Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Espace

Renault Espace RTE 2.0 16V (2000)

Eersteklasse

Renault Espace RTE 2.0 16V (2000)
  • Autotest
5 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Iedere autokenner weet dat Renault als een van de uitvinders geldt van de ruimteauto. Een minibusje, maar met de rijeigenschappen en aankleding van een personenauto. In deze test mag hij laten zien of hij nog steeds de toon zet in 'zijn' klasse.

De Espace heeft beslist een "cleane" styling, daar moet hij het dan ook van hebben. Motorkap en voorruit liggen in één lijn zoals het bij een echte monospace hoort. Zijn TGV-snuit met gemeen kijkende koplampen ziet er snel uit. Net als de tot een dakspoiler samengeschoven dakdragers. De auto kent beslist een zorgenvrije constructie: een verzinkte draagstructuur en kunststof plaatwerk daarover. De Espace voelt plezierig stijf aan, zonder dat je kraakjes of kreuntjes hoort. Door zijn constructie en relatief compacte maten heeft de Espace een laag gewicht.
De Espace-bestuurder heeft geen in hoogte verstelbare stoel, maar de hele stuurkolom is wel verstelbaar, zodat toch een goede stuurhouding kan worden gekozen. De stoelzittingen zijn aan de korte kant, maar iedereen kan er zijn/haar draai vinden. Ook op lange afstanden.
Voor de passagiers geldt in principe hetzelfde. Zij het dat de zijruiten sterk naar binnen hellen en het dak eigenlijk niet hoog genoeg is, zodat de achterpassagiers, vooral bij het raam, minder hoofdruimte hebben. De middenzitter moet zich behelpen met een heupgordel mocht de MPV ontsporen. De derde zitrij met twee stoelen moet extra worden betaald.
Variëren kan naar hartelust. Alle achterstoelen zijn op verschillende plaatsen te bevestigen, uitneembaar en opklapbaar. Alleen de rugleuning neerklappen zodat een tafeltje ontstaat kan ook. Handigheidje van Renault: verzonken hoofdsteunen voor de achterstoelen. Zie je nog iets in de achteruitkijkspiegel. Vakjes en bakjes zijn er meer dan voldoende. Bijzonderheden? De Espace heeft een zeer groot vak in het dashboard dat gekoeld wordt door de airco.
We moeten de couturiers van Renault complimenteren met de smaakvolle aankleding. Het met stof beklede dashboard komt zeer weldadig en uitnodigend over. Ook kunststoffen en afwerking staan op een hoog niveau. De ruimte-Renault mag dan een toerenteller missen, het digitale display in het midden komt futuristisch over.
We kiezen het ruime asfalt met deze mensenvervoerder. De Espace voelt kwiek aan. Bij accelereren in de stad, maar ook op de snelweg. Wat wil je? De kunststof Fransoos heeft een relatief laag gewicht, is goed gestroomlijnd en de motor heeft in het hele toerenbereik voldoende kracht. Voor intercity-reizigers die ook wel eens een retourtje Parijs maken, is de Renault-krachtbron daarom zeer aangenaam. Bij inhaalmanoeuvres of hellingen laat je de versnellingspook gewoon in het hoogste verzet staan. Terugschakelen is geen akoestisch genoegen. De motor zit bijna in het interieur en laat goed merken dat hij moet werken in deze grote kar.
En dan het bunkeren van brandstof. De Espace verbruikt 1 op 9,7 en dat is beslist netjes voor zo"n auto.

Sporen

Eenmaal op gang weet de Espace-bestuurder niet beter of hij rijdt op rails. De Renault hebben we in Duitsland tot over de 200 km/h op de teller gejaagd en zelfs op deze Très Grande Vitesse blijft hij perfect rechtuit lopen. Met de directe besturing laat hij zich makkelijk de bocht insturen en blijft daarbij stoïcijns op koers. Als het heftiger gaat, schuiven de voorwielen weg, maar dat is heel onschuldig. Soepel verwerkt het onderstel de meest vervelende kuilen en hobbels, terwijl het overhellen beperkt blijft. Zelden is bij een hoog gebouwde ruimteauto rijplezier voor de roerganger te vinden. Wél in de Espace en da"s knap.
De Espace kent naast de standaarduitrusting, met onder meer links en rechts gescheiden verwarmingssysteem, vele leuke extra"s. Zo zijn draaibare voorstoelen mogelijk, maar ook rails in de laadruimte, zodat de stoelen traploos kunnen schuiven naar voor en achter. Een apart te openen achterruit van de laadklep en zes zonneschermen achterin zijn mogelijk. Maar goed, daar moet allemaal wel extra voor betaald worden. Wél standaard is airco, elektrisch te bedienen spiegels en zijruiten vóór en twee airbags. Zijbags zijn als extra leverbaar.
Binnen de stad en als trans-Europese Thalys is de Espace zonder meer een goede keus. Makkelijk handelbaar door de directe besturing, het goede overzicht en de korte carrosserie. Op de lange baan comfortabel door de hoge prestaties, het lage geluidsniveau, het superieure onderstel en een goede koersvastheid. De plezierige keuze dus: eersteklasse.

Signalement

Merk Renault
Model Espace RTE 2.0 16V
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 29.720

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 188 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.517 mm / 1.810 mm / 1.692 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 835 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.620 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,9 s / 17,5 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 211 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Espace
Renault Renault Espace

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

    300
    • 11 januari 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Espace specificaties
  • Renault Espace occasions
  • Renault Espace video's
Advies en informatie
  • Renault Espace tests
  • Renault Espace gebruikersreviews
  • Renault Espace index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    17
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    1
    • 16 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique...

    1
    • 31 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2008)

    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale...

    1
    • 6 december 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    10
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    11
    • 21 augustus 2020
meer reviews
Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

112

De Renault Kadjar is korte tijd een heel populaire auto geweest. Nu zijn opvolger Austral er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Renault Espace briljant was

    Waarom de eerste Renault Espace briljant...

    40
    • 26 december 2021
  • Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    28
    • 18 november 2021
  • Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    47
    • 14 september 2021
  • Nieuws
    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    37
    • 26 april 2021
  • Nieuws
    Renault Espace klaar voor 2021

    Renault Espace klaar voor 2021

    40
    • 17 november 2020
  • Nieuws
    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

    98
    • 14 mei 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    41
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    112
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden