Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 5008

Test: Peugeot 5008

Tot de slagtanden bewapend

12
Peugeot 5008
  • Jan Lemkes
  • Autotest
10 mei 2021 om 09:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 8 2021
AutoWeek 8 2021

Je leest het in AutoWeek 8 2021

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe neus, uiteraard met de led-slagtanden die tot het huidige familiegezicht behoren. Dat komt goed uit: die tanden mag hij meteen laten zien in een test.

De tweede generatie van de 5008 is voor Peugeot echt een schot in de roos. Niet zo gek, want het model is toch net even anders dan zijn concurrenten. Dat zit zo: toen de SUV het definitief van de MPV won, begonnen veel autofabrikanten het fenomeen ‘zevenzitter’ helemaal opnieuw uit te vinden. Zo niet Peugeot. Dat nam de sterke eigenschappen van de eerste 5008 – een echte midi-MPV – en boetseerde daar vervolgens een stoerdere SUV-koets omheen. Daarom heeft ook de tweede 5008 standaard een heel arsenaal aan klaptafeltjes en opbergvakjes én zeven individueel omklapbare stoelen. Achterin trakteert hij het kroost elk op een stoel van identieke breedte en beschikt hij bovendien over een geheel vlakke vloer met daaronder nog wat ‘geheime’ vakjes voor losse spullen. Toch is niet alles fantastisch achterin de 5008. De keuze voor drie separate stoelen dwingt de buitenste zitplaatsen namelijk in posities strak tegen de deuren, waardoor de zit hier minder prettig is. Bovendien ligt de vloer wat hoog, wat opgetrokken benen kan opleveren. Erger is dat de klaptafeltjes – standaard op de 5008 Blue Lease Allure – onbegrijpelijk onhandig zijn geplaatst. In geopende toestand bevinden ze zich nadrukkelijk op kinderhoogte, maar ook in opgeklapte positie zitten ze precies op de hoogte van een volwassen knie. Daarom is het in de praktijk nauwelijks mogelijk om de stoel op de tweede rij naar voren te schuiven om meer beenruimte voor de passagiers achterin te genereren, terwijl dat pure noodzaak is om het helemaal achterin draaglijk te krijgen voor wie de basisschool heeft verlaten. Wel kan er in de 5008 flink wat bagage mee. Met alle stoelen plat heb je 1.940 liter tot je beschikking. Achter de tweede zitrij en met de stoelen omgeklapt aan boord biedt de auto zo’n 700 liter. Voor het op- en neerklappen van stoelen en banken heeft de 5008 een bonte verzameling van hendels, kleppen en scharnieren.

 

Breedbeeldscherm

Hoewel ruimte en inzetbaarheid bij deze auto natuurlijk zeer belangrijk zijn, is dat niet de plek waar deze keer het nieuws is te vinden. De Peugeot krijgt behalve een nieuwe neus met ledkoplampen en -slagtanden en een bredere grille ook een groter infotainmentscherm. Het meer afgeronde 8-inch scherm van voorheen is nu voorbehouden aan de eenvoudiger varianten, terwijl de rijker uitgeruste 5008’s een nieuw breedbeeldscherm van 10 inch hebben. Dat oogt moderner en het werkt door het grotere formaat prettiger. Buiten dat is er weinig aan het systeem veranderd. De bestaande klachten over de vrij trage reactie op aanrakingen en de behoorlijk onlogische indeling van het geheel blijven dus bestaan, zelfs als de vormgeving wel dik voor elkaar is. Ook blijft het vervelend dat de bediening van de klimaatregeling in een separaat menu van het scherm is verstopt, terwijl je toch zou willen dat dergelijke functies altijd direct bereikbaar zijn. Ook elders in het interieur vergt de bediening van de Peugeot soms enige gewenning. Wat hij mist op dat vlak, wordt goedgemaakt door de vormgeving. Het 5008-interieur blijkt ondanks de zonder meer gewaagde tekenstijl goed houdbaar en oogt nog steeds fris en modern. Fraaie details, zoals de nu standaard toegepaste ‘pianotoetsen’ onder het scherm en het stuk stof halverwege dashboard en deurpanelen geven het geheel een hoogwaardige uitstraling.

Uitleven

Het blijft bijzonder hoe de bestuurder in de 5008 wordt ingekapseld door wat Peugeot de i-Cockpit noemt. Daarin is deze auto duidelijk wel heel anders dan de MPV’s van weleer, die juist ook voorin een heel ruimtelijk gevoel boden. De hoge middentunnel en de sterk op de bestuurder gerichte indeling maken dat de 5008 van achter het stuur kleiner aanvoelt dan hij eigenlijk is. Dat gevoel blijft onder het rijden intact. Het stuur laat zich vrijwel zonder weerstand verdraaien, de auto laat zich precies plaatsen en voelt relatief licht aan. Dat is hij trouwens ook, want dik 1.400 kg is echt heel netjes voor een zevenzitter van dit formaat. Dat verklaart ook waarom de basismotor, eigenlijk de enige zinnige optie voor Nederlandse kopers, prima voldoet. Aan de PureTech-driepitter met 130 pk veranderde niets, maar dat was ook geen noodzaak. Het blokje brengt ogenschijnlijk zonder veel moeite gang in de auto en wordt daarbij geholpen door een soepel schakelende achttraps automaat. Jammer is wel dat de schakelmomenten duidelijk een pauze in de versnelling vergen.

Oordeel

4 sterren

De Peugeot 5008 maakt nog steeds indruk met zijn bijzonder flexibele en fraaie interieur, terwijl het kostenplaatje te overzien blijft. Dat zijn uiterst belangrijke punten voor de kopers van dit soort auto’s. De aandrijflijn voldoet prima, al zou die wat meer verfijning aan de dag kunnen leggen. Zuinig is de driecilinder wel. Helaas is het infotainmentsysteem nog steeds niet één van de snelste in zijn soort.

Signalement

Merk Peugeot
Model 5008 Blue Lease Active 1.2 PureTech 130
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 40.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.641 mm / 1.844 mm / 1.646 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 755 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 600 kg
Banden215/65R17Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,9s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 150 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 5008
    Peugeot Peugeot 5008 Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Peugeot 5008

    INFO
    ANWB
    ANWB
    Peugeot 5008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
    € 264
    Bekijk nu ⟩
    Peugeot
    Peugeot
    Peugeot 5008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
    € 732
     
    Peugeot 5008 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Peugeot 5008 1.2 PureTech 130pk GT | AUTOMAAT | PANO DAK | FULL OPTION!

      Peugeot 5008 1.2 PureTech 130pk GT | AUTOMAAT | PANO DAK | FULL OPTION!

      • 2021
      • 40.414 km

      € 41.940

      Peugeot 5008 1.2 130 pk Blue Lease Allure | Handsfree Achterklep | Camera | Keyless Entry

      Peugeot 5008 1.2 130 pk Blue Lease Allure | Handsfree Achterklep | Camera | Keyless Entry

      • 2021
      • 31.644 km

      € 37.925

      Peugeot 5008 1.2 130 pk Allure | Elektronische kofferklep | Navigatie | Dodehoekbewaking .

      Peugeot 5008 1.2 130 pk Allure | Elektronische kofferklep | Navigatie | Dodehoekbewaking .

      • 2021
      • 19.434 km

      € 35.925

    Meer Peugeot 5008 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Peugeot 5008

      60
      • 31 januari 2022

    Lezersreacties (12) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Peugeot 5008 specificaties
    • Peugeot 5008 occasions
    • Peugeot 5008 video's
    Advies en informatie
    • Peugeot 5008 tests
    • Peugeot 5008 gebruikersreviews
    • Peugeot 5008 index
    PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 Blue Lease Premium 1.5 BlueHDI 130 (2020)

      Peugeot 5008 Blue Lease Premium 1.5 BlueHDI...

      • 13 december 2020
    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 Blue Lease GT-line 1.2 PureTech 130 (2020)

      Peugeot 5008 Blue Lease GT-line 1.2 PureTech...

      1
      • 10 augustus 2020
    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2018)

      Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2018)

      3
      • 29 juli 2020
    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 GT-line 1.6 PureTech 180 (2019)

      Peugeot 5008 GT-line 1.6 PureTech 180 (2019)

      3
      • 20 februari 2020
    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2019)

      Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2019)

      • 29 mei 2019
    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 Active 2.0 HDi 5P (2012)

      Peugeot 5008 Active 2.0 HDi 5P (2012)

      3
      • 2 maart 2019
    • Gebruikersreview
      Peugeot 5008 Style 1.6 e-HDi 5P (2014)

      Peugeot 5008 Style 1.6 e-HDi 5P (2014)

      8
      • 22 november 2018
    meer reviews
    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

      Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

      • 26 februari 2021
    • Nieuws
      Peugeot 5008 voor Franse politie

      Peugeot 5008 voor Franse politie

      34
      • 23 november 2020
    • Nieuws
      Prijzen nieuwe Peugeot 3008 en 5008 bekend

      Prijzen nieuwe Peugeot 3008 en 5008 bekend

      29
      • 26 oktober 2020
    • Nieuws
      Facelift Friday: Peugeot 3008/5008

      Facelift Friday: Peugeot 3008/5008

      44
      • 11 september 2020
    • Nieuws
      Ook Peugeot 5008 onder het mes

      Ook Peugeot 5008 onder het mes

      22
      • 3 september 2020
    • Nieuws
      Vernieuwde Peugeot 3008 en 5008 in beeld

      Vernieuwde Peugeot 3008 en 5008 in beeld

      23
      • 1 september 2020
    • Nieuws
      Peugeot 4008 als plug-in hybride

      Peugeot 4008 als plug-in hybride

      13
      • 27 juli 2020
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

      Stellantis legt werk in drie fabrieken...

      63
      • 24 juni 2022
    • Nieuws
      Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

      Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

      296
      • 22 juni 2022
    • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

      Peugeot 408 - Eerste kennismaking

      71
      • 22 juni 2022
    • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

      Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

      83
      • 18 juni 2022
    • Nieuws
      Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

      Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

      44
      • 15 juni 2022
    • Nieuws
      Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

      Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

      192
      • 10 juni 2022
    • Nieuws
      Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

      Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

      87
      • 9 juni 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden