en achterbank zitten uitstekend, het uitzicht rondom is goed en het instrumentarium is uitvoeriger dan je op het eerste gezicht zou denken. Vooral aan de boordcomputer en de cruise control raak je op lange ritten al gauw verslaafd. Aan de eerste vanwege de sport om een hoog gemiddelde, een laag verbruik of een combinatie van beide te realiseren en de tweede om je daarbij het meeste werk uit handen te laten nemen. Het is even wennen, maar zo'n snelheidsregelaar is een nuttig accessoire, dat bij een rustig verkeersbeeld makkelijk een paar extra kilometers uit een liter benzine haalt.
Aan de andere kant, als je de potentie van deze auto regelmatig aanspreekt, wil er best wat brandstof uit de tank kolken. Het testverbruik van 1:8,5 is dan ook representatief voor iemand die niet treuzelt bij de stoplichten, stevig doorrijdt en over de grens het gaspedaal graag wat verder intrapt. Kortom, iemand die plezier wil beleven aan zijn auto die enerzijds een hoog comfort en een flinke representatieve waarde bezit en anderzijds heel goed kan meekomen met de snelle jongens in zijn klas.

Signalement

Merk Renault
Model Safrane RT V6i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.268

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.975 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.734 mm / 1.818 mm / 1.443 mm
Wielbasis 2.764 mm
Massa leeg 1.471 kg
Laadvermogen 519 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 735 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s