Praktijkervaring Peugeot 5008 SUV: ruimte… voor verbetering?

'Instappen gaat gemakkelijk, het er weer uit komen is wat lastiger'

Peugeot 5008

De Peugeot 3008 SUV staat op het punt te worden afgelost door een gloednieuw, gestroomlijnder model. Eind maart verschijnt ook de nieuwe Peugeot 5008, vermoedelijk met een minder aerodynamisch silhouet en daardoor aanzienlijk meer ruimte. Kortom, een 5008 volgens het bekende recept. Wat biedt de huidige Peugeot 5008 SUV aan zijn bestuurders? 

Tot en met de voordeuren is de Peugeot 5008 ‘gewoon’ een 3008, daarna zie je een minder sterk aflopende daklijn en een aanzienlijk rechterop geplaatste achterruit. Het levert zoveel ruimte op dat de 5008 optioneel plek biedt aan zeven personen. De 5008 is niet zo populair als de 3008, maar toch blijken er behoorlijk wat mensen deze extra ruimte nodig te hebben.  

Op motorisch gebied verschilt de 5008 niet van de 3008. In principe delen ze dezelfde drie- en viercilindermotoren. Plug-in hybride-aandrijflijnen gingen aan de 5008 voorbij: een batterijpakket bleek niet te combineren met twee extra zitplaatsen. Dat zal bij de nieuwe wel anders zijn. 

Ruimte en gebruiksgemak 

Hoe gebruikers al die ruimte inzetten? “De 5008 van ons is een zevenzitter”, meldt een rijder die over een 5008 Blue Lease GT Line beschikt. “De achterste twee stoelen kun je gebruiken als het nodig is. Als volwassene daar gaan zitten, is geen goed idee; het is geen Ford Galaxy. Voor de kleintjes is het op de derde rij nog wel te doen, maar niet optimaal.” Een andere rijder, die een vergelijkbaar uitgevoerde 5008 heeft, is positiever. “Zeer ruim interieur, de stoelen die op de derde rij kunnen worden uitgeklapt, hebben we al meerdere malen gebruikt. Het in- en uitklappen is een fluitje van een cent.” Niet alleen de bestuurder is tevreden. “Het commentaar van de gasten die we achterin hebben vervoerd, was positief. Instappen gaat gemakkelijk, het er weer uitkomen is wat lastiger.” 

De volgende eigenaar gebruikt de mogelijkheden van het interieur maximaal. “Twee kinderen op de tweede rij, de tussenstoel in een handomdraai plat. Het derde kind op de derde zitrij, ook zo geregeld. En nog steeds zeeën van ruimte. De vijf gevulde weekendtassen konden zonder moeite worden neergezet.” Nog een lofzang over de ruimte: “Met skibak en volle kofferbak naar Italië geweest. De drie kids zitten super achterin en op de camping aangekomen kon niemand geloven dat alle meegebrachte spullen zonder aanhangwagen waren meegekomen.” 

Zitcomfort en stoelen 

Aan ruimte geen gebrek, dus, maar hoe zit het? “Na een beetje zoeken heb ik de ideale zitpositie gevonden”, schrijft de eigenaar van een 5008 GT Line. “Ik heb de stoel een beetje hoger ingesteld, zodat ik netjes boven het stuur de volledige display kan zien. Het kleine stuur is even wennen, maar het stuur is vederlicht en na een paar dagen vind je het fijn. En een paar dagen later vond ik het super.” Over de zit achterin: “De zitpositie achterin is voor personen groter dan 1,90 meter qua hoofdruimte heel beperkt door het glazen dak. De leuning van de stoel een tandje achterover laten hellen, levert wel een paar extra centimeters op, maar toch blijft het krap.” In de praktijk blijken zijn passagiers daarvan geen last te hebben. “Mijn medepassagiers achterin vonden dat ze na de lange rit niet verkrampt uit de wagen stapten.”  

De eigenaar van een Peugeot 5008 in Allure-trim is minder tevreden met de stoelen. “De (standaard)stoelen zijn oké, maar niet meer dan dat”, schrijft hij. “Mijn echtgenote vindt de stoel heerlijk, maar zij is ook een stuk kleiner. Beter is het een AGR-stoel te kiezen als optie, denk ik.” Goed nieuws is er ook: “De tweede zitrij met drie aparte stoelen is goed. De stoelen zitten ook goed.” Een Blue Lease Executive-rijder vindt het meubilair letterlijk en figuurlijk tekortschieten. “De stoelen zien er zeer racy en stevig uit, maar zijn dat niet. De zitting is te kort en de hele stoel veel te week. Je zit echt op de bok en hebt weinig steun. Ik ben 1,78 meter, dus een gemiddelde lengte, maar ik kan nog geen lekkere positie vinden.” 

Infotainment en bediening 

In de Peugeot 3008 en 5008 debuteerde Peugeots i-Cockpit 2.0, een doorontwikkeling van het dashboard uit de 208 en 308. Een digitaal instrumentarium maakt hier standaard deel van uit. De cockpit valt in elk geval bij de volgende rijder in de smaak: “Genieten van het mooie interieur en het goed doordachte ontwerp. We kunnen zelfs weinig bedenken wat anders zou moeten; het scherm reageert traag, maar ook dat went.”  

De eigenaar van een 5008 GT is eveneens enthousiast. “Het interieur en met name de i-Cockpit is echt mooi om te zien en biedt heel veel mogelijkheden. Om te weten hoe alles werkt, moet je wel even de tijd nemen.” Hij noemt daarvan een voorbeeld en tevens nadeel. “Wanneer je in het donker rijdt, is de verlichting van de schermen erg fel. Om de verlichting te dempen, moet je vijf keer op het middelste touchscreen drukken voordat je de instellingen kunt aanpassen. Dit zou gemakkelijker moeten kunnen.” 

Daar loopt de volgende rijder niet tegenaan. “Het bedieningsgemak is prima. De pianotoetsen zijn ondertussen wereldberoemd, maar ze werken ook nog eens erg fijn. De airco is gemakkelijk te bedienen en de radio ook. De instellingen van de auto kun je ook goed aanpassen, mocht dat nodig zijn.” Ook het instrumentarium oogst lof. “Wat heel mooi is, is het digitale display. Je kunt het indelen naar wens en ik heb vaak de navigatie actief tussen de snelheidsmeter en toerenteller in.” Toch laat de Peugeot ook steken vallen. “De achteruitrijcamera is traag. Het duurt best lang eer die werkt en daarna weer uitschakelt. Ook traag werkt het als je Spotify activeert en op 'play' drukt. Ik moet wel eens een hele minuut wachten…” Er zijn meer rijders die klagen over de snelheid van het systeem. “Alle functies werken ontzettend traag”, aldus de rijder van een 5008 GT Line uit 2017. “Druk op de knop van de stoelmassage en voor je gevoel duurt het een volle minuut voordat er eindelijk wat gebeurt. Navigatie opstarten? Je bent zomaar een kilometer verder voordat de module is geladen.” 

Rijden met de 5008 

Goed, op de bediening is dus nog wel wat aan te merken. Gelukkig zijn bestuurders over het rijden eensgezind positief. “De auto is redelijk strak geveerd, maar op grote veranderingen in het wegdek, verkeersdrempels en zware oneffenheden wel zacht en comfortabel. Alleen kleine oneffenheden voel je wel”, zegt de rijder van een Peugeot 5008 GT Line met 180 pk PureTech-motor. “Het rijden zelf is goed, hij helt niet erg over in snel genomen bochten. Het stuur is heel direct en de rechtuitstabiliteit is heel goed. Ook de zijwindgevoeligheid valt heel erg mee, ook al is het een hogere wagen.”  

Dat ervaart ook de rijder van een 5008 GT BlueHDI. “Het rijgedrag is heerlijk. Vooral op de snelweg ligt de auto als een huis op de weg. Wanneer je op N-wegen rijdt, voel je wel de oneffenheden, maar dat vind ik niet storend.” Een andere reactie in deze trant: “Het rijgedrag is prima. Hij ligt als een plank op de weg en ondanks de hoogte van de auto valt de windgevoeligheid mee.” Die vergelijkingen met huizen en planken kan die 5008 maar mooi in zijn zak steken, net als het volgende compliment van een 1.6 e-THP-chauffeur: “De auto is snel, heel stil van binnen, behoorlijk comfortabel en tamelijk strak sturend te noemen. Ook op zeer hoge snelheden kun je op normale toon blijven praten met de medepassagiers.”  

Naast deze 1.6 levert Peugeot ook een 1,2-liter driecilinder. “Met de 1.2-benzinemotor is het geen snelheidsmonster”, licht de rijder van een auto met zo’n PureTech-motor toe. “En met vier volwassenen aan boord plus nog een berg bagage is het duidelijk dat deze motor beter tot zijn recht komt in ons vlakke landje, maar al met al vind ik het prima.” Ook een andere rijder vindt deze motor onder bepaalde omstandigheden een maatje te klein. “Een klein minpunt is de trekkracht bij erg steile snelwegen (meer dan zes procent), je haalt dan niet meer de 130 km/h.” Een derde rijder is onverdeeld enthousiast. “Ik ben zeer te spreken over de motor! 1.2-driecilinder... O wat had ik een twijfel, maar wat een fijn motortje! Hij voelt nooit ondermaats aan.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Rijders van de Peugeot 5008 melden wel enkele problemen, soms wat groter en soms wat kleiner. Een opvallende zaak die vaker wordt gemeld, is een bewegende motorkap op snelheid. “De golvende motorkap bij snelheden boven 120 km/h geeft geen gevoel van kwaliteit”, aldus de rijder van een 5008 Allure. Rijders van de Peugeot 3008 SUV noemden dit probleem ook in hun reviews. Eén rijder heeft het zelf opgelost met behulp van een rubber strip. 

Ook de klep aan de achterzijde wordt regelmatig in negatieve zin aangehaald. “De automatische achterklep doet het vaker niet dan wel in de zin dat hij wel ontgrendelt, maar niet openzwaait”, schrijft de rijder van een 5008 GT Line. “Dan heb je alsnog vieze handen door dat eerste duwtje.” Ook een andere GT Line-rijder is enigszins gefrustreerd. “De achterklep is wel de grootste irritatie van allemaal. Hij gaat in de winter zelden open. Als hij het wel doet, is de vertraging zo groot dat je al drie keer extra de knop hebt ingedrukt.” 

Dit is niet het enige probleem waarmee deze rijder te maken kreeg: zijn 1.6 THP-motor werd al na zo’n 18.000 kilometer vervangen. “Na een maand zoeken kwam men erachter dat de klepstoter van een inlaatklep verdwenen was. Verdwenen? Verdwenen, weg, kwijt! Onder garantie is toen de motor geruild.” Daarna ging het zo’n 100.000 kilometer goed, tot… “rond de 120.000 kilometer de distributieketting met waterpomp en toebehoren werd vervangen. Volgens kenners zou dit nooit moeten kunnen bij deze kilometerstand.” In zijn review schrijft de rijder over nog enkele ergernissen die afbreuk doen aan de ervaring. Ook een 1.2 PureTech-rijder meldt motorproblemen, onder meer olielekkages en een versleten distributieriem. De eigenaar schrijft dit toe aan de leasemaatschappij, die vervanging van de riem bij 100.000 kilometer niet nodig vond. Mogelijke problemen met de distributieriem zijn overigens bekend bij dit type motor

Rijders van de Peugeot 5008 SUV zijn dus overwegend tevreden, met name over de interieurruimte en het weggedrag. Ook het bedieningsconcept krijgt de meeste handen op elkaar, al moet de volgende generatie 5008 absoluut over een sneller infotainmentsysteem beschikken. Het huidige wordt door vrijwel alle rijders te traag gevonden. Tot slot zou Peugeot er goed aan doen om nog eens goed naar zowel de voor- als achterklep te kijken: deze lijken wel te bewegen als ze dat niet moeten doen en andersom. De auto biedt dus veel ruimte, maar er is ook ruimte voor verbetering. Laat die nieuwe Peugeot 5008 maar komen. 

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum