Renault Espace 2.2 dCi Expression (2001)
Het origineel
De huidige Espace is het beste te herkennen aan zijn koplampen. Als je goed kijkt, zie je nu ronde, scherpe oogjes achter helder glas. Verder is er van buiten weinig te spotten. Van binnen zijn de bekledingspatronen wat rustiger geworden en is de uitrusting op een hoger plan gebracht. Op zich is zo"n faceliftje best aardig, maar om een logeerpartijtje op de AutoWeek-redactie in de wacht te slepen is meer nodig. Nieuwe motoren bijvoorbeeld en die heeft deze Espace in de dieseluitvoering. Eerder werd de diesel-Espace geleverd als 2.2 dT met 113 pk en 250 Nm. Kopers van de vernieuwde Espace kunnen kiezen uit twee diesels: een 1.9 dTi met 98 pk en 200 Nm en een 2.2 dCi met 129 pk en 290 Nm. Iets meer of iets minder power dus. Onze testauto beschikte over de grotere krachtbron, die in tegenstelling tot zijn minder vermogende broertje is voorzien van common rail-inspuiting.
Die 2.2 dCi-motor past goed bij het reiswagenkarakter van de Espace. Het is een soepele jongen die zijn trekkracht mooi gelijkmatig opbouwt vanuit het lage toerenbereik. Geen dreun in je rug vlak onder de 2000 toeren, maar gewoon netjes doorsjouwen. Lijkt het allemaal wat minder dynamisch te gaan. Maar vergeet niet dat deze Espace leeg 1637 kg weegt en ook nog eens 1,77 meter hoog is. Dan is een sprintje naar de 100 km/h in 12,5 tel helemaal niet verkeerd. Bij onze oosterburen kun je zelfs met een gangetje van 180 km/h ontspannen kruisen. En even versnellen gaat in deze Espace als vanzelf. Een vierpitter die haast moeiteloos presteert en juist daardoor niet meteen een snelle indruk maakt.
Naast die prestaties waren we natuurlijk ook nieuwsgierig naar de dorst van de dieselmachine. Daarbij zijn gewicht en afmetingen wederom een tegenwerkende factor en in dat licht bezien is ons testgemiddelde van 1:12,3 helemaal niet gek. Kun je toch bijna 800 km rijden voordat de dieselpomp weer met een bezoekje vereerd moet worden. De 2.2 dCi krijgt van ons ook een gunstige beoordeling op het gebied van geluid en vibraties. Toch zijn we niet helemaal tevreden over deze motor. Hij is niet hinderlijk rumoerig, maar je merkt toch net even te duidelijk dat er een zelfontbrander in de snuit zit. Daarnaast zijn er nog wat lichte trillingen voelbaar bij stationaire loop. Kleine dingetjes die net niet passen bij de kwaliteit van de Espace.
Super-reissalon
Zo"n Espace, dat heeft gewoon iets: futuristisch van lijn zonder dat het heel nadelig uitpakt voor de praktische bruikbaarheid. En als je er dan mee gaat rijden, bekruipt je zo"n gevoel van absolute verwennerij. Het interieur is dermate huiselijk met bijvoorbeeld rijk aanvoelende bekleding en tapijt tegen het dak, dat je het idee krijgt met je eigen huiskamer op pad te zijn. Riante ruimte voor vijf man en een heel pak bagage en een interieur dat bol staat van de doordachte opbergmogelijkheden. En het is een Espace dus kan er naar hartelust worden geschoven en gedraaid met het meubilair. Standaard heeft een Espace vijf stoelen aan boord; zeven kan ook, maar dat kost - afhankelijk van de gekozen soort - vanaf f 3.000,- (€ 1.361).
Het dashboard is natuurlijk een verhaal apart met zijn langgerekte, digitale display onder de voorruit; we missen overigens wel een toerenteller. Dat gigantische bergvak midden in het dashboard blijft heel handig. Een genot is ook die supercompacte airco-bediening links naast het stuur. In deze simpelste Expression-versie kost die automatische regeling zo"n duizend piek (e 454) extra; altijd doen! De ideale zit vinden achter het Espace-stuur kost gewoon te veel tijd, maar na veel ge"xperimenteer zaten we uiteindelijk heel fatsoenlijk. De zittingen zijn overigens aan de korte kant; krijg je als die dingen ook nog achterstevoren kunnen worden gedraaid.
Een prima beoordeling scoort de Espace eveneens op zijn rijgedrag. Hij stuurt strak en geeft een goed gevoel, helt niet te veel over, remt bijzonder goed, heeft een betrouwbaar bochtgedrag met een vrijwel neutraal stuurkarakter, lekker veel grip om al die Nm"s op de weg te krijgen en schakelt als vanzelf. Als dan het veercomfort ook nog eens uit de kunst is, dan staat daar een vijf- tot zevenzits salon op wielen met fantastische reiskwaliteiten. Okee, het is met bijna f 86.0000 (e 39.025) als Expression geen koopje, maar je hebt dan wel een beresterke dieselende MPV.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Espace 2.2 dCi Expression |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.188 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 130 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 290 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 76 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.517 mm / 1.810 mm / 1.690 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.637 kg |
Laadvermogen | 873 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55HR16Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Lees ook
Renault Espace 2.0 16V (2002) - 771.102 km - Klokje Rond
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.