Renault Clio 1.5 dCi 80 pk Dynamique (2003)
Bon ton
Hoewel de nieuwe generatie diesels met directe inspuiting al weer geruime tijd gemeengoed is, bleef Renault met de simpele 1.9D voor de Clio daarbij flink achter. Geen wonder dus, dat de Fransen eind 2001 met twee varianten uitkwamen van de nieuwe 1,5 liter grote, direct ingespoten turbodiesel met common rail-technologie. De 1.5 dCi is beschikbaar met 65 pk en met 80 pk.
Om het hogere vermogen en koppel te kunnen verwerken, heeft Renault voor de 80 pk-versie een koppeling met een grotere diameter toegepast en zijn de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak gewijzigd. De 80 pk-motor heeft met name een langere vijfde versnelling gekregen, wat een positieve invloed moet hebben op het brandstofverbruik en het geluidsniveau.
Geestelijk comfort
Rijden met deze Clio is dan ook absoluut geen straf. In de eerste plaats blijft het geluidsniveau mooi binnen de perken. Het draagt in elk geval bij tot het comfort van deze compacte Fransman. Dat doet het lage brandstofverbruik eveneens. Want het is zeer aangenaam om bijna 800 km lang alle benzinestations voorbij te kunnen tuffen. En als je dan eenmaal aan de pomp staat en nog geen
40 euro kwijt bent voor 'n volle tank, dan draagt dat bij tot je geestelijke comfort. En dan mogen we daarbij niet vergeten te vermelden dat ons testverbruik van 1:17,2 niet eens ideaal is. Dat werd ongustig beïnvloed door onze zware voet bij de gebruikelijke proeven en prestatiemetingen. Volgens de fabriek bedraagt de gemiddelde brandstofconsumptie 1:23,8 en we denken dat de waarheid ergens in het midden zal liggen.
Tijdens die proeven komt de Clio 1.5 dCi als een pittig karretje tevoorschijn. Hij zet weliswaar geen toptijden op de klokken, maar een sprint van 0-100 km/h in 12,8 s is wél heel behoorlijk. Bij de tussenacceleraties van 50-80 km/h en 80-120 km/h zet hij bovendien zijn beste beentje voor en laat waarden noteren van 4,7 en 6,3 seconden in respectievelijk de derde en vierde versnelling voor de souplessemeting. Voor de inhaalproef vanaf 80 km/h zet de Clio tijden van 9,7 en 13,0 seconden neer in vier en vijf. Met behulp van de soepel schakelende vijfbak heb je trouwens niet het gevoel dat je dan hard aan 't werk bent en ook de dCi-diesel heeft met dit alles kennelijk geen moeite.
Hoe omschrijf je het rijden met de Clio? Het onderstel is stevig afgesteld, maar soepel genoeg om een goed comfort te bieden. En goed genoeg om op een vlotte manier een bochtig traject af te leggen. Hoe korter de bochten zijn, des te duidelijker de Clio zijn neiging tot onderstuur laat blijken. Maar van echt rechtdoor willen gaan, is bij een normaal tempo geen sprake. Hij geeft ook voldoende informatie door aan zijn bestuurder, die met een stevige stuurbekrachtiging goede respons krijgt op zijn orders om van richting te veranderen.
We weten nog van vorige tests dat de hoofd- en beenruimte voor passagiers op de achterbank te wensen overlaat en dat de Clio is voorzien van een in delen neerklapbare achterbank, zodat je qua bagageruimte ook wat 'rek' hebt.
Achter het stuur kan je in elk geval met gemak een goede zitpositie instellen en vind je bedieningsfuncties op de juiste plaatsen. Al vinden we de radio met daaronder het bedienings-paneel voor ventilatie en airco te laag in de middenconsole geplaatst. Daarom zitten ook die bekerhouders onhandig dicht onder die console (flesjes gaan er niet in).
Dynamique
De Clio is bij ons te gast in de Dynamique-uitvoering. Daarmee heeft hij in de eerste plaats uitstekende sportstoelen. De zitting en rugleunigen zijn goed van formaat en de zijdelingse steun is gewoon prima. Dat komt mooi uit, want de Clio helt nogal bij het insturen van bochten. De Dynamique is verder standaard voorzien van ABS, airbags vóór en opzij, een audio-installatie met cd-speler, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, elektrische raambediening en sportieve lichtmetalen velgen.
De 1.5 dCi 80 pk Dynamique staat voor zo'n € 17.000 in de prijslijst. Als je valt voor zijn uiterlijk en je voelt je thuis in zijn interieur, dan is 't helemaal mooi. Want het is zo'n auto waar niets mis aan is. Zo één waarvan je kunt zeggen dat Renault er precies de goede toon mee heeft gezet. Bon ton.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio 1.5 dCi 80pk Dynamique |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.095 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 80 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.812 mm / 1.639 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.472 mm |
Massa leeg | 935 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 515 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 113 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Clio
