Renault Kangoo RT 1.2 (1999)

Laat maar schuiven

Renault Kangoo RT 1.2
Met de Kangoo heeft Renault een wat joliger opvolger voor de Express op de markt gezet. Naast de diesel-versie zijn er ook nog twee varianten met benzinemotor. We gingen op stap met de kleinste, de 1.2.

De Kangoo kijkt met zijn blitse ogen monter de wereld in en de gewelfde motorkap staat hem prima. Deze Renault is overduidelijk een vrolijke flierefluiter en onderscheidt zich daarmee van bijvoorbeeld de beschaafd ogende Berlingo/ Partner. Ook in praktisch opzicht heeft de Renault evenveel te bieden als dit duo. Door de schuifdeur aan de rechterkant is de achterbank makkelijk te bereiken. Ideaal voor gezinnen met kleine kinderen die op de achterbank in hun stoeltjes gewurmd moeten worden. En met 600 liter bagageruimte onder de stevige afdekking kan niet alleen de kinderwagen mee, maar ook nog eens een flinke berg bagage. Wel jammer dat de rubber mat te glad is, de wielkuipen onbekleed zijn en de gigantische achterklep niet wat verder omhoog gaat. De Kangoo ziet er leuk uit, maar is van binnen toch wel eenvoudig aangekleed. Er is veel onbedekt plaatwerk in de cabine en een stukje stof zoek je op de deurpanelen vergeefs. Het is allemaal keihard plastic zo ver het oog reikt en dat kraakt ook nog eens behoorlijk als de Kangoo over een flink verwaarloosde weg hobbelt. Tapijt kom je ook niet tegen; de vloer is bekleed met een grote rubber mat. In dit opzicht doet de ruimtelijke Renault erg bedrijfsmatig aan. Keerzijde van de medaille is dat 'ie wel eenvoudig schoon te maken is en dat heeft soms zijn voordelen. Als we naar de uitrusting van deze RT-versie kijken, is het ineens weer een echte personenwagen. Veel elektrische verwennerij is standaard en de stoelen zijn bekleed met een heel aardig stofje. Ze zitten heel behoorlijk, al zou iets meer steun onderin de rug welkom zijn.

Volop ruimte
Achterin vinden we een gedeelde achterbank die makkelijk is neer te klappen. De hoofdsteunen hoeven er niet eens af. Ruimte is er voor- en achterin de Kangoo genoeg, al zullen bestuurders met lange benen wel eens ruzie hebben met de stuurkolom. Overigens zit de bergbak boven de voorruit als je lang bent wel aardig dicht bij je hoofd. Gelukkig is het ding vrij eenvoudig te verwijderen.
De basismotor voor de Kangoo is de in onze testauto gemonteerde 1,2-liter viercilinder.
Die motor wordt door Renault ook gebruikt in de Twingo en de Clio. Met zijn 60 pk komt 'ie goed uit de voeten in die modellen, maar in de veel hogere en zwaardere Kangoo moet 'ie hard werken.
Om de gang er echt in te houden, moet je ver doortrekken in de versnellingen en inhalen in '5' kun je op een tweebaans weg maar beter laten. De Kangoo kan net meekomen in het verkeer, maar wie veel lange afstanden rijdt, is beter af met de 1,4-liter motor. Dat scheelt niet alleen in prestaties, maar ook in de herrie, want stil is de Kangoo beslist niet. Ook zorgt het gigantische frontale oppervlak voor een flinke dorst: 1:12 is veel voor zo'n kleine motor.
Rijden doet de Kangoo bijna als een normale personenauto. Licht onderstuurd laat hij zich gemakkelijk door bochten dirigeren, zonder onverwachte reacties. Zijn grote hoogte zorgt wel voor flink overhellen, maar je hoeft niet bang te zijn om op zijn kant te gaan.

Zijwindgevoelig
Oppassen is het bij een forse bries van opzij, want dan vergt hij extra aandacht van zijn bestuurder om op koers te blijven. Met de vering is niets mis en het zal niemand verbazen dat die is afgestemd op comfort.
Over het schakelen van de Kangoo hebben we ook niets te klagen; de pook laat zich soepeltjes door het schakelpatroon bewegen. De remmen doen gewoon wat je van ze verwacht, al moet er voor een maximale vertraging vrij hard worden getrapt. Maar dan staat de Kangoo ook rap stil.
Het weekje Kangoo-en is ons heel niet slecht bevallen. Toch is dit niet een autootje om zo maar te kopen. Het postuur van de ruimtelijke Renault zorgt voor matige prestaties en een relatief hoog verbruik.
Daar krijg je een enorme bergruimte voor terug, maar als je die niet echt nodig hebt, is het verstandiger (en goedkoper) om gewoon een Twingo aan te schaffen.
Voor lieden met ruimtevretende hobby's of een stel kleine koters met bijbehorende bagage is de Kangoo een heel betaalbaar vervoermiddel met enorm veel ruimte. Hij ziet er ook nog eens geinig uit.

Signalement

Merk Renault
Model Kangoo RT 1.2
Carrosserie 4-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.794

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.663 mm / 1.827 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 995 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 545 kg
Banden165/70R13Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,2 s (fabrieksopgave: 17,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 19,3 s / 32,2 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum