Peugeot 5008 GT-line 1.6 PureTech 180 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 GT-line 1.6 PureTech 180 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Eerste bevindingen
- 4.000 km
Na bijna een maand is het tijd een eerste review te schrijven over de 5008 gt line 180 eat 8 .
Laat ons beginnen met beschrijven van het interieur.
1) Zit positie achter het stuur. Na een beetje zoeken de ideale zitpositie gevonden , stoel een beetje hoger instellen zodat je netjes boven het stuur de volledige display kan zien . Klein stuur is eventjes wennen maar het stuur is vederlicht en na paar dagen vind je het fijn en een paar dagen later vond ik het super.
2)Icockpit is al in veel artikels beschreven en het is ook heel vernieuwend zo heb je in de stand "meters" eigenlijk alles , gebruik je de navigatie verandert de toerenteller in navigatie bij afritten en kruispunten , drukt u op de rechterknop van de ruitewisserhendel heb je de boordkomputer met actueel verbruik en gemiddeld verbruik . De persoonlijke instelling is fijn dan kan je kiezen uit een paar keuzes , bvb links boordkomputer , rechter gedeelte navigatie enz.
3) Infotainment ,is inderdaad niet supersnel maar dank zij de pianotoetsen ben je toch snel waar je moet zijn , audio, navigatie , instellingen auto , telefoon , werken vlekkeloos .Ik had in verschillende reviews gelezen dat het focal systeem geen meerwaarde is . Toch wel als je in de audio opties bij het item verdeling de frontspeaker volledig dichtdraait want die is van matige geluidskwaliteit dat hij de sound van de 9 andere voortreffelijke speakers teniet doet. Equalizer setting beetje bass en mid 2 tandje onder 0 en hoog 3 tandjes in de plus en je krijgt een vol ruimtelijk geluid en ook het geluid op de achterbank is prima.
4) Bluetooth wordt gebruikt voor de telefoon maar kan ook gebruikt worden om via de peugeot app op u smartfoon de gegevens van de wagen te laten inlezen .Met de app kan je al je gereden trajecten opvolgen , gemiddeld verbruik reisduur , etc en via de app kan je de betalende optie speedcams en risico gebeurtenissen activeren .Is een meerwaarde en niet alleen voor de speedcams.
- 5)Zitpositie achteraan is voor personen groter dan 1m90 qua hoofdruimte heel beperkt door het glazen dak , de leuning van de stoel een tandje achteruit hellend zetten brengt wel een paar extra cm op maar toch blijft het krap.
6)Rij ervaring : -De auto is redelijk strak geveerd maar op grote veranderingen in het wegdek ,verkeersdrempels en
zware oneffenheden wel zacht en comfortabel , alleen kleine oneffenheden voel je wel .Het rijden zelf is goed ,hij helt niet erg over in snel genomen bochten .Het stuur is heel direct en de rechtuit is heel goed . Ook de zijwind gevoeligheid valt heel goed mee ondanks dat het een hogere wagen is. de Draaicirkel is goed kort voor een auto met die afmetingen .Ook de geluiddemping is van zeer hoge kwaliteit , en maakt de auto comfortabel stil en hoef je de audio niet luid te zetten om van uw muziek te genieten.
7)Automaat en verbruik :
Mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 7.8l/100km all round . Autosnelweg 120 km/u rond de 7.2 l.
De automaat schakelt heel fijn , hij gaat zijdezacht door de verschillende verzetten en schakelt vanaf 90km/u in zijn 8 . Een minpuntje , het gaspedaal is heel gevoelig en bij een beetje extra gas geven schakelt hij direct een paar verzetten terug wat aan 100 km/u niet hoeft. Het zuinigst rijdt je als je het toerental niet veel verder dan 2500 rpm laat lopen . Sleur je door tot 4000 rpm of hoger dan loopt het verbruik al snel op .
Adaptive cruise control :Dit vraagt eventjes wennen , om te beginnen kan je de afstand wanneer hij ingrijpt instellen , de standaard stand is de beste. Ook kan je het afremmen vermijden door een klein beetje gas te geven om je snelheid bvb te behouden , van zodra je gas lost neemt de cruise weer over . Wel zalig om mee in stad en op secundaire wegen te rijden , zo volgt hij vlekkeloos de snelheidveranderingen van je voorligger .Zo bij snelheidbeperkingen van 50 of 70 of 90 km /u stelt u maximum snelheid die de wagen gelezen heeft met de men toets in .
Remmen zijn goed en heel gemakkelijk doseerbaar .
Ledverlichting is goed en het automatisch aanpassen van de stralingsafstand bij hogere snelheid zeer goed , ook het automatisch groot licht werkt goed .
Problemen : Geen enkel alles werkt naar behoren
Dit waren mijn eerste ervaringen ,tot binnen een paar maand voor een vervolg.
een jaar verder
- 8.100 km
Ondertussen een jaar verder :
Helaas door Corona niet veel kilometers kunnen rijden en al zeker geen grote afstanden , toch een paar nieuwe bevindingen .
Voor eerst de Peugeot app . Is een heel interessante app waar je gemiddeld verbruik per rit , week ,maand ,vanaf begin kunt controleren ,ook het lokaliseren van uw geparkeerde Auto is mogelijk alsook een digitale handleiding van de wagen is aanwezig . Ook de updates van GPS en Software gebeuren via deze weg .
Ik lees bij verschillende reviews dat de koppeling van de app met de wagen moeilijk tot stand komt .
Een paar tips : 1 ) App met USB kabel gebruiken: eerst kabel verbinden en met een Android telefoon kiezen voor bestandsoverdracht, nadien pas app opstarten .
2) Met Bluetooth : App opstarten , bluetooth setting eventjes uit en in schakelen , dan krijg je melding peugeot app klaar om te verbinden , dit bevestig je en app is verbonden met de wagen .
Voor Android Auto : Werkt alleen met USB kabel en moet je ook bestandsoverdracht kiezen na koppeling met de auto .
Interessante apps :
Google maps ( met satelliet beelden heel mooi )
Waze ( Goed voor files en Flitspalen ) , Dit kan je ook via ingebouwde GPS krijgen door abonnement af te sluiten via de Peugeot App Speedcam Optie kost iets boven de 100 € voor 3 jaar , ook alle wegenwerken, ongevallen ,files worden daarmee getoond alsook huidige weersomstandigheden.
Poweramp : Muziek app die u muziekbestanden van telefoon afspeelt ,voor mij beste muziekapp.
Spotify : muziek streamdienst.
De auto heeft ook zijn eerste onderhoudsbeurt gehad ,niets noemenswaardig te vermelden .
Verbruik wagen : Dank zij de app heb je een heel goed zicht op het verbruik , mijn gemiddeld verbruik ligt op 7.8l/ 100 km overall .
In stad loopt dat op tot 11 a 15 l /100 km , met Start Stop zakt dat naar 9l.
Voor een rood licht je wagen laten draaien is nefast voor het verbruik .
Let wel als de batterij van de wagen niet volledig is opgeladen dan werkt de Start Stop niet want de prioriteit gaat naar laden van de Batterij. Dit gebeurt na een paar weken niet gereden te hebben .
Op snelwegen aan 120 km /u : 6.2 l/100km bij felle tegenwind : 8.0l /100km
Een negatief punt is de ruitewisserbediening . Je kan enkel eenmaal wipen door de sproeier bediening kort aan te tikken , de functie zoals bij alle vroegere PSA produkten ,eenmaal naar beneden duwen lukt wel maar zet de automatische regendetectie telkens ook aan en af .
Voor de rest werkt alles perfect ,hopelijk kunnen we dit jaar een paar grotere trajecten afleggen en dan hoort u mij terug .
30000 km en anderhalf jaar verder
- 30.000 km
Na 30000 km een volgende update .
Na meer dan 2 jaar Corona eindelijk enkele reizen gemaakt met de wagen.
Een trip van 2000 km gemaakt met 4personen koffer volgeladen . Hij heeft die zonder problemen afgewerkt . Mijn algemene bevinding is dat ik na 10 u rijden niet echt vermoeid ter bestemming aankwam , ik heb het met menig andere auto die ik gehad heb anders geweten ondanks dat ik dan nog zoveel jonger was .
Het algemeen verbruik van de trip was 7.5l /100km
Het verbruik over 30000km : 7.3l/100km of 1 op 13.6 ( Peugeot app)
Ondertussen in de laatste 2 jaar 2 onderhoudsbeurten gehad, geen enkel bijkomende kosten gehad buiten olie en filters.
Bijkomend pluspunt GPS :
Bij het gebruik van de Gps met waarschuwingen gevarenzones geactiveerd , dan berekent hij tijdens rijden steeds de snelste tijd en past hij de te volgen route aan, als u dat wenst , zo heeft het systeem een paar files op ons traject perfect ontweken wat een aangename tijdswinst gaf .
Ook de zit positie is zeer goed voor lange trips ook voor de achter zittende passagiers. Mijn mede passagiers achteraan vonden dat ze na de lange rit niet verkrampt uit de wagen stapten .
Min punt : De adaptieve Cruise controle blijf ik soms vervelend vinden vooral als een wagen die u inhaalt kort invoegt dan remt de adaptieve cruise om terug de normale afstand te nemen .
Voor de rest na 3 jaar heel tevreden
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Uitgelicht aanbod

Peugeot 5008 1.2 PureTech Active | 7-Persoons | Leder | Navigatie | Camera | Apple carplay | Isofix
- 2019
- 136.747 km

Peugeot 5008 SUV 1.6 PureTech 165pk EAT6 GT-Line 7p | Automaat | Navigatie | Panorama/schuifdak | Leder | Massage | Trekhaak |
- 2017
- 75.510 km

Peugeot 5008 1.2 PureTech Active Pack | Automaat | Navi | Apple Carplay | PDC | Bluetooth | DAB+
- 2019
- 81.882 km
Lees ook

Facelift Friday: Peugeot 3008/5008

Mercedes-Benz GLB vs. Peugeot 5008 - Dubbeltest

Peugeot 5008 - Toyota RAV4 - Vergelijkende Test

Peugeot 5008 - Seat Tarraco - Dubbeltest

Peugeot Rifter - Peugeot 5008 - Vergelijkende Test
