Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Clio Renault Sport V6

Keihard

Renault Clio Renault Sport V6
  • Bas Heideman
  • Eerste rijtest
14 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 45
AutoWeek 2000 week 45

Je leest het in AutoWeek 2000 week 45

Ga er maar aan staan: van een klein, voorwielaangedreven autootje met de motor gewoon voorin, een allesverscheurende achterwielaangedreven supersportauto met middenmotor maken... Renault hééft het gedaan - en die Clio Renault Sport V6 is een waar monster geworden.

KGGROINKK! Met 2 km/h schuift de immense voorspoiler van de Clio Renault Sport V6 bij het uitparkeren tegen een minuscuul betonnen paaltje. Nee hè? Dat begint alweer lekker. We hebben nog een kilometer of 400 voor de boeg, in uitgesproken bergachtig, haarspelderig gebied in de buurt van het Franse Nice, met de meest beestachtige auto die Renault ooit op de weg heeft gezet, én de in het achterhoofd zeurende wetenschap dat Europese collega"s al twee Clio"s compleet plat hebben gereden. En nou dít. Deksels. Drommels. Goeie grutjes. Als dat maar goed gaat...

De opvoerhut van oom Tom

Voor degenen die zich net als wij een tikje ongerust hebben gemaakt: we hebben de V6 weer keurig ingeleverd. Nee, niet alleen de motor, de hele auto. En nee: dat wil niet zeggen dat we "m hebben gespaard, daar in de Franse bergen. En wel om de doodsimpele reden dat dat helemaal niet kán. Het moetmoetmóet hardhardhárd. Ga maar na: dit brok mobiele Semtex, waar zo hier en daar nog vaag een Renault Clio in te herkennen is, heeft een tot 230 pk opgekietelde V6-motor op de achterbank liggen, die ook nog eens de achterwielen aandrijft. Doe daarbij een zesversnellingsbak die op een soort verhoginkje is geplaatst zodat je er beter bij kunt, en spoilers en luchtinlaten op alle mogelijke én onmogelijke plekken. En doe dáárbij het feit dat dit ding niet ontworpen en in elkaar is gezet door een krankzinnig geworden opvoerboer uit midden-Duitsland, maar door TWR, het bedrijf van Tom Walkinshaw, beter bekend als de baas van Jos Verstappen. En misschien dat u dán een idee begint te krijgen van waar deze "Clio" om draait...

Geen half werk

Oom Tom heeft geen half werk geleverd. Binnen 18 maanden heeft hij de basis-Clio Renault Sport, u weet wel, die 172 pk-super GTI, 17 cm breder en 5 cm lager gemaakt, de wielbasis 4 cm verlengd, en de spoorbreedte 11 cm voor en 14 cm groter gemaakt. De viercilinder ging eruit, net als de achterbank, en op díe plek kwam een gemodificeerde en opgevoerde V6-motor te liggen. Het onderstel werd totaal omgegooid: het achterdeel is helemaal nieuw, ook omdat daar het hele aandrijfgedeelte moest komen, het voorste deel aangepast en zwaar verstevigd. Ook werd het geheel op 17-inch lichtmetaal gezet met speciale Michelin Pilot Sports (205/50 voor, 235/45 achter) en werd die splinternieuwe close-ratio zesbak gemonteerd. Al met al is de super-Clio er niet lichter op geworden: 1335 kilo weegt "ie. Maar daar weet die motor wel raad mee!

Theorie vs praktijk

In theorie moet de Clio Renault Sport V6 in 6,4 seconden naar de 100 km/h kunnen en doorgaan tot een top van 235 km/h. In de praktijk lijkt het allemaal nog veel harder te gaan. Je zit laag, achter exact hetzelfde dashboard als in de "gewone" Clio Renault Sport. Op zich is dat een beetje jammer, maar ach, dat ziet er prima uit en je hebt toch geen tijd om ernaar te kijken. Want sjéémig, wat gaat dit kreng hard! Die gierende, jankende, hijgende, brullende en brommende V6 in je nek blíjft je maar opzwepen net korte pookje naar een volgende versnelling te hakken. Of naar een vorige, waarbij de motor bij gas los zo"n mooi Formule 1-achtig "popopop"-geluid maakt, om dan eens diep adem te halen en bij gas erop weer als een losgeslagen bijlmoordenaar tekeer te gaan. Dat ze bij de Jellinek maar weten dat ze weer een nieuwe afkick-kuur kunnen opstarten: dít is pas verslavend!

Wát een grip!

Wie hard gaat moet ook hard kunnen remmen, en gelukkig is daar ook in voorzien: AP Racing, één van de twee grote leveranciers van remsystemen in de Formule 1, was zo vriendelijk de Clio V6 de serieproductieprimeur van hun remklauwen met vier remzuigers te gunnen. Die grijpen zich, eventueel met behulp van ABS, vast in geventileerde schijven van pizza-formaat (330 mm voor, 300 mm achter). Wat u zegt: dát werkt. Wie trouwens denkt dat je met 230 pk op je achterwielen in zó"n klein autootje dus constant aan het knokken bent met een achterkant die alle kanten op wil: dat valt ontzettend mee. Sterker nog: de grip van de achterwielen is ronduit fenomenaal, en voor een beetje overstuur zul je nog flink je best moeten doen. "t Kan, tuurlijk kan het, maar het hoeft absoluut niet. En dat zonder tractiecontrole! Absolute wereldklasse. Al waren we blij dat "t niet regende... Wonderlijk genoeg is de Clio V6 bij dat alles nog niet eens zo plankhard geveerd als je zou verwachten. Stevig, zeker, maar absoluut niet oncomfortabel. En alle denkbare luxe zit erop: airco, een top-stereo, alles elektrisch enz. Je moet ook wat inleveren: alleen voorin zit een klein bagageruimpje, dat ook nog eens bloedheet wordt. En door z"n superdirecte besturing is de draaicirkel (13 meter) idioot groot.

Geen koopje

Volgens Renault moeten we de Clio V6 al een uiterst exclusieve sportauto die gaat concurreren met auto"s als de Audi TT, BMW Z3 en Porsche Boxster. Dan voelt u "m al aankomen: dat wordt geen koopje. Nou, dat klopt, want Renault wil voor dit nieuwe woord voor rijplezier maar liefst f 102.900 hebben. Maar dan heb je natuurlijk wél wat: een in kleine hoeveelheden (12 per dag) door TWR grotendeels met de hand in Zweden gebouwde klassieker van de toekomst, die je met betitelingen als "heavy metal op wielen", "tastbare adrenaline" of "dé oplossing voor het drugsprobleem: hij maakt ze overbodig" eigenlijk nog tekort doet. Kortom: dit is de auto die elke overtreffende trap tot een verkleinwoordje reduceert.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
Renault Renault Clio

PRIVATE LEASE Renault Clio

INFO
Renault
Renault
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 324
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Clio TCe 90 Energy Limited (5D/5H)
€ 379
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Renault Clio TCe 90 Evolution (5D/5H)
€ 365
 
Renault Clio in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Clio 1.2-16V Billabong

    Renault Clio 1.2-16V Billabong

    • 2003
    • 215.000 km

    € 1.100

    Renault Clio 1.2 16V Navigatie / Airco / Lichtmetaal+Allseason / Bluetooth

    Renault Clio 1.2 16V Navigatie / Airco / Lichtmetaal+Allseason / Bluetooth

    • 2017
    • 42.289 km

    € 13.900

    Renault Clio 0.9 TCe Expression Navi, Airco, Cruise, LM Velgen

    Renault Clio 0.9 TCe Expression Navi, Airco, Cruise, LM Velgen

    • 2014
    • 163.175 km

    € 7.449

Meer Renault Clio occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Clio V: Prijzen bekend

    197
    • 2 november 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2016)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    2
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2018)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    4
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    5
    • 25 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)

    Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)

    • 19 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio S 1.4 (1993)

    Renault Clio S 1.4 (1993)

    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2015)

    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2015)

    1
    • 23 augustus 2021
meer reviews
Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

46

De nieuwe Hyundai i20 is een grote stap vooruit. Maar hoe verhoudt de Zuid-Koreaan zich ten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot 205 GTI - Uit de Oude Doos

    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot...

    37
    • 11 augustus 2021
Merk
Merk
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    32
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden