Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)
Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

UitvoeringEspace 2.0 16V Expression
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2020

De Espace III

De Espace die een jaar eerder was aangeschaft had toch wel een aardige lijst aan werkzaamheden om hem door de APK te krijgen.
Buiten dat was de bak ook nog steeds niet in orde en lekte de motor olie.
Goed, daar de vorige eigenaar de auto voor 450 euro graag overschreef weet je dat de kans groot is dat de lijst met issues ook groot is.
Tijdje eerder al besloten er niet verder mee te gaan en me even te bezinnen over het vervolg.
Wilde eigenlijk wel een Espace voor de zomervakantie 2020 maar toen kwam er een virusje langs.....of we deze zomer uberhaupt nog op vakantie gaan was de vraag.
Dus nog een Espace nodig? Twijfelachtig maar auto's kijken op het www blijven we toch doen. Zat ook nog een beetje te kijken naar een Scenic voor de hogere instap wat
prettig is voor mijn ouders tot ik op MP een Espace bij een handelaar in de buurt tegenkwam die voldeed aan de criteria. Niet doen, niet doen,....nou ja ok, even
langs om te kijken dan.
Auto stond er redelijk bij. 229.800 op de teller. De indruk was een ok auto die de laatste X + periode niet zoveel aandacht meer had gehad. Stukje rijden. Ook deze indruk.
Airco werkte, alle ramen op en neer, remt goed. Terug van de rit viel een motor geluid op. Voor aanvang niets bijzonders. Klonk nu beetje dieselachtig.
Waarschijnlijk de bekende 2.0 16v nokkenasversteller. Dat is op te lossen. Bod gedaan, werd geaccepteerd en de auto overgeschreven.

Verschillen met de huidige:

- Heeft boorcomputer. Kon deze bij de huidige in ieder geval niet vinden. Bedoel knop op kop rechter handle indrukken en dan krijg je verbruikscijfers etc te zien.
- Apart te openen achterruit
- Elektrisch bedienbare ramen achter. Heb ik eigenlijk liever niet. Achterramen gaan eigenlijk bijna nooit open. Elektrisch kan alleen maar kapot gaan.
- Ramen achter geblindeerd. Daar er achterin ook gordijnen aanwezig niet echt nodig maar vind het wel een plus daar ik weinig heb met een rondrijdend aquarium.
- Geen schuif/kantel dak. Maakt me niet zoveel uit. Die van de huidige was inmiddels gaan lekken en vooral in de zomer het licht van boven vind ik niet prettig.

Jammer:

- Helaas maar een enkele sleutel.
- Weinig onderhoudshistorie. Het boekje was al vele, vele jaren niet meer afgestempeld. Zaten verder ook geen rekeningen bij.
- Geen stickers in het motorcompartiment te bekennen. Zat er eentje die in staat van ontbinding was waaruit nog wel op te maken was dat deze van een distributie wissel was.
Wanneer was niet meer af te lezen maar gezien de staat van de sticker was dat lang geleden.
- Hoorde uitlaat een beetje lekken.

Was trouwens wel vergeten de vrouw over deze aankoop in te lichten. Na wat kleine uiterlijke verschillen te hebben aangepakt deze voor de garage gezet.
Na twee maanden tijdens een ritje maar een keer verteld dat dit een andere was :->

Gedaan:

- Die uiterlijke verschillen verwijderd. Zaten een soort van koelvinnen op de voorschermen geplakt ( wie doet zoiets op een Espace? ).
Die en de "the race" emblemen en een aantal stickers verwijderd.
- Deurstijlen, ruitenwisserarmen en scharnieren achterklep waren verweerd. Met een spuitbus weer matzwart gemaakt.

- Motorflush. Initieel om te zien of dit het geluid van de nokkenasversteller zou verminderen. Dat schijnt wel eens gelukt te zijn ergens op het www gelezen.
Blikje van dat flush spul bij de oude olie en 20 minuten laten draaien, dan aftappen. Buiten het doel om het nokkenas versteller geluid te verminderen weet niet of het verder
zin heeft maar geeft het bij een wat oudere motor een kans dat het in ieder geval wat doet. Hoop op zijn minst op, baadt het niet dan schaadt het niet.
- Motorolie wissel. Na de flush 5W30 er in gekiept. Auto bleef na een tijdje stationair draaien en dan gas geven een blauw pluimpje laten zien. Nadat deze olie
er een 200 kilometer in had gezeten er 10W 40 in gegooid. Buiten dat een blauwe pluim me zwaar stoort is ( hoog ) olieverbruik ook mogelijk schadelijk voor de katalysator. Verbruik nu ongeveer een liter op 4000 km
- Bougies vervangen. Bleek er zowaar eentje los te zitten. Had ik nog niet eerder meegemaakt. Je kon het ook aan de bougie zien. Aan de buitenkant een beetje zwartgeblakerd.
Mooi meegenomen dat dat gelijk is getackled
- Voorstoelen vervangen voor twee leren exemplaren die ik een half jaar eerder had aangeschaft. Ziet er wat beter uit en ze zijn ook steviger.
bestuurdersstoel is geheel elektrisch verstelbaar wat wel prettig is voor de fine tuning van zitpositie. De stoelverwarming heb ik bij beide stoelen niet aangesloten.
- 4 x dubbele USB laadpunten. Twee geheel achterin waar de jongens zitten en eentje voor en achter op de middenconsole.
- Een aantal opberg bakjes geplaatst. Er is voldoende plek voor. Bijvoorbeeld op de kopse kant van de middenconsole. Ideaal om bijvoorbeeld de mobiel in te mikken.
- Koplamp vervangen daar er verschil tussen de glazen zat en eentje zonder automatische hoogteverstelling en eentje met was.
Op MP een mooi setje met automatische hoogteverstelling gevonden. Auto kijk nu weer fris en helder de wereld in met op beiden een werkende hoogteverstelling.
- Talk poeder op alle deurrubbers. Aanrader. Door torderen van de carroserie resulteren stroeve rubbers in geluiden. Eindeloos.
Vaak zonder dat je er bij stilstaat. Ik let er op en als ik nu
bijvoorbeeld scheef over een drempel rij hoor ik helemaal niets aan bijgeluiden meer. Niks. Kunnen uiteraard veel meer zaken aan bijdragen maar talk op de rubbers maakte bij deze auto echt een verschil.

Voor vervanging gepakt van de andere Espace;

- Bovenste klep dashboardkastje uitgewisseld. Zat een houder voor een telefoon opgeschroefd. De gaatjes die achterblijven vind ik niet mooi.
- Olievuldop. Veerkracht was net even beter.
- Accu uitgewisseld. Exact dezelfde uitvoering maar drie jaar jonger
- Deurvanger rechtsvoor. Knakte heel hard. Bleek een tonnetje dat niet meer in de zitting zat. Teruggedrukt maar was toch al bezig dus toch maar gewisseld. Bij beide auto's weer stil
- Motorsteun die tussen bak en blok zit.
- Achterstoelen waren met drie verschillende motieven. Nu zitten er vijf dezelfde in.
- Versnellingspookhoes. Zag er net iets frisser uit.
- Stuk slang voor ruitsproeier. De sproeiers zitten op de armen en de slangen daar heen hebben na 18 jaar hun beste tijd wel gehad.
- CD lade CD wisselaar. Zat er bij deze niet in. De afstandbediening bleek ook op deze te werken. Heb ik er een reserve ( en om de vrouw gek te maken door terwijl zij de afstandbediening in handen heeft, de jongens met de andere kanalen te laten wisselen:-.)
- Gordel bestuurder en bijrijder. Gingen stroef. Schoonmaken hielp niet.

Toen het duidelijk werd dat er ondanks de corona toch wel een auto vakantie in zat de auto technisch na laten zien. Voornaamste punten:

- Remleiding rechts achter slecht
- Remslangen achter slecht
- Motorsteun tussen bak en motor uitgelubberd.
- Schijven voor vrij ver heen
- Handremkabel rechtsachter beschadigd
- Achterremmen lopen niet soepel
- Aandrijfhoes rechtsvoor
- Lek uitlaat blijkt bij zuurstofsensor te zitten wat oorzaak van service indicatie op het info paneel waarschijnlijk is. De melding is in eerste instantie gereset.

De kosten:

- Aanschaf 700
- Stoelen 75
- Motorolie + filter 30 x 2 = 60.
- Bougies 10
- Koplampen 40
- Luchtfilter 10
- Technische keuring 80
- Sleutel bijmaken 37.50. Jawel, 37.50 voor een nieuwe sleutel met chip! Vond een adres in de buurt die direct een sleutel voor je bijmaakt. Er zit geen afstandbediening op voor de centrale vergrendeling maar dus wel met chip die de startblokkering deactiveert. Heeeelemaal blij mee.

Kort voor de vakantie laten doen;

- Airco bijvullen. Die was half leeg. Tekenend voor de staat van onderhoud van de auto. Denk dat ik aardig goed gok als er al een zes jaar lang niets aan onderhoud was gedaan buiten een setje banden vervangen en misschien nog wat anders.
- Distributie + waterpomp / spanrollen / multiriem vervangen.
- Nokkenasversteller vervangen
- Achter remmen gangbaar maken
- Remslangen achter
- Olielekkage opspeuren. Onderkant van de motor was nat. Tot nu toe droog. Waarschijnlijk is er olie naast gegoten tijdens wissel / bijvullen. Dat gebeurt makkelijk als je geen ( juist ) formaat trechter gebruikt.
- Handrem kabels vervangen
- Schijven / blokken voor vervangen + klauw rechts voor beter gangbaar maken
- Remolie vervangen
- Uitlaat lek repareren
- Uitlijnen
- Check carterventilatie

Alles bij elkaar 2000 euro

komt het totaal vooralsnog aan de 3K.

Bovenstaand is een aardig lijst maar wel je wat je redelijkerwijs kunt verwachten met een wat grotere auto van 18 jaar oud die nog geen 1000 euro aanschaf heeft gekost.
Al met al was er wel iets meer werk aan de auto dan ik had gehoopt. Betreft dan voornamelijk de remmerij wat op ongeveer 400 euro uitkwam.
We zitten nu dus op een totaal van een 3000 euro. Dan kun je wellicht beter de duurste die je op internet kunt vinden kopen wat meestal ergens 2000 + euro is.
Blijft lastig. Hoe goed is die nou echt. Nu weet je toch beter wat je hebt, veel zaken zijn nu geheel nieuw en ik heb zelf ook ( heel ) veel lol in een dergelijk weer op orde krijgen proces.
Je kunt hopen dat je voor 700 euro een auto koopt die in goede staat van onderhoud verkeert maar die kans is erg klein.

In Augustus dan daadwerkelijk met de Espace op vakantie. Met de heersende temperaturen was de net afgevulde airco een weldaad. Hield bij 35 graden buitentemperatuur
de auto gewoon koel. Auto heeft het verder niet zwaar gehad. Alhoewel flink beladen hangt er nog steeds geen caravan achter en de bestemming in de Drome
heeft ook geen steile hellingen in het traject daarheen. Invoegen heuvel op gaat niet erg vlot maar het is altijd wel voldoende. Een rit tussendoor de Alpen in zonder alle bagage ging de 2.0 16v ook prima af.

Rijdend in een auto die je niet meer zo vaak ziet valt een andere ( mij ) altijd op. Je komt de III in Frankrijk nog sporadisch tegen.
De IV zie je nog veelvuldig. Redelijk logisch. Nu de III al 18 jaar uit productie is zijn ze aan het uitsterven.
Grappig momentje toen er in een dorp een zelfde kleur III met jongeren in langskwam die vrolijk begonnen te zwaaien.
Verbruik over de 3000 km die ik er nu mee gereden heb wat dus voor een groot deel vakantie kilometers zijn geweest; 1:11.2. Ik rij niet langzaam maar anticiperend.
Veel beter dan dit ga je het denk ik niet krijgen of je moet bijvoorbeeld geen airco gaan gebruiken. Dat gezegd hebbende, met de vorige kwam ik op 1:12 uit.
Wellicht dat deze gewoon iets dorstiger is.

De beslissing dat de Espace wat langer in bezit gaat blijven is inmiddels met de 2000 + euro investeringen + probleemloze vakantie wel gemaakt.

Te doen:

- Van alle binnenverlichting werkt er slecht een enkel lampje. Ook weer een typische indicatie van het gebrek aan aandacht / liefde over een langere periode.
Nu de dagen met rasse schreden aan het korten zijn eens nalopen.
- Er ligt af en toe een drup water op de linker voorspeaker. Raam aan die kant al afgekit maar dat heeft niet geholpen. Ook rechter voormat liggen wel eens druppen.
- Gasveren achterraam plaatsen. Die ontbreken.
- De linker deuren gaan niet op slot als je de auto met de afstandbediening op de sleutel sluit. Mogelijk draadbreuk.
- Deurklink links achter zit wat los.

Ervaring met de Espace III:
Het is ( uiteraard ) een zeer praktische auto. Een flexibele 7-zits MPV met het gewicht / kosten van een middenklasser. Fietsendrager? Gooi de achterstoelen er uit en zet
er zo drie volwassen fietsen in. Naar Schiphol om de familie op te halen de stoelen weer inklikken en stap allemaal maar in.
Auto rijdt redelijk prettig en als verwacht voor het type / formaat. Lekker op de lange baan. Op bergweggetjes voldoen andere modellen beter.
De 2.0 16v voldoet prima. Zou zelf nooit een dorstige, ( veel ) duurder in onderhoud, zwaardere, zuipende 3 liter doen. Of je moet de 6 pitter gewoon graag willen om wat voor reden dan ook.
Anders niet doen. Niet doen.

Qua algemene kwaliteit betreffende de III ben ik lichtelijk gereserveerd.
Heb nu vier andere Renaults uit deze periode ( gehad ), ( Laguna I / Scenic I, 2x Megane I ) en die lijken toch wat beter in elkaar geschroefd.
Wellicht komt het omdat ze kleiner zijn en dat het allemaal wat beter in elkaar valt. Lekkages ( binnendringend regenwater ) is vooral een punt. Heb er dus nog twee die nog niet gelokaliseerd zijn.

Als je zelf een beetje wilt / kunt sleutelen is een III goed te doen. Een III is nog uit een
periode dat je aardig wat zelf kon doen. Standaard onderhoud sowieso. Het is geen top product maar ook geen complete ramp.
Andere merken in dit segment heb ik geen ervaring mee maar de alternatieven zullen ook zeker ook hun uitdagingen kennen.
Sta er ( nog ) net iets positiever in maar deze review; https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/renault-grand-espace-rxe-20-16v-1999/ geeft ook een goede
indruk van wat te verwachten met een Espace III.

Volgende maand komt de APK. Zou aardig op orde moeten zijn. We gaan het zien.

APK September 2020

Voor de APK zelf nog kentekenplaatverlichting vervangen. Simpelweg de hele unit van de andere Espace gepakt.

Verdere punten:

- Tijdens de terugrit vakantie kwam elke keer na starten de service melding weer op. Uitlezen.
- Motor temperatuur check. Daar het brandstof verbruik van deze Espace wat hoger ligt dan de andere zat ik aan de motortemperatuur te denken. Heel slim natuurlijk maar het was nog
slimmer geweest als ik bij aankoop of daarna eens een keertje de kachel op een wat hogere temperatuur had gezet om te zien of deze warm werd. En jawel, niet meer dan lauw.
- Motorlucht filter was nog niet vernieuwd. Maar mee laten pakken.

Gedaan:

- Voor de APK zijn ze nog een stuk slechte remleiding tegengekomen. Stuk is vervangen.
- Tweede en laatste APK punt was afstellen koplampen.
- Bij uitlezen bleek er melding van thermostaat en motor temperatuur en emissie in te staan. Thermostaat is vervangen. Emissie voldoet echter aan APK emissie eisen.

Kwamen de totale kosten toch nog op 367 Euro. Het zij zo. Auto is nu technisch goed op orde. Buiten wat kleine puntjes ga ik nu even wat minder tijd aan de Espace besteden.
Een lijst aan zaken in en rondom het huis is er helaas ook nog :-/

Nog wat puntjes afgewerkt

- Van de tien stuks binnenverlichting werkte er dus een enkele. Dat was het exemplaar links achterin wat de enige is die niet van een schakelaar voorzien is. Dat bleek geen toeval.
Er was geen enkel lampje kapot maar ALLE andere negen lampunits met schakelaar maakten slecht contact.
Opgelost met WD40 en flink wat heen en weer met de schakelaar om het oppervlak weer contact te laten maken. De lipjes lijken van iets van messing te zijn en die zijn na achttien
jaar licht gecorrodeerd. Met WD 40 er op en flink wat schakelen zal het gedeelte wat contact maakt weer corrosie vrij worden.
Hierna bleven er nog twee lichtpunten over die niet thuis gaven. Bleek geen spanning op de stekkers te staan. Hele binnenverlichting bedrading is in totaal nog een aardig systeem.
Denk ook aan de contacten van deuren en achterklep die, afhankelijk van welke er wordt geschakeld een aantal lampen spanning moet geven.
Aarde was er wel maar dus geen spanning. Oorzaak achterhalen bleek lastig te worden zonder
boel open te slopen om bedrading te volgen. Zelfs met de
zeer uitgebreide elektrische schema's die ik heb. Het is een auto, niet te vergelijken met elektra waar ik met met werkzaamheden mee te maken heb zit in schakelkasten wat een wereld
van verschil is. Besloten vanaf een stekker waar de binnenverlichting spanning wel aanwezig was nieuwe bedrading door te trekken naar de twee die nog niet werkten.
Nu hebben we een mooie kerstboom wanneer de deuren worden geopend :->
- Gasveren achterraam aangeschaft. Een enkele trekt het echter al prima en doe het nu er met eentje.

-Oorzaak dat de deurklink links achter wat los zit is dat die deur vaak met kracht open dient te worden getrokken. Dit komt doordat een gedeelte van het deurrubber dubbel klapt bij
het open trekken van de deur en dan klemt. Zonder twijfel al lang het geval geweest.
Ben aan het stellen gegaan waardoor de deur iets netter hangt maar rubber is inmiddels door veel dubbel klappen op een gedeelte slap geworden en slaat bij openen
meestal dubbel.
Het deurrubber van de andere Espace gepakt en met Bison Tix gemonteerd. Dat kan ook weer van de lijst.

- Interieurfilters met datum 2007 er op vervangen. Tip, doe eerst die de bestuurderskant die achter het ruitenwissermechanisme zit. Heb je het ergste gehad.

De motor voelt de laatste tijd kwiek. Wellicht hebben de wat lagere temperaturen daar ook invloed op maar het voelt gewoon beter dan voorheen. Vooral hoe de motor oppakt.
Tik het pedaal aan en er is direct een gewilige respons.
De nieuwe nokkenasversteller, motor spoelen, twee keer olie verversen, nieuwe filters, nieuwe bougies en thermostaat vervangen lijkt invloed te hebben gehad.
Verbruik is nu ook naar verwachting.

Ben nu bijna op een punt waar ik wil zijn. Onderhoud op orde en bijna alles werkt. De linker deuren die met de centrale vergrendeling niet op slot gaan staat wat dat betreft
nog open. Tillen we waarschijnlijk naar de lente.

2021 t/m de zomer

Eigenlijk best wel weer aardig wat zaken aangepakt.
- De gehele auto gaat inmiddels op slot. Linker voordeur was draadbreuk. Links achter deed het motortje niets meer. Bedrading was ook niet lekker
- Richtingaanwijzer vervangen. Die kwam slecht terug. Nu ok.
- Gordel bijrijder rolde niet goed op. Eerst schoongemaakt maar dat was niet voldoende. In een sopje laten weken en hij gaat weer lekker
- Raamstijlen achterdeuren werd weer wat corrosie zichtbaar. Boel wat opgeschuurd en matzwart gespoten
- Montagepunt voor zuignap navigatie op speaker rooster gemaakt. Nieuwe navigatie kan daar mooi worden geplaatst.
- Kraakje uit dashboard gehaald.
- Voorruit bovenzijde raamrubber afgekit. Al een tijdje geen water meer binnen gehad.
- Deurvanger linker voordeur vervangen. Kreeg licht knak geluid er niet uit. Nu stil.
- De service melding komt bij op contact zetten auto niet meer op. Was emissie. Wellicht zit ie nu onder de grens voor de melding ( grens voor melding zal niet dezelfde zijn als APK eis )

Laten doen:

- Apk
- Remklauw linksachter vervangen
- Veerpoot rechts voor bleek wat krom en lager kapot en veer gebroken en her en der roest. Besloten om beide zijden vering en schokdempers te laten vervangen. Rechts ook de poot en nog een of twee stangetjes en rubbers.
Dat was nog ff 1500 euro aftikken voordat we op vakantie gingen maargoed, hele onderkant auto is daarmee up to date.

Hierna op vakantie gegaan. Via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië naar Kroatië. Daarna Italië en Frankrijk aangedaan en via
Luxemburg weer terug. Met de nodige ritten her en der tussendoor bijna vierduizend kilometers afgelegd.
Olieverbruik ongeveer 2.5 liter wat neerkomt op 1 liter op 1500 kilometer. Brandstofverbruik pakweg 1:11,5. Auto heeft zich prima gedragen en gedaan waar ie voor aangeschaft is. De Espace was goed afgeladen maar in zijn 4 houdt hij de 110 km/u op alle snelweghelling vast. Zit je ook op toerental waarbij max koppel wordt geleverd.

Wat hebben we nu nog over;

- Geloof dat de achterruit verwarming niet echt werkt. Raam is bijna nooit beslagen maar toen dat een keer wel zo was en de verwarming werd bijgezet gebeurde er weinig. Zal eerst eens spanning gaan meten.
- Deurraamrubber linker voordeur is slecht.
- Lekkage klapraampjes achter. Het is niet veel. Open de raampjes nooit. Eens kijken wat we er eventueel mee doen.
- Gasveren achterruit komen los. Oorzaak is dat de montagepunten aan de achterruit niet meer vast te draaien zijn
en wegdraaien. Gebruik normaalgesproken openen achterruit nooit maar in de vakantie bleek deze optie toch wel eens handig.
- Rechter achterdeur bedradingsstekker zit een kroonsteen in gehobbyd. Gaan we op zijn minst doorsolderen. Raam aldaar kan
met de knop in de deur ook niet worden bediend. Zal er wel mee te maken hebben. Via paneeltje bestuurdersdeur is raam wel
te bedienen. Heb toch liever dat ze achterin niet met de ramen klooien dus duidelijk ook geen bloedspoed.
- Beraden of ik de auto cosmetisch aan ga pakken.

- Olieverbruik. Emissie meting voor APK voldoet ie aan. Die meting meet natuurlijk ook geen druppels :-/ Kan zo wellicht nog lang door maar verbruik vind ik als liefhebber echter niet leuk. Beraden wat ik er mee doe.
Kijk ook een paar jaar verder. De jongens groeien als kool. Achterin is niet echt bemeten voor grote personen. 7 zitter klinkt leuk maar m.i dekt 2+5
de lading beter. Een slag groter dan een Espace III bestaat uiteraard. Weet eigenlijk niet hoe de IV achterin zit. Wellicht eens uitproberen.

Wat zit er aan te komen;

- Profiel voorbanden houdt niet meer over.
- Een leren paneeltje zitting bestuurdersstoel wordt wat slecht / stiksel komen los. Deze stoelen komen uit een Espace die er al een paar ton op had zitten en is te zien dat het leer ook al een keer gerepareerd is geweest. Er is te zien dat er ooit al een nieuw stuk in is gezet. Zal t.z.t. eens informeren naar bedrijf die dergelijke werkzaamheden uitvoert. Tips zijn welkom.

Gezien de kosten en eigen uren die in de auto zijn gaan zitten kosten van vier naar drie sterren gezet. Geloof niet dat je een Espace (III) ooit goedkoop kan rijden. Verschil met de Megane is groot. Deels te verklaren door de lage kilometerstand van de Megane maar de Espace heeft toch duidelijk flink wat meer aandacht nodig.