Renault Kangoo III / Nissan Townstar

Passchier

Gebruiker
kangoo-2021-3.jpg

kangoo-2021-6.jpg

kangoo-2021-5.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-renault-kangoo-en-express/

RENAULT REVOLUTIONIZES THE VAN SEGMENT WITH THE ALL-NEW RENAULT KANGOO AND THE ALL-NEW RENAULT EXPRESS

- The All-new Renault KANGOO VAN moves upmarket with more equipment and introduces a major innovation with Easy Side Access.
- In its passenger car version, the All-new Renault KANGOO meets the needs of dynamic families and tribes with an elegant design and even more comfort.
- The All-new Renault KANGOO VAN and the All-new KANGOO will also be available in an electric version.
- The All-new Renault EXPRESS VAN meets the needs of customers looking for the best price/performance ratio and offers the most storage in its category.
- In its passenger car version, sold outside Europe, the All-new Renault EXPRESS is versatile with five real seats and a large loading volume.

Boulogne-Billancourt, November 12th, 2020. To meet all its customers’ needs, Renault is unveiling the All-new Kangoo and the All-new Express, each available in both LCV and passenger car versions. This complementary range of four vehicles will be presented and marketed from spring 2021.

https://fr.media.groupe.renault.com/actualites/renault-revolutionne-le-segment-des-fourgonnettes-avec-nouveau-renault-kangoo-et-nouveau-renault-express-e477-e3532.html

Barri

Moderator

Bijzonder dat de personenversie en de bestelversie stevig van elkaar verschillen; de flank is geheel anders. Goede zet lijkt me, want het zijn beide mooie modellen. Hij lijkt wat lager maar dat kan een vertekend beeld zijn.
edit: ik zie het nu, de Express wordt een opzichzelfstaand model met een andere flank. Deze komt dus naast een Kangoo Van.

Even wat Google Translate werk, er komen vier uitvoeringen:
- Kangoo VAN | gesloten bestel, de echte opvolger van de huidige Kangoo
- Kangoo | personenversie van de Kangoo
- Express VAN | een iets goedkopere bestelwagen. Dit is meer de opvolger van de Dacia Dokker
- Express | goedkopere personenversie, deze wordt alleen buiten Europa geleverd

929V6

Actieve Gebruiker
Wat ik in het verhaal nog mis is waarom er twee verschillende neuzen mogelijk zijn op de Express.

Passchier

Gebruiker
Strakke neus (zoals op de rode):

Iets minder strakke neus (grijze):
- Express VAN | een iets goedkopere bestelwagen. Dit is meer de opvolger van de Dacia Dokker

Minst strakke neus (licht grijze, wordt niet geleverd in EU):

Die Express VAN zal ook als Dacia verkocht worden, daarom wijkt die neus af, denk ik.

Barri

Moderator

De deuren van de Express zijn ook anders: die hebben geen extra ruitje vóór de spiegel.
Dat dashboard van de Express is dan ook anders dan de Kangoo.
Daarnaast is er nog de zilvergrijze op stalen wielen die wéér andere deuren heeft, met andere deurgrepen. En ook een afwijkende neus met andere lichtunits.

Joop 5528328

Gebruiker
Joop Passchier zei:
Strakke neus (zoals op de rode):

Iets minder strakke neus (grijze):

Minst strakke neus (licht grijze, wordt niet geleverd in EU):

Die Express VAN zal ook als Dacia verkocht worden, daarom wijkt die neus af, denk ik.

Nee, de Dokker keert niet terug bij Dacia. Dat is het hele idee van de Express, de Dokker overbodig maken...

Alleen de 'Van' uitvoeringen van zowel de Kangoo als Express zullen volgens Aw naar NL komen.

MWH

Gebruiker
Wat onhandig dat ze op die licht grijze met budget-neus een bordje Kangoo hebben geplakt, zo wordt het niet duidelijker... Die wijkt op allerlei punten af van de zowel de nieuwe Kangoo als Express (die laatste is dus een flinke update van de Dokker), die lijkt nog behoorlijk op de huidige Dokker. Volgens mij ontbreekt alle uitleg over die variant nog.

Autoweek heeft het bovendien over een eenvoudige personenversie een een MPV-achtige personenversie van beide modellen. Die eenvoudige variant zie ik nog nergens op de foto's, alle auto's met zijruiten achterin lijken mij al aardig luxe.

Barri

Moderator

@MWH: ik vermoed die blauwe Express personenversie.

Alleen lees ik dus nergens iets terug over dat exemplaar met afwijkende neus en deurgrepen.
edit: wacht eens, dat is gewoon de voorloper van dit nieuwe model, namelijk de huidige Dacia Dokker gerebatched als Kangoo.

D Elzinga

Gebruiker
Waarom moet die Dokker dan verdwijnen? Het lijkt me juist veel logischer om de budgetversie (ook hier) onder de naam Dacia aan te bieden.:confused:

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Die Kangoo-met-oude-Dokker-neus is denk ik gewoon de huidige Argentijnse Kangoo en komt vast niet in het nieuwe aanbod hier. Wellicht heeft iemand die foto op Worldscoops geplaatst ter vergelijk met de voorganger van de Kangoo Express. :)

De nieuwe, 'echte' Kangoo ziet er prima uit. Nergens opzienbarend, maar het exterieur oogt actueel en het interieur voor de categorie luxueus. De Kangoo Express is duidelijk een doorontwikkeling van de Dokker. De achterkant laat men niet zien, daar zullen de verschillen dan wel tamelijk marginaal zijn.

MWH

Gebruiker
Barri zei:
@MWH: ik vermoed die blauwe Express personenversie.
Dat lijkt mij dan de luxe MPV-achtige versie, met zilveren skid plate, mistpitten en extra chroom. Dat lijkt me geen bedrijfsmatige (taxi?) personenvariant.

Maar goed, als Autoweek een plaatje van de huidige Dokker-Kangoo als nieuw presenteert, dan zullen ze wellicht ook iets verkeerd begrepen/opgeschreven hebben wat dat onderscheid in personenversies betreft. ;)

Barri

Moderator

Ik denk dat de goedkope versie de Express personenversie is, en de opvolger van de Dokker personenversie. Die zag je in crisis uitvoering, maar hier in de buurt voornamelijk als Stepway die het veel beter doet op fotootjes. Ik vermoed dus dat men de crisisuitvoering nog niet heeft getoond.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
MWH zei:
Maar goed, als Autoweek een plaatje van de huidige Dokker-Kangoo als nieuw presenteert, dan zullen ze wellicht ook iets verkeerd begrepen/opgeschreven hebben wat dat onderscheid in personenversies betreft. ;)

Ik zie die huidige Dokker-Kangoo ook op foto's in het persbericht staan. Wellicht is dat gewoon de Argentijnse Kangoo en heeft men die bijgevoegd om de hele, mondiale Kangoo-familie te laten zien? Er worden maar vier versies in het persbericht geduid; Kangoo Van / Kangoo en Kangoo Express Van / Kangoo Express.

MWH

Gebruiker
@Barri: Dat zou ik prima kunnen begrijpen, maar dat is niet zoals Autoweek het zegt. Die zegt dat er ook een luxe Express komt:

Autoweek zei:
- Bedrijfswagenversies in personentrim en als bestelauto
- Ook hoogwaardiger uitgevoerde 'MPV'-versies van Kangoo en Express, maar niet voor Nederland

Joop 5528328

Gebruiker
Heel simpel, er komen twee modellen: de Kangoo en Express. Kangoo als opvolger van de Kangoo, de Express is de opvolger van de Dacia Dokker.
Beide komen ook als personenversie/MPV, maar in NL komen alleen de Kangoo Van en Express Van;).

MWH

Gebruiker
Rutger DC zei:
MWH zei:

Ik zie die huidige Dokker-Kangoo ook op foto's in het persbericht staan. Wellicht is dat gewoon de Argentijnse Kangoo en heeft men die bijgevoegd om de hele, mondiale Kangoo-familie te laten zien? Er worden maar vier versies in het persbericht geduid; Kangoo Van / Kangoo en Kangoo Express Van / Kangoo Express.
Welk persbericht lees jij? Ik zie dat Autoweek hem heeft geplaatst, maar in de persberichten op verschillende sites van Renault kan ik hem niet vinden.

MWH

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
Heel simpel, er komen twee modellen: de Kangoo en Express. Kangoo als opvolger van de Kangoo, de Express is de opvolger van de Dacia Dokker.
Beide komen ook als personenversie/MPV, maar in NL komen alleen de Kangoo Van en Express Van;).
Zo zou ik het ook begrjipen. Maar waar valt de 'Bedrijfswagenversie in personentrim' waar Autoweek het over heeft dan in dit plaatje? Die komt wel naar Nederland. Heet die ook Van? Dat lijkt me vrij onhandig/onlogisch.

Het lijkt me een geval zoals de Vito/V-klasse of Vivaro/Zafira Life. Volgens mij is dat onderscheid tussen eenvoudige en luxe personenversie nieuw voor deze klasse, maar daarin kan ik me vergissen.

Barri

Moderator

Autoweek schrijft ook dingen die ik niet uit het oorspronkelijke Franstalige persbericht haal. Het lijkt inderdaad gewoon één nieuw model, waar twee varianten van geleverd gaan worden.
Zo zijn de motorkap en koplampen identiek, dus ik kan me niet voorstellen dat de Express een opgewarmde Dokker is, zoals Autoweek schrijft.

MWH

Gebruiker
Weet je wat, ik ga er gewoon niet meer van uit dat Autoweek de waarheid schrijft. Dat geeft me vast veel rust. :p

@Barri; De technische basis kan je natuurlijk niet zien, Renault kan hier best een Golf 6-je doen. Overigens zie ik wel verschillen in de koplampen.

Barri

Moderator

Hier even het Nederlandtalige persbericht: media.renault.nl

Het zou inderdaad best kunnen dat ze onderhuids meer verschillen dan je op het eerste oog ziet, maar zou Autoweek dan meer info hebben/krijgen dan alleen dit persbericht?

Joop 5528328

Gebruiker
MWH zei:
Joop 5528328 zei:

Zo zou ik het ook begrjipen. Maar waar valt de 'Bedrijfswagenversie in personentrim' waar Autoweek het over heeft dan in dit plaatje?

Gewoon, hetzelfde als bij de huidige Kangoo. Allemaal niet zo spannend;)

MCDubbellU

Gebruiker
De concept
renault-kangoo-ze-concept-2019-970-008.jpg

Productieversies van links (vanaf oranje) naar rechts:

Kangoo > Kangoo Van > Express Van > Express

kangoo-familie-1.jpg

Dit is gewoon de huidige Dacia Dokker maar dan als Renault: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dacia-dokker-als-renault-kangoo/ Dat voortaan dus als Renault Kangoo Express door het leven zal gaan in West-Europa ipv Dacia Dokker? Volgens mij maakt AW gewoon een foutje want ik lees de buitenlandse pers hier ook niet over

MCDubbellU

Gebruiker
Renault KANGOO als bestelwagen
De bedrijfswagenversie van de nieuwe, innovatieve en dynamisch vormgegeven Renault KANGOO is vooral gericht op ondernemers. De lichte bedrijfswagen biedt een oplossing op maat en is voorzien van de nieuwste technologie. Met de opvallende innovatie Easy Side Access* en Easy Inside Gallery zorgt de nieuwe KANGOO voor een revolutie op het gebied van toegang en beladen:

– Easy Side Access maakt in- en uitladen veel gemakkelijker, vooral in stadscentra, waar de parkeerruimte vaak beperkt is. Doordat de B-stijl ontbreekt, biedt de nieuwe KANGOO de breedste toegang via de zijkant van de gehele automarkt. De zijopening is 1.416 millimeter breed, het dubbele van de vorige KANGOO.*

– Easy Inside Gallery is een inschuifbare ‘verdieping’ die het mogelijk maakt om lange voorwerpen hoog in de auto te vervoeren, zodat de laadruimte op de vloer beschikbaar blijft voor andere voorwerpen.

De nieuwe KANGOO valt op door zijn gespierde uiterlijk. De voorzijde is volledig nieuw vormgegeven en afgewerkt met een verchroomde sierstrip tussen de grille en de bumper. De flanken en de schouderlijn hebben karakteristieke, gewelfde vormen. De nieuwe KANGOO oogt luxueuzer dan voorheen, met een verfijnde afwerking en verchroomde accenten. Het compleet nieuw ontworpen interieur omvat een horizontaal vormgegeven dashboard met talrijke opbergmogelijkheden De eveneens compleet nieuwe stoelen zijn duurzamer en bieden meer zitcomfort.

De nieuwe bedrijfswagen is optioneel uitgerust met het Renault EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem en nieuwe rijhulpsystemen zoals de Rear View Assist, digitale binnenspiegel. Dit nieuwe systeem biedt uitstekend zicht op de situatie achter de auto in versies met een afgescheiden laadruimte. Andere nieuwe voorzieningen zijn Trailer Swing Assist, Brake Stability Control en AEBS Active Emergency Braking System.

Renault brengt de nieuwe KANGOO op de markt met keuze uit een ongekend aantal uit carrosserie- en motorvarianten. Hij is er in twee lengtematen en met handbediende en automatische transmissies, met benzine- en dieselmotoren én met een elektrische aandrijflijn. De laadcapaciteit varieert van 3,3 tot 3,9 m3*** in de standaardlengte en 4,2 tot 4,9 m3*** in de verlengde versie.

Renault KANGOO als MPV**
De personenversie van de nieuwe Renault KANGOO is een elegante en ruime gezinsauto met riante zitplaatsen voor vijf personen. Daarmee voldoet de KANGOO ook aan de behoeften van dynamische gezinnen. Net als de bedrijfswagenversie heeft de personenversie een nieuw uiterlijk in combinatie met meer comfort, een rijkere uitrusting en nieuwe rijhulpsystemen. Alle bekende slimme, modulaire voorzieningen van zijn voorganger zijn behouden. Die zijn immers ook populair bij zakelijke klanten zoals lokale overheden en verschillende organisaties.

De nieuwe KANGOO gaat als bedrijfswagen en als personenauto in productie in de fabriek van Renault in het noord-Franse Maubeuge. Hij komt op de markt in Europa en op andere internationale markten. De personenversie van de nieuwe KANGOO wordt niet op de Nederlandse markt aangeboden.

Renault EXPRESS als bestelwagen
De nieuwe Renault EXPRESS is een praktische en efficiënte bestelwagen. Deze is gericht op ondernemers en bedrijven met een klein tot groot wagenpark en voldoet met de beste prijs-prestatieverhouding aan alle basisbehoeften.

De nieuwe EXPRESS spreekt de designtaal van Renault en straalt daarmee moderne robuustheid uit. Het interieur met extra stevige stoelen biedt hoogwaardig comfort. Er is speciale aandacht besteed aan de opbergruimte en ergonomie. De EXPRESS biedt met 48 liter de meeste bergruimte voor kleine spullen in zijn segment en de laadruimte bedraagt 3,3 m³.

Ook de EXPRESS is optioneel uitgerust met het Renault EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem en voorzien van assistentiesystemen zoals Rear View Assist, Blind Spot Warning en Front & Rear Park Assist.

Renault EXPRESS als MPV
De nieuwe EXPRESS is er ook als veelzijdige en efficiënte MPV, met vijf royale zitplaatsen en een grote bagageruimte. Deze versie is gericht op ondernemers, vaklui en vertegenwoordigers die hun auto ook voor hun gezin gebruiken.

De nieuwe EXPRESS gaat als bestelauto en als personenauto in productie in de Renault fabriek in Tanger, in Marokko. De bestelversie van de EXPRESS komt in Europa, de personenversie alleen buiten Europa.

MWH

Gebruiker
Joop 5528328 zei:
MWH zei:
Joop 5528328 zei:

Zo zou ik het ook begrjipen. Maar waar valt de 'Bedrijfswagenversie in personentrim' waar Autoweek het over heeft dan in dit plaatje?

Gewoon, hetzelfde als bij de huidige Kangoo. Allemaal niet zo spannend;)

Ah, daar ging mijn gedachtegang krom. Ik ging er vanuit dat de huidige personen-Kangoo vergelijkbaar zou zijn met de nieuwe MPV, en er dus een meer utilitaire versie tussen komt. Maar er komt dus juist een luxere boven, in landen waar daar vraag naar is. Duidelijk. :) Ik ben benieuwd naar de verschillen in detail.

929V6

Actieve Gebruiker
MWH zei:
Volgens mij is dat onderscheid tussen eenvoudige en luxe personenversie nieuw voor deze klasse, maar daarin kan ik me vergissen.

Dat onderscheid is er al geweest zolang het ludospace-concept bestaat. De Berlingo was er in het begin ook al als doelmatige Combi en als luxueuze Multispace.

MCDubbellU

Gebruiker
Ed1ksxp.jpg

wRffztY.jpg

R3acrnA.jpg

WFdkajN.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2020/11/all-new-2021-kangoo-is-here-looking-more-like-a-dacia-than-a-renault/

929V6

Actieve Gebruiker
Jay DoubleYou zei:
Leuk dat ze de naam Express weer teruggehaald hebben. (y)

Die is nooit weggeweest. De bedrijfswagenversie heet van het begin (1997) af aan al Kangoo Express.

nack

Gebruiker
De achterkant op de schets vind ik vele malen geslaagder. Waarom het kenteken niet in het midden?

iDS

Gebruiker
nack zei:
De achterkant op de schets vind ik vele malen geslaagder. Waarom het kenteken niet in het midden?

Eenvormigheid met de versies met openslaande deuren en een 'eigenaardigheidje' dat de Kangoos altijd al hadden.
Eigenaardigheidje tussen haakjes gezet want ik vind het een leuk accent en dit is even functioneel. Niks zegt dat vormgeving altijd en overal symmetrisch moet zijn.

MCDubbellU

Gebruiker
Barri zei:
nack zei:
Gek eigenlijk dat op geen één persfoto de achterzijde wordt getoond!

Ja heel apart. Sowieso moet je bij Franse merken wel vaker echt gaan zoeken voor (pers)foto's. Was bij de Dacia Sandero ook al

Passchier

Gebruiker
Die passagiersstoel is er wel hoor, tenminste, als ik de artist impression goed bekijk. Je ziet m weggeklapt. ;)

Barri

Moderator

Leuk concept, maar in Nederland niet uitvoerbaar met de strenge regels (van de Belastingdienst) voor een grijs kenteken.

Passchier

Gebruiker
Op welke regel zou dit dan blijven steken? Ik zie namelijk wel een sportvan kooi om de bestuurdersstoel, wellicht dat die kooi een oplossing is?

Barri

Moderator

Als je genoegen neemt met één zitplaats wel, maar het idee is juist dat je flexibel bent daarin. En zo'n afscheiding moet vast zijn, dus die even neerklappen ofzo zit er niet in.

929V6

Actieve Gebruiker
Misschien dat een uitneembaar luik in de scheidingswand wel is toegestaan, dan heb je er toch nog iets meer aan.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
MWH zei:
Welk persbericht lees jij? Ik zie dat Autoweek hem heeft geplaatst, maar in de persberichten op verschillende sites van Renault kan ik hem niet vinden.

O, ik dacht 'm op de thumbnail van deze foto in het persbericht te zien, maar daar staat 'ie dus inderdaad helemaal niet tussen. o_O

Wat stom dat de Kangoo ludospace hier niet op de markt komt. Ik dacht dat een E-Tech-hybride ook was gepland (lage BPM!), wellicht te zijner tijd ook weer een Electric?

Barri

Moderator

In de gedrukte AW stond weer dat de goedkoper personenversie wel naar NL komt. Vreemd...

MWH

Gebruiker
Barri zei:
In de gedrukte AW stond weer dat de goedkoper personenversie wel naar NL komt. Vreemd...
Hoezo? Dat heeft AW vanaf het begin al gezegd hoor, ook in het digitale artikel.

speedtouch zei:
Barri zei:
Logisch, komt nog BPM bij en hoe duurder hoe meer Co2 uitstoot, simpel gezegd.
Euh, kip, ei, volgens mij is het andersom. De logica zie ik ook niet per se eigenlijk...

MCDubbellU

Gebruiker
speedtouch zei:
Barri zei:

Logisch, komt nog BPM bij en hoe duurder hoe meer Co2 uitstoot, simpel gezegd.

:confused: snap de link ook niet met de goedkopere personenversie. Dit stond trouwens op autoweek.nl:

De jongste Renault Kangoo komt uiteraard internationaal weer als bestelwagen, 'personenbus' én als hoogwaardiger uitgevoerde personenversie in de prijslijst. De luxueuzere 'MPV-versie' van de Kangoo kun je zien als tegenspeler van de Peugeot Rifter. De vijfzitter komt helaas niet naar Nederland (...) Alleen de bedrijfswagenversies, dus de bestelversie en de 'personenbus' komen dus naar Nederland.

Geen nieuw nieuws dus. Alleen wat is het verschil met een personenbus en MPV-versie precies?

Bovenaan