Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Safrane

Renault Safrane 2.2i (1995)

Euro-parlementariër

Renault Safrane 2.2i (1995)
  • Autotest
6 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Safrane 2.2i is de op één na goedkoopste variant van Renault's topmodel en daarmee een van de bestverkochte varianten. Wij waren benieuwd of de viercilinder behelpen zou zijn na eerdere ervaringen met de voorname V6.

Met zijn prijs van zo'n 55 mille is de Safrane 2.2i een relatief aantrekkelijk geprijsd alternatief in de hogere middenklasse. Zeker als je zijn prestaties daarbij in overweging neemt, maar daarover later meer. Zoals je van een Franse 'limousine mag verwachten biedt de Safrane een hoeveelheid comfort en luxe die je bij de concurrentie niet gemakkelijk voor dit bedrag aantreft. Zo behoren zaken als ABS, elektrisch bediende spiegels en zijruiten, twee airbags, buitentemperatuurmeter en stuurwielhoogteverstelling tot de standaarduitrusting. Alleen jammer dat het dashboardkastje in de strijd om de tweede airbag het onderspit heeft moeten delven. Bovendien biedt de Safrane als rechtgeaarde Fransman een bovengemiddeld comfort en ten slotte staat de stille, soepele viercilinder borg voor uitstekende prestaties.
Een ander aspect dat direct opvalt is de degelijkheid van het geheel. De grote Renault voelt aan als een Duits produkt; en dat mag zeker een compliment heten. Ook in het comfortabele rijgedrag voelden we op de achtergrond iets Duits-stevigs. Dit was bijna onmerkbaar - en zo hoort het ook - maar het gaf de Safrane iets vertrouwenwekkends. Zo helde de carrosserie in bochten minder over en hield de bips net iets meer 'feeling' met wat er onder de wielen gebeurt dan we bij andere Franse auto's gewend zijn. Prima!
Hoewel de Safrane 2.2i een respectabele 1349 kilo in de schaal legt, sleurt de 110 pk sterke viercilinder het voituur op de snelweg in 12,7 seconden van 0 naar 100 km/h. Geen overweldigende waarde, maar gezien gewicht en vermogen ook niet verkeerd. De fabriek geeft overigens 11,9 tellen op. Van 80 naar 120 km/h doet hij er 11,7 seconden over. Deze keurige waarde wordt bereikt in de vierde versnelling, maar ook in '5' heeft de 2.2i slechts een paar tellen méér nodig voor zo'n tussensprintje. De topsnelheid bedraagt volgens de fabriek 189 km/h en dat is voor in ons land eigenlijk meer dan genoeg. Aan de andere kant biedt het de bestuurder op lange buitenlandse ritten toch de mogelijkheid om stevig door te rijden. Zo kun je probleemloos vele uren 'kruisen' met een gangetje van tussen de 160 en 170 km/h. Geen centje pijn, want hij blijft nog relatief stil. Daarbij vertoont hij nog steeds een prima koersvastheid. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het bekrachtigde stuur onder zulke omstandigheden wat ongevoelig aandoet. Daar is overigens weinig mis mee, maar het maakt duidelijk waarom Renault op de allerduurste Safrane-modellen een bekrachtiger monteert die zijn assistentie bij verhoging van de snelheid geleidelijk vermindert.
De netjes ontworpen voortrein houdt het vermogen uitstekend onder de duim; in lange bochten komt dat goed van pas bij lichte koerscorrecties met het gaspedaal.

Goed weggedrag
Ondanks zijn vrij lange veerwegen ten behoeve van het comfort is van overhellen in de bochten nauwelijks sprake en dus laat de forse Safrane zich heel lichtvoetig en betrouwbaar met hoge snelheden over bochtenrijke trajecten sturen. Mocht dat eens een beetje te enthousiast gaan, dan is er in uiterste instantie altijd nog het soepel werkende ABS-systeem om de zaak te redden. De remmen werken sowieso erg prettig: een licht pedaal, maar over het hele traject heel precies te doseren.
Het hele wezen van de Safrane is nadrukkelijk op een hoog comfort afgestemd. Het geluidsniveau is laag, de stoelen en achterbank zitten uitstekend, het uitzicht rondom is goed en het instrumentarium is uitvoeriger dan je op het eerste gezicht zou denken. Een plezierig detail van de Safrane is zijn relatief bescheiden brandstofbehoefte. Zo haalden wij een gemiddelde dat boven de 1 op 10 lag. En dat is gezien de sterk variërende rijstijl in een testweek, met tal van acceleratieproeven en hoge gemiddelden een keurige waarde.
Het is dan ook representatief voor iemand die niet treuzelt bij de stoplichten, stevig doorrijdt en over de grens het gaspedaal graag wat verder intrapt. Kortom, iemand die plezier wil beleven aan zijn auto die enerzijds een hoog comfort en een flinke representatieve waarde bezit en anderzijds heel goed kan meekomen met de snelle jongens in zijn klas.

Signalement

Merk Renault
Model Safrane 2.2i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.708

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.165 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.734 mm / 1.818 mm / 1.443 mm
Wielbasis 2.764 mm
Massa leeg 1.349 kg
Laadvermogen 511 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 674 kg
Banden185/70TR14Prijzen
Topsnelheid 189 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Safrane
Renault Renault Safrane
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Safrane specificaties
  • Renault Safrane occasions
  • Renault Safrane video's
Advies en informatie
  • Renault Safrane tests
  • Renault Safrane gebruikersreviews
  • Renault Safrane index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

    Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

    4
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane 2.0 (1997)

    Renault Safrane 2.0 (1997)

    23
    • 10 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RTE Alizé 2.0 (1997)

    Renault Safrane RTE Alizé 2.0 (1997)

    2
    • 20 november 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXT 2.2 dT (2000)

    Renault Safrane RXT 2.2 dT (2000)

    10
    • 23 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RN 2.2Vi (1992)

    Renault Safrane RN 2.2Vi (1992)

    4
    • 25 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXE V6i (1995)

    Renault Safrane RXE V6i (1995)

    1
    • 2 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Renault Safrane RXT 2.5 (1997)

    Renault Safrane RXT 2.5 (1997)

    5
    • 3 september 2008
meer reviews
Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

91

De Renault Kadjar is korte tijd een heel populaire auto geweest. Nu zijn opvolger Austral er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Safrane - Facelift Friday

    Renault Safrane - Facelift Friday

    38
    • 24 september 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Teana - Renault Safrane - Renault Samsung SM5/SM7

    De Tweeling: Nissan Teana - Renault Safrane...

    32
    • 7 april 2019
  • Nieuws
    In het Wild: Renault Safrane (1995)

    In het Wild: Renault Safrane (1995)

    46
    • 20 januari 2016
  • Nieuws
    Toen in het nieuws: Renault Safrane

    Toen in het nieuws: Renault Safrane

    24
    • 23 mei 2015
  • Klokje rond - Renault Safrane 3.0 V6

    Klokje rond - Renault Safrane 3.0 V6

    104
    • 15 september 2014
  • Nieuws
    Vrimibolide: Renault Safrane Biturbo

    Vrimibolide: Renault Safrane Biturbo

    85
    • 11 april 2014
  • Klokje Rond - Renault Safrane

    Klokje Rond - Renault Safrane

    66
    • 1 maart 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    28
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    91
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden