Renault Espace RXE 2.0 (1998)
Het betere origineel
Wat het eerste opvalt, is dat deze jongste Espace duidelijk zichzelf is gebleven. In grote lijnen is-ie identiek aan zijn voorganger, maar de moderne uitwerking van de details maakt hem weer helemaal van deze tijd. Daarbij spelen ronde lijnen uiteraard een grote rol, maar de Espace is ook aangepast aan het jongste Renault-gezicht. De relatief compacte afmetingen van de kunststof carrosserie zorgen voor een goede wendbaarheid, maar de overzichtelijkheid naar voren laat te wensen over. Net als zijn voorganger heeft ook deze Espace weer vier portieren en een grote achterklep. Een aardig detail zijn de dakdragers, die in ongebruikte toestand niet hoeven te worden verwijderd; sterker nog, als je ze achter op het dak tegen elkaar zet, zorgen ze door hun speciale ontwerp voor een verbetering van de stroomlijn. Dat is nog eens doordacht.
Het interieur van de nieuwe Espace is op zijn minst opvallend te noemen. Je oog valt natuurlijk meteen op het dashboard waarbij het instrumentenpaneel vergeten lijkt te zijn. Als je het contact aanzet, licht midden op het dashboard een digitaal paneel op. Dat is even wennen, mede doordat een toerenteller op geen enkele versie leverbaar is. De commandocentrale voor de verwarming zit helemaal links van het stuur; de bijrijder heeft een separate regeling voor de temperatuur helemaal rechts. De vrijkomende ruimte midden op het dashboard heeft Renault gebruikt om een gigantische kast onder te brengen. Jammer dat daar de radio ook geplaatst moet worden; het lijkt wel of de ontwerpers die even vergeten waren. Om zo min mogelijk ruimte te verspillen, verdient het aanbeveling voor een offici"le Renault-installatie te kiezen. Deze RXE heeft standaard een radio met losse afstandsbediening en CD-wisselaar aan boord. Naast de grote dashboardkast heeft de Espace bergvakken in de vloer bij de voorstoelen, riante portierbakken en vakken achterin op de wielkasten. Bekerhouders zijn er eveneens op diverse plaatsen en verder ontdekten we maar liefst zes kaartleeslampjes en drie gewone lichtpuntjes.
Standaard levert Renault de Espace met vijf losse stoelen. In deze RXE zijn de stoelen voorin draaibaar en voorzien van een tafeltje aan de rugleuning. Vergeleken met de vorige Espace is het meubilair er een stuk op vooruit gegaan. Ook op langere ritten biedt het voldoende steun en het ontbreken van een hoogteverstelling mis je eigenlijk niet zo.
Geen klachten
Over de bewegingsvrijheid voorin hebben we evenmin klachten. De goed hanteerbare stoelen op de tweede zitrij zijn wat smaller dan voorin, maar zitten desondanks goed. De hoofdsteunen zijn verzonken in de rugleuning en daardoor zelfs volledig uitgeschoven ontoereikend. Voor lange benen is er plek genoeg, maar de hoofdruimte valt een tikkie tegen. Stoelen op de derde rij kosten extra. Mits de passagiers op de tweede rij bereid zijn om wat beenruimte op te offeren, is er in de Espace plaats genoeg voor de benen van zeven inzittenden. Zoals in vrijwel elke MPV moeten de passagiers op de derde zitrij geen overdreven voorstellingen maken van de hoofdruimte. Ook bagage voor zeven man kan slechts mee als er een dakkoffer wordt gebruikt. Met vijf man biedt de Espace een riante bagageruimte die ook nog eens netjes wordt afgedekt door een zeiltje.
Geheel volgens verwachting heeft de Espace een comfortabel geveerd onderstel. Prettige bijkomstigheid is dat hij een prima bochtgedrag heeft dat nijgt naar licht onderstuur. De besturing is uiteraard bekrachtigd en biedt een goed gevoel. Schakelen en koppelen gaat als vanzelf, alhoewel de bak niet gek is op snelle pookbewegingen. Ook de remmen van deze Espace zijn voortreffelijk met in de RXE standaard een gevoelvol ingrijpend ABS. Iets minder hoog scoort de motor. De prestaties van de vierpitter zijn voldoende, maar de trekkracht onderin kon beter en bij hogere toeren ga je hem best horen. Kleine minpuntjes bij een auto die verder een bijzonder goede indruk achter laat. Een mooie lijn met een prachtig en uitzonderlijk doordacht interieur in combinatie met een prettig rijgedrag. En de prijs? Niet anders dan die van de concurrentie.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Espace RXE 2.0 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.853 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 168 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 78 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.517 mm / 1.810 mm / 1.692 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 785 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.550 kg / 750 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 13,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,7 s / 17,2 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 227 g/km |