Renault Clio 1.5 dCi 65pk Dynamique (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 65pk Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 86.500 km |
KM-stand laatst | 178.814 km |
65.000 km / 40 maanden in een Clio dieseltje
- 153.000 km
Na ruim 65.000 km en 40 maanden wil ik mijn ervaringen met mijn Renault Clio 1.5 dci uit 2001 delen. De auto is vrij snel na aanschaf gechipt naar 85 pk /200 nm, daar zijn de ervaringen dan ook op gebaseerd qua prestaties (met 65 pk is het autootje mijns inziens te sloom).
Voor mensen die van korte reviews houden, kort de plus- en minpunten op een rij:
+ motor (zuinig, vlot na chippen, weinig onderhoud nodig en nooit tussendoor olie bijvullen)
+ uitrusting (ABS, 4 airbags, airco, radio cd met stuurbediening, elek. ramen en spiegels, lm velgen etc.)
+ zeer betrouwbaar en oogt/rijdt nog steeds als nieuw
- ruimte achterbank is minimaal
- details zoals deurgrepen doen wat goedkoop aan
- boven 130 km per uur wordt het lawaaiig en gaat het verbruik ook snel omhoog
Voor de mensen die graag wat meer info willen, zal ik bovenstaande toelichten.
Ik was in 2008 op zoek naar een licht (ivm wegenbelasting) dieseltje, liefst turbodiesel. Daarnaast wilde ik graag abs, airco en ingebouwde radio. Destijds gekeken naar Polo's, maar deze hadden vaak nog een SDI en nauwelijks opties. De Peugeot 206 viel af door het goedkope interieur. Toen uitgekomen bij deze Clio, onder andere door het turbodieseltje en de rijke uitrusting.
De uitrusting is erg compleet voor een autootje van dit formaat en bouwjaar. Zowel op veiligheidsniveau (4 airbags, gordelspanners, abs met rembekrachtiger, anti whiplash hoofdsteunen, hoofdsteunen achter) als op comfortverhogend niveau (airco, radio cd met centraal display stuurwielbediening, elektr ramen en spiegels (ook verwarmd), boordcomputer, cv met afstandsbed, heerlijke sportstoelen lm velgen, mistlampen, etc.). Ook zijn het kleine details als een achterwisser die automatisch aangaat bij achteruit rijden, wissers die langzamer wissen als je stilstaat, een goed in te stellen interval, weergave van het oliepeil bij starten, verlichting in de kofferbak en het dashboardkastje en verlichting die langzaam dempt als je de sleutel eruit haalt, die het afmaken.
Qua uitrusting is de auto dus nog zeker bij de tijd en ook het model kan in mijn ogen nog mee. Het scheelt uiteraard ook dat het model tot 2009 is geproduceerd.
De auto rijdt prima: na het chippen is de auto lekker vlot, daarnaast is de wegligging goed (redelijk strak geveerd), waardoor het geen dweil in de bochten is. De stoelen zitten uitstekend en zijn ook goed in stellen. Het leren stuurtje houdt lekker vast en na enige gewenning voel je goed aan wat de voorwielen doen.
Erg prettig is het overzicht in de auto, gelukkig nog geen dikke raamstijlen rondom zoals je tegenwoordig vaak ziet.
Het 1.5 dci blok is (na chippen) erg prettig: trekt vanaf 2000 rpm goed op en blijft eraan sleuren tot ongeveer 4000 rpm. Niet sensationeel, maar werkt prima. Opvallend is dat je het dieseltje van binnen nauwelijks hoort, windgeruis stoort meer. Het blok heeft slechts elke 30.000 km een beurt nodig en olie heb ik nog niet bij hoeven vullen tussendoor. Het verbruik schommelt (met vlotte rijstijl) tussen 1 op 20 (winter) en 1 op 22. Uitstekend dus! De boordcomputer is overigens een stuk optimistischer met bijna 1 op 25.
Fabrieksopgave van 1 op 23 is met rustige rijstijl vast te halen.
Ten slotte is de kleine kilometervreter zeer betrouwbaar gebleken: enige storingen die ik in ruim 3 jaar en 65.000 km heb gehad, waren storingen bij het gaspedaal (3x zelfde storing, dus niet direct goed opgelost). Verder is alleen de buitentemperatuursensor overleden en is mijn antenne gestolen. Verder is het gebleven bij een jaarlijkse apk en op tijd onderhoud. Dat, samen met fatsoenlijk warmrijden, voorkomt naar mijn mening een hoop ellende.
Slotsom: de afgelopen jaren heeft de Clio zich als een betrouwbaar, goedkoop en prettig rijdend dieseltje wel bewezen. Ook ik was huiverig voor Franse kwaaltjes, maar dat is me (tot dusverre) gelukkig bespaard gebleven. Voorlopig blijf ik dan ook nog even in de auto rijden (kortgeleden distributieriem en waterpomp vervangen, dus we kunnen er weer even tegenaan), hopelijk net zo tevreden als tot nu toe! Bij een zoektocht naar een volgende auto, zal ik ook zeker weer een kijkje nemen bij Renault.
Onderhoud etc
- 153.000 km
Hierbij een overzicht van het gepleegde onderhoud en problemen of storingen die ik tegenkwam. Ook heb ik nieuwe foto's toegevoegd, opvallend is dat de auto er na bijna 10 jaar en ruim 150.000 km van binnen en buiten nog als nieuw uit ziet! Was bij mijn vorige auto's heel anders.
Bij aanschaf zijn alle 4 de verstuivers vervangen, waren verstopt na 1000 km rijden in ruim een jaar...
Bij 96.000, 125.000 en 149.000 km had ik een storing in het gespedaal.
115.000 km: eerste kleine beurt
120.000 km: APK, 2 nieuwe banden en nieuwe remcilinder achter
127.000 km: remschrijven en -blokken voor vervangen
136.000 km: schokdempers achter, 2 nieuwe banden en 1 wiellager
142.000 km: eerste grote beurt (zelf gedaan).
144.000 km: airco laten bijvullen (was ong 30% uit)
151.000 km: distributieriem en waterpomp vervangen
Verder zijn de ruitenwissers voor en achter en de lampjes rondom 1x vervangen.
Valt allemaal wel mee en is ook volgens verwachting.
Veder heb ik de auto vrij snel na aanschaf gechipt, heb ik er originele Renault Clio velours matten bij gekocht (staat stuk luxer) en de originele speakers vervangen door 4 x 50 watt Alpine (hoort erbij ;)). Zie je niets van en mooier, voller geluid. Boxen zijn helaas wel iets te zwaar, waardoor ze gaan trillen (35 watt bleek niet leverbaar).
De autokosten over ong 65.000 km en na ruim 3 jaar bedragen ongeveer 350 euro per maand of 0,20 per km bij 20.000 km per jaar (incl. mrb, verz, onderhoud, afschrijving, aanpassingen, dieselkosten). Zou ik meer gaan rijden (30.000 per jaar), dan zouden de kosten per km uiteraard een stuk lager zijn, maar een Clio benzine zou me alsnog meer kosten.
Update juni 2012 / 176.000 km
- 176.000 km
Alweer bijna een jaar en ruim 20.000 km verder…tijd voor update dus! Om heel kort te zijn: bovenstaand verhaal geldt eigenlijk nog steeds.
Uiteraard is er in de tussentijd wel een en ander gebeurd: ik ben voor het eerst in mijn leven afgesleept. De auto deed op een maandagmorgen (goed begin van de werkweek) bij een druk kruispunt niets meer. Penetrante dieselgeur en grote plas diesel onder de auto: bleek dat de brandstofpomp niet goed was. Deze is vervangen is sindsdien geen problemen meer. Verder alleen onderhoud en APK, waaronder onder andere nieuwe banden, olie, ruitenwissers. Verder niets noemenswaardig, behalve dat de verwarming van de linkerbuitenspiegel nu ook stuk is. Het Clio’tje is dus altijd nog zeer betrouwbaar.
Kort geleden heb ik een proefrit gemaakt in een Clio 1.5 dci 105 pk initiale uit 2006. Wat dan vooral opvalt is dat de nieuwe Clio een stuk stiller, groter, sneller (met 105 pk…) is en dat het geluid uit de standaard boxen beter is. Wat wel tegenviel, was dat er nog steeds goedkope details zoals bijvoorbeeld de deurgrepen aanwezig waren. Dit had beter gekund. Ik was niet voldoende onder de indruk om de duizenden euro’s bijbetaling ervoor over te hebben.
Afgelopen weekend heb ik de auto nog met de hand in de was gezet en van binnen goed gereinigd en de auto toont na een dergelijke behandeling weer werkelijk als nieuw! Uiteraard zijn tijdens het poetsen wel diverse pitjes en ook steenslag zichtbaar. Dit is onvermijdelijk na 11 jaar en bijna 180.000 km.
Al met al bevalt de auto nog steeds prima, ook met verre ritten en meerdere mensen in de auto is het prettig reizen. Auto doet het altijd en is nog altijd lekker zuinig en vlot genoeg. Wel heb ik het idee dat het motorgeluid sinds kort meer aanwezig is en is de radio ontvangst na het vervangen van de originele antenne duidelijke minder, zelfs met de nieuwe zendmast. Na ruim 4 jaar rijden en bijna 100.000 km ermee te hebben afgelegd zou ik die Clio een 7.5/10 geven: hij voldoet op alle fronten, maar er zijn uiteraard wel diverse verbeterpunten. Nooit spijt gehad van de aankoop en als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik opnieuw voor de Clio kiezen (maar dan felblauw of zwart ;-)).
Verkocht
- 178.814 km
De Clio is op 31-7-2012 verkocht. Helaas kort daarvoor nog wel een reparatie gehad: de poelie van de dynamo was versleten en de riem was eraf gelopen. Tijdens reparatie sprong de aircoleiding, deze is toen ook vervangen en de airco opnieuw gevuld.
Ik heb in bijna 4.5 jaar ruim 92.000 km met de auto gereden, naar volle tevredenheid. De auto is me altijd goed bevallen: lekker zuinig en behalve normaal onderhoud ook (bijna) geen problemen. Uiteindelijk heeft de auto me inclusief alle kosten (verz, mrb, afschrijving en onderhoud) een kleine €350 per maand of €0,20 per km gekost. Zeer betaalbaar dus. Verbruik zat altijd rond 1 op 20/21 bij normale rijstijl.
De auto is ingeruild voor een BMW 1 serie, 118D van mei 2008. Uiteraard is het niet eerlijk deze auto's te vergelijken: de BMW is op alle fronten (behalve kosten) een enorme stap voorwaarts! :) Een review van de BMW volgt binnenkort.
Hulde aan Renault voor dit fijne dieseltje en ik wens de volgende eigenaar veel plezier met de auto! Moet lukken, de auto is altijd netjes bereden en keurig onderhouden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.