Renault Kangoo RN 1.2 (1998)

autoreview

Renault Kangoo RN 1.2 (1998)

Signalement

UitvoeringKangoo RN 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst249.020 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN na ruim 10 jaar.......

  • 248.300 km

We rijden nu ruim 10 jaar in in een Kangoo 1.2 RN. Dit is de (kale) basisuitvoering met tevens de kleinste 58 PK motor. Het hoognodige zit er dus op en aan. Extra's zoals electrisch bedienbare ramen en spiegels, airbags, stuurbekrachtiging en airco zul je dus niet vinden. Er is bij aanschaf een trekhaak onder gekomen. In 2004 is er boven de achterbank een "kanteldakje" geplaatst. Dit omdat er geen schuiframen in deze uitvoering zitten.

We hebben de Kangoo gekocht vanwege zijn ruime interieur. Met vijf personen aan boord is het goed toeven. Ook wilden we een auto die net even anders is als de doorsnee station. Gewoon een auto die je frans comfortabel van A naar B brengt. Niets meer en niets minder. De Kangoo lijkt in veel opzichten op de oude R4. Het is net een soort verhuisdoos op wielen. Spullen van Ikea of bouwmarkt kunnen zonder enig probleem mee. Ook fietsen en zelfs een scooter kunnen met gemak een plaatsje vinden als die vervoerd moeten worden. Soms moet er dan wel een achterdeurtje open. Ook de ruimte boven je hoofd is heel prettig. In een Scenic zul je minder hoofdruimte hebben. Een "broodplank" boven de voorruid is makkelijk voor zonnebrillen, wegenkaarten enz.

Het interieur ziet er dus basic uit. Veel harde grijze kunststoffen en kaal blik wat de klok slaat. Maar op zich heeft dit zo zijn charme. Ook de kunststof vloerbedekking is basic en is makkelijk te reinigen. 2 - 3 keer per jaar even uitsoppen en klaar is kees.

Het brandstofverbruik voor de Kangoo is met 1 liter op 12,5 tot 1:15 km. gunstig te noemen. Dit is het verbruik gecombineerd.

Per jaar spenderen we aan onderhoud en reparatie tussen de € 750,-- en € 800,--. Hierbij zijn alle onderhoudskosten meegenomen zoals vervangen van banden, uitlaat, distributieriem, waterpomp enz. Ook zijn er nog wat kleinere schades meegenomen, die niet onder de WA/Casco verzekering vallen. Door de jaren heen is over het algemeen het gebruik van de (een) auto duurder geworden. Ervaring leert dat er veel geld in omgegaan is de afgelopen jaren.

Neem de afschrijving:

Gekocht in 2001 voor € 9000,-- (Kangoo was toen 3 jaar oud).De Renaultdealer zou nog een bedrag geven van € 1000,-- als we een jongere Kangoo zouden aanschaffen. Dus dat betekend dat er € 8000,-- afgeschreven is in de afgelopen jaren.

Als alles blijft zoals het er nu naar uitziet blijven we voorlopig rijden in de Kangoo. Hij is inmiddels ruim 13 jaar oud. In ons bezit is er inmiddels zo'n 212000 km. mee gereden. Alles wat vervangen kan worden is inmiddels wel vervangen, Dus... echt een probleem hoefd het niet te zijn om er nog een paar kilometertjes bij te rijden.

Onderstaand een opsomming gegeven van de onkosten die er geweest zijn. Hierin zijn alle kosten en problemen in opgenomen. De Kangoo vanaf km. stand 86800 bij een (voorheen) Renaultdealer in onderhoud. Deze is waarschijnlijk wat duurder, maar i.t.t. de Autofix Vakgarage (2x onderhoudsbeurt laten uitvoeren daarna nooit meer !!)een heel stuk beter w.b. de service. Monteurs zijn bereidwillig en snel in het opsporen van mankementen, als deze zich opdoen.

De laatste 2 jaar hebben we de Kangoo bij een algemene garage in onderhoud.
De koppakking en distributieriem hebben we bij een familiebedrijf in Eerbeek laten uitvoeren. Bij de Renaultdealer waren we zeker de helft meer kwijt geweest.

W.b. inruilen op een andere auto: (zakjapanner / Yaris Verso) Dit was / is tot voor kort nog geen optie, omdat we de ruimte tot dan toe gewoonweg nodig hadden met onze opgroeiende kinderen. Dat zou niet gepast hebben in een Yaris Verso. Nu is dat anders. De kinderen zijn op een leeftijd dat ze niet altijd meer meerijden in het familie(ge)bakje.

Onkosten zijn zoals al geschreven inderdaad wel (relatief) hoog. Aan de andere kant heb je voor wat investering in b.v. een kleine of grote beurt / banden enz (als alles meezit) ook weer een jaartje rijden voor de boeg. Daar heb je geen andere / nieuwere auto voor terug.

Toch blijkt langer doorrijden in een zelfde auto ook flink op het huishoudbudget te drukken. Maar ga je de afschrijving berekenen op om de 3 tot 4 jaar inruilen, dan kost dat ook wel de nodige pegels....

Wat is wijsheid........

PROBLEMEN

  • 248.300 km

De Kangoo wordt over het algemeen wisselend op lange en op korte afstanden bereden. De laatste tijd rijden we iets meer kortere ritten. Dit heeft wat invloed op het verbruik.
Problemen doen zich voor in de zin dat de beurten nogal eens duur uitvallen. Een opsomming is misschien wel op zijn plaats:

Km. stand 53300 Grote beurt APK / Distributieriem € 440,--
Km. stand 68400 Kleine Beurt APK / reparatie lichtschakelaar
voorbanden vervangen uitlaatdeel vervangen € 633,--
Reparatie was op onduidelijke redenen helemaal verkeerd gegaan. Verwarmingsknoppen zijn door de garage gemold, waardoor verwarming / ventilatie nog maar op 2 standen functioneerd. Nooit meer naar deze garage teruggegaan.
Km. stand 86800 Kleine Beurt APK € 264,--
Km. stand 90700 Uitval motor (bij aankomst garage) Vliegwiel stuk € 128,--
Km. stand 97700 4 banden vervangen uitlijnen bij Kwik fit € 300,--
Km. stand 103200 Grote beurt APK / Remblokken / schijven voor vervangen
en trommels afgeslepen € 672,--
Gordelslot vervangen € 30,--
Km. stand 114600 Starthulp / uitval motor (bij aankomst garage /
startrelais vervangen € 61,--
Km. stand 123000 Kleine beurt / demper, voorveer poot, stuk uitlaat,
motorrubber, stabilisatorrubbers vervangen enz. € 670,--
Km. stand 125300 APK € 30,--
Km. stand 137000 Uitval motor (bij aankomst garage) Voordien nog Accu
vervangen. Massakabel bleek gebroken. € 80,--
Km. stand 149900 Uitval motor / Afgesleept. Waterpomp i.v.m. lekkeage
vernieuwd nieuwe distributierim en spanrol, achter-
demper vervangen € 820,--
Km. stand 155000 APK, Wiellager en schroefveer vervangen € 415,--
Km. stand 169500 Voorbanden vervangen / Michelin Energie € 225,--
Km. stand 175800 Grote beurt / slot schuifdeur vervangen / remblokken
vervangen / kleinere werkzaamheden € 610.--
Km. stand 183000 APK keuring € 71,--
Km. stand 204600 APK / remschijven en blokken voor / 2 fuseekogels vervangen / Verwarmings en ventilatie knoppen vervangen / laswerkzaamheden kofferruimte € 1037,--
Montage (gebruikte) winterbanden € 105,-- (set heeft er van dec - april opgezeten. Er 5000 km meegereden.

Km. stand 225000 APK / Asmanchet / 2 nieuwe voorbanden gemonteerd en kleine beurt € 403,--
Km. stand 234500 Koppaking gerepareerd en gelijk de distributieriem laten doen. € 615,--
Km. stand 243000 einddemper vervangen, (grote) beurt, stuurhoes APK. € 485,--
Km. stand 246600 achterbanden vervangen € 125,--.

Wat betreft het onderhoud:
Afgerond naar boven kom ik op 3,9 cent per gereden km. uit aan onderhoudskosten. Nu zijn de onderhoudskosten naarmate de Kangoo ouder wordt ook relatief hoger.

Als alle ondkosten meegenomen worden zoals:
brandstof, verzekering, houderschap, pechservice en onderhoud kom je op een ronde 19 cent per gereden kilometer.

voor 2e keer winterbanden gemonteerd / 10000 km me

  • 242.000 km

2 achtereenvolgende winterperiodes winterbanden gemonteerd. Het is een gebruikte set velgen / banden van her merk Maxis en Vredestein Snowtrack. Deze set is via Marktplaats aangeschaft voor 105 Euro. Deze banden hebben de 2 winterseizoenen hun nut nu zeker bewezen, met de regelmatige sneeuwbuien en besneeuwde wegen zeker een welkome aanvulling. Je merkt het verschil in grip t.o.v. de zomerbanden.
Nu zo'n 2 winterseizoenen zo'n 10000 km op de winterbanden gereden. Zoals het er nu uitziet kunnen ze nog een ronde mee.

Het wisselen van de banden doe ik zelf of laat het zonodig door de garage doen.

Verhuisdoos op wielen

  • 248.300 km

We hebben de afgelopen jaren af en toe overwogen om de Kangoo van de hand te doen, als de (on)kosten te hoog uit zouden pakken. Als de kosten binnen de perken blijven dan rijden we er dus voorlopig nog even mee door.

Je leert de ruimte van de Kangoo te waarderen als er weer eens iets te vervoeren is. Dan blijkt dit type auto een grote verhuisdoos op wielen te zijn. Kom daar maar eens om bij een andere auto.

Koppakking + Distributieriem vervangen

  • 236.000 km

In 9 1/2 jaar de Kangoo van 36000km naar 236000km gereden. Dat betekend dat we er 200000km op hebben zitten.

Bij 234500km is de koppakking en Distributieriem vervangen. De kosten hiervan (€ 560 + € 55 voor halen en brengen 50km heen 50km terug). Omdat de Kangoo verder nog in goede staat bevonden werd door de garagist deze reparatie laten uitvoeren. Tot nu toe rijdt de Kangoo weer naar volle tevredenheid.

De teller staat bijna op 240000km. De laatste 4500km (3 maanden) geen problemen gehad. Het verbruik lijkt wat hoger te worden de laatste tijd. Kangoo rijdt nu 1:12,5 tot 1:13,5. We komen dus 1 tot 2 km minder op een liter benzine uit. Nu spelen de winterse periode en de kortere ritten van de laatste tijd ook een rol van betekenis mee. Ook liggen de winterbanden er weer op, daardoor zou het verbruik ook hoger kunnen zijn.

In april 2011 heeft de Kangoo weer een beurtje gehad. Ik had wat kleinere onderdelen op MP gekocht voor € 10,--. De ruitensproeiers zijn door de garage gelijk omgezet op onze Kangoo. Verder heb ik zelf de smalle beschermstrips vervangen voor de bredere strips (van type 2002). Ik heb daarvan de foto's bijgevoegd.
Binnenkort wordt er nog wat aan roest bijgewerkt (bij de wielkasten achter).

Km.stand is inmiddels 248300km.

Einde verhaal

  • 249.020 km

Dit is het laatste verslag van de Kangoo. We blijven op donderdag de 13e staan met een defecte motor op de A27 bij Meerkerk. De temperatuur stijgt tijdens het rijden en er komt rook onder de motorkap vandaan. Bij het uitrollen naar de parkeerplaats komt er water en olie uit de motor. De Kangoo wordt afgesleept. Diagnose is: lekke koppakking / kop waarschijnlijk niet goed gevlakt tijdens de motorreparatie in oktober 2010.
Motor start nog wel, maar loopt op 3 poten. Dat voorspeld niet veel goeds. Omdat we er niet nog een keer geld in willen steken, besluiten we om de Kangoo definitief de deur uit te doen. Hij zal er na ruim 13 jaar en deze km. stand niet nieuwer op worden. Er zal dan ook een andere motor ingezet moeten worden. Dus dat is de auto niet meer waard.
De afgelopen jaren is er aan onderhoud en reparatie veel geld gaan zitten. Alles optellend komen we met de Kangoo niet echt in het voordeel uit. Ruim € 8000,-- in iets meer dan 10 jaar. Hierbij zitten dan alle slijtage en reparatiekosten. Zouden we om de 3 jaar hebben ingeruild, dan waren we nog meer aan afschrijving kwijt geweest. Een preciese berekening heb ik daar niet meer op los gelaten.

Wat blijft is dat we eigenlijk met veel plezier in deze Kangoo hebben gereden ondanks de Kangoo (of Renault) kwaaltjes. Geniaal was het ruimteaanbod. Het gemak waarmee je (toch wel regelmatig) spullen kon vervoeren. Je merkt dan dat je de ruimte dan ineens gewoon mist. Of er ooit nog weer een Kangoo komt weet ik nog niet. De opvolger (Mazda Demio 1.3 LX) voldoet ondanks minder binnenruimte eigenlijk ook goed.

Conclusie is dat de Kangoo een geniaal concept is, maar dat er w.b. kwaliteitsbeleving en betrouwbaarheid nog wel het 1 en ander schort. Renault zal daar nog veel aan moeten verbeteren.
Toch was en is het m.i. nog steeds een leuke auto, met een hoog "stokbroodgehalte".
Als we nu nog voor de keuze stonden zouden we er zo weer 1 kopen. Maar het verstand zegt dat we dit voorlopig nog maar niet gaan doen.
Maar zeg nooit, nooit..... Misschien ooit nog eens een Kangoo 2. Hoewel deze ver afwijkt van het oer model.

De Kangoo staat niet meer in het register van het RDW, stond een weekend na verkoop / inruil bij een handelaar te koop voor € 500. We kregen er zelf € 250 voor terug.
Onderdelen die ik er zelf nog afgehaald heb + de winderbanden leverden nog een bedrag op van € 250.

De Kangoo zal zijn laatste levensjaren voort zetten in Afrika of Polen.

R.I.Poland.

Kenteken

Datum eerste toelating

20-02-1998(14,2 jaar)

Datum aanvang laatste tenaamstelling

23-07-2011(9 mndn/25 dgn)

Datum eerste afgifte Nederland

20-02-1998(14,2 jaar)

Status kenteken

Geëxporteerd

Uit info VVE blijkt dus dat de Kangoo Geexporteerd is.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens