en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 5008 Allure 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Een weekje onderweg na eindeloos wachten op de auto. Door allerlei redenen, waaronder ook redenen buiten Peugeot zelf om, de auto mogen ontvangen. Maar op tijd voor de NEC/WLTP-onzekerheden. Voor mij een voorname reden geweest om de vorige (308SW) eerder weg te doen.
Anyway. De auto. Wat een bak. Vanzelfsprekend heel groot, maar wat een ruimte levert dat op. Een belangrijke beweegreden voor deze auto was de aanwezigheid van de drie stoelen op de tweede rij. Er zijn maar weinig auto's die dat ook bieden. Eigenlijk alleen de Citroen C4 (Picasso) Space Tourer. Andere auto's in het segment beweren wel dat het zo is, ook de 7-zitters, maar dit levert altijd 6.5-zitters op. Het beste in de buurt kwam nog de Renault Grand Scenic, maar ook daar is de middelste plek smaller. En in een VW Touran wil ik niet vrijwillig rijden.
Eerste ervaringen met de auto zijn positief. Het kleine stuur is met mijn ervaring in de 308SW niet echt wennen, maar dit in combinatie met het uitermate licht/gevoelloos sturen is wel wennen. De hoge zit en overzicht zijn een verademing, ook met in en uitstappen. Ook het in de kinderstoel zetten van het kroost is zoveel makkelijker dan bij een station. Heerlijk.
De auto is voorzien van lederen bekleding via de actie van Peugeot. Gekozen voor de beige bekleding. Op voorhand heel erg aan het twijfelen geweest door het leer in een Volvo V60 die ik tijdelijk reed, maar gelukkig toch gedaan. Super mooi en super zitten.
Op naar veel veilige kilometers.
Na allerlei ritten door het land met wisselende belasting een keer een echte rit. Met 5 man en bagage naar Parijs. Voor het comfort op de achterbank ervoor gekozen om niet met drie man op de tweede rij te gaan zitten. Uiteindelijk de middelste stoel plat en een van de stoelen achterin in gebruik. Lootje trekken wie het kleinste is en gaan. Het blijft een lease-auto, dus tanken bij Hazeldonk en door. Voor mij als bestuurder zeer comfortabel rijden. Zeer ontspannen en door de hoge zit goed overzicht. Gelukkig waren ook de passagiers van mening dat mijn auto toch wel heel veel comfort biedt. Dus met een stopje tussendoor lekker naar Parijs.
Extra fijn was dat we, ondanks flink wat file in en rond Parijs, het verbruik prima bleef. Heel concreet, tanken hebben we op de terugweg pas weer in Nederland hoeven doen.
Hoewel ik binnen Nederland eigenlijk altijd met Waze (via Android Auto) rijd, doe ik dat bij de langere ritten meestal niet. Dat deed ik bij de 308SW ook al niet, en ook nu met de 5008 ook niet. Ja, in de gevallen dat het verkeer helemaal vastloopt, wil Waze nog wel met een creatieve route komen. Maar voor de rest doet de standaard navigatie heel erg goed z’n werk. Zeker op de lange afstanden is het om de file heen rijden vaak niet zo zinvol. Mijn mening ;-) En het maakt het verbinden van andere telefoons via bluetooth voor o.a. muziek ook een stuk eenvoudiger.
Na dik vijf maanden toch maar eens langs de dealer gegaan om het stuur te laten uitlijnen. Het zat net niet helemaal mooi. Dat was me tijdens de eerste rit al opgevallen, maar het was minimaal. Het was dan ook de vraag of het aan te passen was.
Na overleg met Nefkens heeft men de auto een dagje naar een specialist gestuurd. Die zijn ermee aan de slag gegaan en met succes. Uiteindelijk had ik dat veel eerder moeten laten doen.
Na weer een paar duizend probleemloze ontspannen kilometers tijd een voor een nieuwe test, de wintersport. Erg laat in het seizoen, dus geen grote problemen met de vele sneeuw eerder in het seizoen. De auto staat op 4-seizoenen, dus ik was heel benieuwd. Uiteindelijk minimaal op sneeuw gereden, dus kan daar geen goed oordeel over geven. Maar verder absoluut geen last van gladheid ervaren in de Oostenrijkse bergen. Mijn vooroordelen rondom dit type banden beginnen zo langzaamaan te veranderen. Er zijn duidelijk ook voordelen aan, met name in Nederland. Mijn gevoel is, dat de banden veel mogelijkheden bieden ten opzichte van zomerbanden en weinig nadeel ten opzichte van winterbanden. Los van die twee keer per jaar een uurtje met de Euromaster. Qua verbruik weet ik het verschil niet, net als de slijtage. Afwachten.
Maar, de wintersport. Het is uiteindelijk gewoon een roteind rijden. En die zijn me zeer goed afgegaan. Natuurlijk word je er moe van, maar in vergelijk met een jaar eerder in een 308SW, was dit wel heel ontspannen.
Met de 1.2 benzinemotor is het geen snelheidsmonster. En met 4 volwassenen aan boord, plus nog een berg bagage is het duidelijk dat deze motor beter tot z’n recht komt in ons vlakke landje. Maar al met al vind ik het prima. Als je graag boven de 160 wil doorknallen, dan kun je beter wat anders zoeken. Maar tot die snelheid ging het vlot genoeg, zeker als je bijtijds terugschakelt. De begrenzer zit op 186 km/u.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.