Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane Coupé

Renault Mégane Coupé 2.0 16V IDE Sport (2000)

Pittig proefdier

Renault Mégane Coupé 2.0 16V IDE Sport (2000)
  • Autotest
5 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als één van de betaalbaarste coupés scoort de Renault Mégane prima. Zeker met de sterke 2.0-motor was de 16V-versie een beest. Niet de meest logische keus, lijkt het, om deze motor te verruilen voor een exemplaar dat vooral heel zuinig moet zijn. De Coupé 2.0 16V IDE Sport dient dan ook als proefdier.

Voorlopig zal directe benzine-injectie nog exclusief blijven, dat past weer wel bij een sportmodel. Renault komt de eer toe dit als eerste Europese fabrikant te bieden. Met nog als enige concurrent Mitsubishi. Oké, we gaan even voorbij aan Volvo, dat ook een Europese aanbieder van directe injectie is, maar wel geheel op krediet van Mitsubishi.
Renault kiest niet voor de zogenoemde armmengselafstemming. Met stelt dat het nog moeilijk is om een katalysator goed te laten samenwerken met een motor die is afgesteld op een arm mengsel van lucht en brandstof.
Een omschakelpunt waar de motorsturing overgaat van "zuinig" naar "snel" of zoiets, hebben we niet ontdekt. Maar daarmee is niet gezegd dat de Injection Directe Essence motor feilloos loopt. Zo gaat het starten niet altijd zo vlot als we heden gewend zijn. Vrij van trillingen is het aggregaat evenmin, waarbij die trillingen zich ook hoorbaar manifesteren. Het blok is daarnaast vrij luidruchtig, wat echter ook voor enkele andere Renault-motoren geldt, en niets te maken hoeft te hebben met de directe injectie.
Naar ons gevoel reageert de IDE motor minder gretig op gasgeven dan de - uitgesproken sportieve - voorgaande 2.0-16V. Ondanks dat hij een stuk meer trekkracht kan leveren (15 Nm meer), bij een iets lager topvermogen (7 pk minder). De IDE heeft het karakter van een min of meer ouderwetse multiklepper: hij gaat pas bij hoog toerental van harte aan de slag. Toch denken we dat de regeling van de directe injectie ook zorgt voor een eerst wat bezadigde reactie, om pas bij diep ingetrapt gaspedaal de beer los te gooien. Dat er "iets" is met de motorregeling merken we ook als we pogen zo zuinig mogelijk te rijden met constante snelheid. Het lukt zo goed als niet om een stand van het gaspedaal te vinden, waarbij de auto één snelheid aanhoudt en de boordcomputer een constante verbruikswaarde toont.
Evengoed komt de Coupé IDE Sport zeer moeiteloos vooruit. De Mégane heeft per slot van rekening nog altijd 140 pk onder de kap. Het mag bij laag toerental niet meteen "van dik hout" gaan, de souplesse is dik in orde en flitsend inhalen kost weinig moeite. Alleen loopt de motor niet mooi rond, daarom vinden we dat Renaults IDE nog niet helemaal af is. We zien deze coupé als een proefdier, zeg maar een ultieme langeduur praktijktest voor Renault overgaat op een brede toepassing van IDE-aggregaten.
De hele grap van directe injectie is dat die een lager verbruik behoort op te leveren. Nou was de brandstofconsumptie bepaald niet het sterke punt van de vorige Coupé 16V, die bij een beetje gebruik van zijn spierballen nauwelijks meer 1:10 haalde. Dat doet de nieuwe IDE een stuk beter. Als je eraan trekt doet "ie omstreeks 1:11, een redelijk gelijkmatig tempo levert al gauw een gunstigere waarde dan 1:13 op. Gemiddeld kwamen we aan 1:12, zowaar dik twintig procent zuiniger dan we ooit met de oude 2.0 16V reden.
Toen we toch aan het neuzen waren in oude tests viel op hoeveel goedkoper (jawel!) deze Mégane-topper is geworden. Drie jaar geleden moest "ie bijna vijftig mille opbrengen, dat was nog zo toen de 16V ruim een jaar geleden geruisloos uit het gamma verdween. Nu valt dat bedrag liefst f 7200 lager uit, dus Renault verkoopt de bijzondere techniek niet duur. Dat heeft niets te maken met zuinigheid in de uitrusting, want het ontbreekt de Coupé IDE Sport aan vrijwel niets. ABS, airco, airbags, lichtmetalen sportwielen, het is er allemaal.

Puur sportief

De Mégane Coupé heeft onveranderd zijn beperkingen voor algemeen gebruik. Weinig zitruimte achterin, een kleine kofferbak en een puur onhandig klein bagageluikje. Daarbij is een Sport-uitvoering straf geveerd en blijft het binnenin niet direct stil.
Het valt bij zo"n sportief onderstel tegen dat de besturing relatief indirect werkt. De gevoeligheid is goed, maar van een sportwagen verwacht je een veel directere reactie in het stuur. Verminderd, maar niet verdwenen, is het wisselend bochtgedrag: met veel gas erop schuift de Coupé makkelijk over de voorwielen weg, op dat moment gas loslaten kan een flinke zwieper van de achtersteven oproepen. Toch hebben we wel sterk de indruk dat de sterkste Coupé nu een stukje makkelijker in het gareel te houden is dan de allereerste versie.
We mogen dan het een en ander te mekkeren hebben, vrijwel geen ander merk levert voor hetzelfde geld een even sterke en luxe coupé. Al helemaal niet met een IDE-motor als bonus.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Coupé 2.0 16V IDE Sport
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.420

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 3.967 mm / 1.698 mm / 1.366 mm
Wielbasis 2.468 mm
Massa leeg 1.095 kg
Laadvermogen 480 kg
Banden195/50VR16Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,5 s / 10,6 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Renault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 579
Stel samen ▸
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Privilege Sport

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Privilege Sport

    • 2000
    • 164.931 km

    € 1.400

    Renault Mégane 1.6-16V RXE Trekhaak Airco NAP APK

    Renault Mégane 1.6-16V RXE Trekhaak Airco NAP APK

    • 1999
    • 115.626 km

    prijs op aanvraag

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Sport Wordt geleverd met een Vol jaar APK

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Sport Wordt geleverd met een Vol jaar APK

    • 1999
    • 230.745 km

    € 1.199

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    2
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression (2012)

    Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression...

    5
    • 28 oktober 2021
meer reviews
Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

We worden op slag vrolijk als we de aanmelding van Mike van Lieshout binnenkrijgen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
  • Achtergrond
    Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen van voorwielaandrijving

    Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen...

    67
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Renault Mégane E-Tech Electric: bekende naam, helemaal nieuw

    Renault Mégane E-Tech Electric: bekende...

    62
    • 6 september 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    19
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    28
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    68
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden