Peugeot 5008 GT-line 1.6 e-THP (2017)

autoreview

Peugeot 5008 GT-line 1.6 e-THP (2017)

Signalement

Uitvoering5008 GT-line 1.6 e-THP
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verandering van spijs...

  • 550 km

Na een ruime 4 jaar een schitterende Mazda 6 in de lease te hebben gereden, was het recentelijk tijd om afscheid te nemen.

In de line-up van opvolgers stonden de volgende modellen, met name geselecteerd om de uitstraling en de ruimte:
- Renault Talisman
- Skoda Kodiaq
- Volvo V60
- Volkswagen Passat
Mazda staat er niet bij, omdat de stationwagon mij niet kan bekoren en de sedan voor ons gezin wat aan de krappe kant werd.

Met de eerste heb ik uitgebreid proefgereden; deze viel echter af omdat de auto niet het wow-gevoel gaf en de 4control mij niet beviel. Prima auto, maar te comfortabel voor iemand die een rijdersauto gewend is.

De Skoda Kodiaq kwam goed uit testen en ziet er van binnen en buiten saai maar degelijk uit. Aan de buitenkant zijn wel mooie lijnen te ontdekken die doen denken aan concurrenten uit de Volkswagen/Audi groep. Met een levertijd van 1(!!) jaar viel deze direct na bezoek aan de dealer af. Hadden ze maar beter moeten plannen in Tsjechie.

Bij Volvo Vos in Zaltbommel heb ik aangegeven proef te willen rijden met een T5. Ik wacht nog steeds op een telefoontje terug met een beschikbare datum. De Volvo is niet de meest charmante van de rij en teven ook de kleinste; ik heb niet verder aangedrongen.

Volkswagen Passat heeft eigenlijk alles, maar met een prijskaartje. Optiegek als ik wellicht een beetje ben, wordt het al snel een duur verhaal. Viel derhalve uiteindelijk ook af zonder te hebben proefgereden.

Na verschillende keren proefgereden te hebben met de Peugeot 5008 met de 1.2 litermotor was het wel duidelijk; dit model moest het worden. De 1.2 is pittig, maar overtuigde niet helemaal en daarom moest het een 1.6 benzine worden.

Levertijden waren te overzien en voor een leuke prijs was de complete 5008 GT-Line leverbaar met alle mogelijke bells and whistles.

Wat het geworden is:
Peugeot 5008 in de uitvoering GT-Line
1.6 e-THP 165 pk
Kleur: gris-artense

Opties:
19" lichtmetaal
Volleder, electrisch instelbaar met massagefunctie
Panodak
en verder alle beschikbare opties met uitzondering van de verwarmde voorruit, 230V achterin, 360 graden camera (180 graden is genoeg), Premium Focal (in de Mazda 6 had ik wel een Bose installatie meebesteld; die vielen zwaar tegen omdat alles mee resoneerde).

Tot op heden nog maar 500 kilometer gereden, dus kan ik nog weinig zeggen over de kwaliteit van de auto en de voor en nadelen. De eerste indruk is absoluut positief; hij is stil, rijdt comfortabel, schakelt op het juiste moment, en is een genot om mee op pad te zijn. Het is duidelijk dat over het instrumentarium en de bediening langer is nagedacht dan bij de Mazda, die overigens weer andere sterke punten heeft.
Het verschil tussen de 1.2 en 1.6 is op dit moment nog niet echt merkbaar; misschien dat hij soepeler wordt na het inrijden.

Foto's en verdere ervaringen volgen later.





Weer als nieuw,,.

  • 18.500 km

Na ruim een half jaar en 18000 km is het hoog tijd weer een update te delen over de auto. Nog steeds stap je elke dag met een glimlach in de auto.

Intussen is er veel gebeurd...

Zo was de Peus in maart betrokken bij een kettingbotsing en weten we inmiddels hoeveel impact de achterzijde kan hebben. We stonden gelukkig vooraan doordat de remmen van de Peus prima werkten, ondanks dat we volgepakt terugkwamen van de wintersport! Klasse. Een hele kostbare reparatie verder stond hij er weer glimmend bij. Onvoorstelbaar hoe onzichtbaar ze met kunststof kunnen lassen.

De electronica werkt -soms irritant genoeg- prima. Tot mei werden we vaak geconfronteerd met een brandend motorstoringslampje. Bezoekje bij de dealer leverde weinig op na het vervangen van de bobine leek alles het weer te doen. Tot het weer gebeurde. Omdat de auto een keer te vaak in noodloop was gegaan, hebben we onze dealer gevraagd om onderzoek en een oplossing. Dat leek gemakkelijk maar was het niet. Na een maand zoeken kwam men er achter dat de klepstoter van de inlaatklep verdwenen was. Verdwenen? Verdwenen, weg, kwijt...! Onder garantie is toen de motor geruild. Alle lof voor de dealer die hier veel tijd en energie in gestopt heeft. Of de stoter ooit nog gevonden wordt? Wij weten het niet.

Intussen rijdt de Peugeot weer als vanouds en is het heerlijk toeren met het schuifdakje open in deze lange zomer. Genieten van het mooie interieur en het goed doordachte ontwerp (in ieder geval t.o.v. Mazda). We kunnen zelfs weinig bedenken wat anders zou moeten; het scherm reageert traag, maar ook dat went.
Een snelheidsmonster wordt het niet, maar hij kan prima met de muziek meekomen.

En de lampjes? Jazeker, af en toe gaat het rode sleuteltje branden en verwijst het grote display mij naar de dichtstbijzijnde dealer. De dealer blijft zitten, maar het lampje gaat al snel weer weg; het zal wel zo blijven, denken we dan. En we rijden rustig verder naar de volgende review.

En weer ruim een half jaar verder

  • 40.000 km

Het wordt redelijk saai in de Peus. Na de wat spannende eerste 20.000 kilometer is er eigenlijk weinig meer voorgevallen.

Hij doet alles wat hij moet doen en het rijden is nog steeds een plezier.

De automatische cruise control staat vaak aan en werkt, een uitzondering daargelaten, prima voor de chauffeur. De bijrijders vinden het soms schichtige ingrijpen van de rem storend. De genoemde uitzondering betrof een incident tijdens filerijden bij regen, waarbij de auto ineens ervoor redelijk moest remmen. De cruise control kon dit niet aan en als er niet omgestuurd was, was de auto een trekhaak aan de voorzijde rijker.
Dat geeft het vertrouwen in de techniek natuurlijk wel weer een deuk.

Onlangs een eerste beurt gehad waarbij er weinig bijzonders was.

Nu wachten op warmer weer, zodat het "dak" er weer af kan.

25K erbij, bijna een jaar verder

  • 66.000 km

Vandaag de auto afgeleverd voor een beurt en gelukkig geen bijzonderheden te melden. Omdat de auto vond dat ik enkele weken eerder al voor de beurt had moeten gaan, werd ik elke keer geconfronteerd met het rode sleuteltje en alle garagebedrijven in de buurt op de kaart. Dat wordt wel storend, maar is waarschijnlijk ook zo bedoeld.

Het goede nieuws is dat hij nog niet verveeld en een heerlijke reisgenoot is voor de lange afstanden. Een snelheidsmonster is het niet, zeker niet op winterbanden. Hij haalde nauwelijks de 190 in Duitsland, terwijl hij op zomersokken toch de 210 aantikt. U snapt bij voorkeur voor de laatste.

Hoewel het natuurlijk meetelt in de leasekosten, ben ik nog steeds blij met het complete aangevinkte pakket. Die stoelverwarming met massage is toch lekker op lange afstanden en met dat opendak gaan we straks weer plezier beleven. Dat moet ook wel, want voorlopig staat hij nog voor de deur.

Bijna 5 jaar en daarmee bijna aan het einde van de

  • 135.000 km

Inmiddels is er weer het nodige op de teller erbijgekomen. De relatie tot de 5008 heeft zich tot een haat-liefde verhouding ontwikkeld. Liefde, omdat hij nog steeds verwent met alle luxe die er denkbaar is en ons redelijk trouw brengt waar we naartoe willen. Haat omdat er een paar hardnekkige gebreken zijn, die niet opgelost kunnen worden.
- de storing met de trekhaak en de parkeersensor blijft terugkomen. Er is inmiddels al zo vaak naar gekeken dat we het er zo bij laten.
- de automatisch achterklep doet het vaker niet dan wel in de zin dat hij wel ontgrendelt, maar niet openzwaait. Alsnog vieze handen door dat eerste duwtje.
- rond de 120K is de distributieketting met waterpomp en toebehoren vervangen. Volgens kenners zou dit nooit moeten kunnen bij deze km stand.
- de motor klinkt stationair niet helemaal lekker.
- hier en daar ontstaan irritante piepjes en kraakjes, die wellicht iets zeggen over de kwaliteit van afwerking.
- op de Duitse autobaan komt hij slechter mee. Tikte hij in het begin de 200 km/h ruim aan; nu is het bij de 180 km/h echt gedaan.
De 5 jaren waren mooi, maar lang genoeg.

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.