Renault Espace RXE 2.0 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace RXE 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor het eerst van mijn automobiele leven Frans. Voor het eerst van mijn leven ook een echte familiebak. Van superdeluxe hoge kwaliteit automobiliteit naar een middenklasser met veel praktische eigenschappen en ruimte. Na 3 babietjes in 3 jaar tijd was de 540i geen praktische auto meer voor uitstapjes met het hele gezin, teveel kinderwagens, wandelwagens, buggies, boxen, campingbedjes en 2 gezinsdelen verspreid over 2 auto’s in ritjes naar opa en oma in de BMW en de Golf van mijn vrouw. Zo gaat dat in het leven van een autoliefhebber. Ik had geen verwachtingen, geen ambities en geen pretenties met de Espace. Gewoon een handige bak, die waarschijnlijk veel zou rammelen, af en toe een electronische storing zou gaan hebben, misschien wel olie zou zuipen, in elk geval gaan lekken. Dat was wat ik dacht. Mensen wat ben ik positief verrast door de rijkwaliteiten en de waarde van die enorme praktische mogelijkheden van de Espace. Het rijdt heerlijk soepel, strak door de bocht (oke geen BMW strakke besturing) en helemaal niet dat voorziene busjes gevoel. Nooit gedacht dat ruimte minstens zo een belangrijke luxe ervaring kan zijn als lederen bekleding en electrisch ingetrokken stuur bijvoorbeeld. Minder is de wat kneuterige bekleding met een druk patroon, had van mij wel wat zakelijker gemogen. Het plastic op de deurpanelen oogt wat goedkoop en is erg hard, het dashboard daarentegen juist weer van heel net materiaal (alleen dat kneuterige stofje weer op sommige plekken). Radio is knudde. Waardeloze ontvangst en krakerig geluid. Snel vervangen door een Pioneer. Airco is niet volautomatisch op deze uitvoering, maar werkt voor mij uitstekend. Ik draai nooit aan de knoppen en dat is voor mij een goed teken, een keer ingesteld op de temperatuur en de uitstroomopeninngen en daarna niet meer aankomen. Dat is bij veel auto’s die ik in het verleden heb gereden wel eens anders geweest. Handig die lichte makkelijk uitneembare en te verplaatsen stoelen. Kinderen en mijn vrouw kunnen tegenover elkaar zitten (treinzit), met 6 stoelen kan er zelfs nog een fiets of iets anders met lengte in een opstelling met ’gangpad’. De speciale fietsdrager aan de achterklep is trouwens een aanrader, superhandig, stabiel en geen noodzaak voor montage aan een trekhaak.
PROBLEMEN
Ik ben in bijna 250.000 twee keer stil komen staan, beide als gevolg van electronica problemen. De startonderbreker deed het af en toe te goed en blijkbaar dacht de boordcomputer dat ik mijn eigen auto wilde stelen. Meestal kon met een reset wel weer gestart worden. Tot die koude winterdag met een peutertje en twee babietjes in de maxi cosi’s bij een pompstationnetje na een tankbeurt. Geen kik meer in de auto. Dan wordt je dus goed flauw als je 1,5 uur op de servicedienst moet wachten, de kindjes koud, hongerig en jengelig worden. Toen bijna de auto een schop gegeven en afscheid genomen van Renault. Gelukkig leerde de monteur mij de truc met de pincode via de schakelaar in het plafond. Die heb ik later nog eens nodig gehad, waardoor ik in een noodprogramma naar de dealer kon rijden. De andere electronica storing was uiteindelijk een duur grapje. De auto op LPG had altijd een stootje benzine nodig voor de start (automatisch geregelde G3). De sensor van de brandstofmeter was ongemerkt defect gegaan. De meter gaf een ruimschoots halfvolle tank maar er zat geen drup benzine meer in naar later bleek. Niet starten op LPG, ook niet in de benzine stand. Wegenwacht maar gebeld. Omdat de Wegenwacht ook gewoon benzine lucht rook (waarschijnlijk het laatste restje in een leiding) deed ook hij nog een flink aantal startpogingen. maar na tig keer starten moest de auto worden afgesleept. In de opsleepactie auto op gas sprong de motor zomaar aan. Bij de garage aangekomen was de diagnose snel gesteld. Doorgebrande benzinepomp (niet ongevaarlijk) door opdroging. En dat allemaal omdat de benzinemeter een ruime voorraad aangaf. Ik rijd de auto zoals gezegd op LPG. Prima loopeigenschappen en prestaties; verbruik LPG 1:8,5 maar wel iedere 150.000 km een koprevisie aan de klepzittingen.
Rammeltjes en kraakjes, vooral bij koud weer ik neem aan al gevolg van materiaal eigenschappen van de kunststof carrosserie horen erbij. Bij normaal weer geen problemen/ergernissen over gekraak.
Ondanks de twee stilval momenten mag ik niet mopperen, zeker gezien de bereikte kilometerstand. De auto heeft mij vele kilometers rijplezier gegeven tegen een uiteindelijk zeer lage exploitatiekosten. Bandjes, olie, bougietjes, twee koprevisies, een benzinepomp een waterpomp, remschijven en meerdere blokken. Ik vind het eigenlijk allemaal wel horen bij zo veel kilometers. De grootste ergernis en negatieve herinnering die is blijven hangen is eigenlijk de olievlek op mijn oprit. Na ongeveer 200.000 km is het blok gaan ’zweten’ en liet op de vaste parkeerplek elke dag een paar druppels vallen. Het leidde absoluut niet tot olieverbruik (geen bijvullen tussen de beurten tot aan de laatste dag) maar de viezigheid voor mijn drive in woning was ik op het laatst wel zat. De volgende bezitter van deze auto (rijdt nog steeds met over de 400.000 km heb ik laatst gehoord) heeft er nog steeds een lekker rijdende auto aan, hoewel iets vermoeid en niet meer in staat tot de hoogste prestaties. Ik heb mijn oprit opnieuw laten betegelen en een diesel Espace (minder vaak tanken) van de volgende generatie gekocht. Ik hoop dat die langer dichtblijft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.