Renault Mégane Sedan RXE 1.6-16V (1999)
Sportieve klassieker
Renault heeft met de Mégane een zeer gevarieerd aanbod: hatchback, coupé, ruimtewagen Scénic (inmiddels bevorderd tot apart model), stationwagen, cabriolet en... sedan. Daarmee biedt Renault een van de breedste lijnen binnen een model aan van de hele auto-industrie. Binnen dat gamma zijn er twee uitvoeringen die wat betreft verkopen wat langzamer lopen. Dat zijn de wat duurdere cabriolet (begrijpelijk) en de klassieke Mégane Classic, de sedan. Om de een of andere reden trekt de behoudende vorm van een vierdeurs gewoon minder kopers aan. En de daadwerkelijke kopers zijn meestal van een meer gevorderde leeftijd dan de bestuurders van andere varianten.
Wie kiest voor de door ons gereden 1.6-16V zit overigens wel vast aan een zeer complete RXE-versie. Daarmee staat hij dan voor zo'n 37 mille in de prijslijst.
De Mégane is strak gevormd en wat speels, maar op een of andere manier toch niet echt in het oog springend. Of het moet vanwege de bolle achterkant met de nadrukkelijk afgeronde achterlichten zijn.
Het dashboard is netjes en praktisch uitgevoerd, in drie verschillende tinten kunststof. In details oogt het geheel trouwens niet 'top'. Wij noteren een nogal brede sleuf tussen deur en dash, wat rommelig op de deuren gemonteerde speakers en bergbakjes, en een klein en niet afsluitbaar dashboardkastje. De op zich fraai geïntegreerde geluidsinstallatie is trouwens een extra. Hij geeft zijn informatie via een handig beeldschermpje hoog in het dashboard.
De Mégane scoort prima als het gaat om zijn uitrusting. Naast zaken als ABS en airbags krijgt hij ook zij-airbags mee - iets wat je eerder in topmodellen verwacht. Verder horen airco, sportstoelen en lichtmetalen wielen er in de RXE al standaard bij. Tijd om eens naar het zitcomfort en het ruimteaanbod te kijken; naast de klassieke uitstraling zijn dat immers belangrijke redenen om juist voor zo'n sedan te kiezen. Het zitcomfort is goed te noemen, vooral in de sportief gevormde voorstoelen. Ook achterin is goed te zitten, maar de hoofdruimte is niet riant.
Bagagestouwer
Het goede nieuws is dat je in de kofferbak een fikse berg bagage kwijt kan. Waarbij hij een compliment verdient voor z'n mooi compacte scharniermechanisme. Niet van die 'koffer-killers' dus. De toegang tot de mooi grote en brede bak is goed geregeld. Als extraatje heeft hij nog een klein bergvak onder de vloerplaat. Als de klep open staat, valt op dat het achterraam van onderen op twee steuntjes staat. De raamlijst loopt er dus niet helemaal omheen. Lekkage konden we niet vaststellen, maar het lijkt ons iets om op te letten. Uiteraard is er een in ongelijke delen neerklapbare achterbank.
De Renault heeft de jongste 1.6-16V onder de kap. Met 110 pk lekker sterk en met voldoende trekkracht. Maar hij valt zelfs 'n tikje uit zijn rol door nadrukkelijk naar het sportieve te neigen. En dat komt zeker niet alleen door die flinke hoeveelheid pk's. Het is vooral terug te voeren op het karakter van de motor en de gekozen overbrengingsverhoudingen. Zo draait de motor bij 100 kilometer per uur al meer dan 3000 toeren.
Het betekent in de praktijk dat hij gretig op het gas reageert en met grote stappen vooruit gaat. Zeker omdat een aangenaam schakelende versnellingsbak is gemonteerd. Uiteraard moet je wel het nodige inleveren aan rust. De motor is namelijk nogal druk bezig. Je zou zeggen dat het allemaal niet zo bij een sedan past. Die lijn wordt doorgetrokken in het onderstel. De Mégane is vrij stevig geveerd en stuurt, zeker naar sedan-begrippen, opvallend goed. Hij gaat op de grote weg keurig rechtdoor, maar schrikt ook niet van een bocht. De besturing reageert direct, zonder nou meteen nerveus aan te voelen, en hij volgt tot hoge snelheden strak de opgegeven koers. Waarna een licht onderstuur inzet. Makkelijk met het gas te regelen. De remmen zijn bijpassend krachtig en goed te doseren. De Mégane sedan 1.6-16V RXE scoort punten met zijn zeer uitgebreide uitrusting. De sportieve motor past niet echt bij het behoudende karakter van een sedan. Maar voor kopers in deze klasse die dat wel wensen, is het zeker een geschikt model.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Sedan RXE 1.6 16V |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.241 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 79 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.436 mm / 1.698 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.075 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 585 kg |
Banden | 185/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |