Praktijkervaring Mercedes-Benz CLA: wie mooi wil zijn…
'De achterbank zit er wat mij betreft vooral voor de vorm'
In 2013 presenteerde Mercedes-Benz, tot veler vreugd, een compacte en relatief bereikbare auto volgens het CLS-recept. Deze ‘vierdeurs coupé’ kon rekenen op een aardige schare fans, en dat ondanks zijn wat wonderlijke voorkomen. Met de tweede generatie CLA zetten de Duitsers dit laatste recht. De auto werd niet alleen eleganter, maar (daardoor?) ook een stuk gewilder. Wat haal je ermee in huis? Eigenaren en gebruikers geven het antwoord.
Een deel van het succes zal hem zitten in het feit dat de CLA er niet alleen is als ‘coupé’, maar ook als ‘shooting brake’. Inderdaad, als stationwagon met sportief aflopende daklijn. Voor de gezelligheid zullen we niet ingaan op het misbruik van deze twee termen, maar kijken we naar wat er wél is. En dat is, zoals het Mercedes-Benz betaamt, een breed aanbod aan aandrijflijnen. Dat gaat van de 136 pk sterke CLA 180 tot de CLA 45 AMG S 4Matic+ (juist…) met maar liefst 421 pk. Daartussen vind je onder meer een CLA 250 e plug-in hybride en een met 306 pk wat tammere CLA 35 AMG. Horen we je nu vragen om een diesel? Die zoek je per modeljaar 2024 tevergeefs.
Ruimteaanbod CLA Coupé
We beginnen met een stuk leedvermaak, want wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Toch? Nou, bij de CLA ligt dat nog best genuanceerd. We beginnen met de Coupé. “Met mijn 1,79 meter en normaal postuur heb ik meer dan genoeg bewegingsvrijheid voorin”, meldt de bestuurder van een CLA 200 Business Solution AMG. “Daarnaast kan ik ook nog prima achter mezelf zitten. Als je twee mensen moet vervoeren dan hebben ze met de armsteun helemaal niks te klagen.”
Zoveel rijders, zoveel ervaringen. Zo schrijft de bestuurder van een plug-in hybride CLA 250 e: “Formaat van de auto voldoet in principe prima, als je voornamelijk alleen of met zijn tweeën in de auto zit. Met vier volwassenen moet je snel je stoel verstellen om ruimte te maken, rijcomfort daalt dan ook wel mijns inziens. De achterbak valt qua ruimte niet tegen, maar door het kleine ‘gat’ passen wat grotere zaken er gewoon niet doorheen.”
Een volgende rijder gaat nog wat korter door de bocht. “De achterbank zit er wat mij betreft vooral voor de vorm,” schrijft hij over zijn CLA 180 Business Solution Luxury, “die is erg kort met nauwelijks hoofdruimte door het lage dak. De kofferbak is wat vreemd. Hij is veel groter dan je op het eerste oog zou denken, omdat hij enorm diep is. Nadeel is weer dat de 'ingang' van de kofferbak door de kleine klep erg laag en klein is.” Zijn oplossing? Op pad met weekendtassen in plaats van koffers.
Shooting Brake vult gemakkelijker
Niet alleen deze Coupérijder wijkt uit naar tassen, ook een CLA 250 e Shooting Brake-rijder doet dat. “De kofferruimte voldoet voor ons prima, hebben wel een passende tassenset gekocht voor het reizen en dat werkt super, nog nooit zo snel de auto in- en uitgeladen.”
De eigenaar van een CLA 200 Shooting Brake stelt zelf de vraag en geeft het antwoord. “CLA als gezinsauto? Deze vraag heb ik meerdere keren op internet voorbij zien komen. Ik snap de vraag wel, omdat je een Coupé niet snel als gezinsauto bestempelt. Komend uit een BMW 320d Touring kan ik zeggen dat we meer ruimte hebben nu. Zowel qua zitruimte voor én achterin als in de kofferbak.”
Een dieselende Shooting Brake-rijder onderschrijft deze ervaring. “Inmiddels ook de eerste vakantierit gedaan met onze kinderen. De ruimte achterin is niet overdreven groot, maar onze kinderen zijn nog erg jong dus voor hen is het prima. Iedereen die de auto ziet denkt dat er geen ruimte in de achterbak zit, wanneer je de kofferbak opent valt het eigenlijk heel erg mee. Net zo groot als de meeste stations. Hiermee is het best een praktische auto, met stijl.”
Zitcomfort
De voorlopige conclusie: zolang je voorin zit, zit je in ieder geval ruim genoeg. Maar heb je ook goede stoelen? De bestuurder van een CLA 180 in Luxury-trim schrijft daarover: “De ergonomische stoel van Mercedes kost even tijd om goed in te stellen, maar als je eenmaal je zitpositie gevonden hebt, zit hij fantastisch. Zelfs na een rit van acht uur (weliswaar inclusief pauzes onderweg) klim ik nog steeds totaal okselfris uit de auto, zonder rugpijn of wat dan ook.” Maar het wordt nog mooier. “Sterker nog, in deze ergonomische stoelen met verwarming heb ik vaker dat eerder ontstane rugpijn verdwijnt dan dat er nieuwe rugpijn ontstaat.”
“Stoelen zijn erg goed in te stellen en heb nooit last van mijn rug, benen, schouders of billen gehad. Dat is in mijn voorgaande auto’s niet gelukt! TOP!”, laat een andere Luxury-rijder weten. “Ik heb bewust gekozen voor de niet-AMG-pakket-stoelen, dit maakt mijns inziens veel verschil!”
De overgrote meerderheid heeft echter wél een auto met dit AMG-pakket, waartoe sportstoelen behoren. Ook deze vallen overwegend in de smaak, zoals bij de volgende rijder: “De voorgevormde AMG-sportstoelen zitten heerlijk voor mij. Met een kleine aanpassing van de lendensteun heb ik de perfecte zithouding, waarbij ik na een paar uur rijden nog topfris uitstap. Met wat lichte rugproblemen is dat voor mij niet bij iedere auto zo geweest.”
“De AMG-stoelen zijn aan de harde kant en hebben gevoelsmatig wat minder 'kuip' dan hoe ze eruitzien. Zitvlak is ook aan de korte kant, er zit een extender op maar die heb je eigenlijk altijd uit staan omdat je anders een heel kort zitvlak hebt.” Toch zijn deze stoelen een bewuste keuze. “De Luxury-stoelen vond ik nog minder lekker zitten en minder mooi.” Zo zie je maar weer, smaken verschillen.
Infotainment en bediening
We blijven nog even in de CLA, want deze is immers voorzien van het MBUX-infotainmentsysteem dat in de A-Klasse debuteerde. Rijders zijn hier overwegend goed over te spreken. “De ergonomie is uitstekend, alles zit op de goede en juiste plaats en is eenvoudig te bedienen”, geeft een CLA 180-rijder aan. Voor de geavanceerde spraakassistent is dat anders. “De first time right-percentages zijn nog niet hoog. Kan of aan mijn Twentse accent liggen, of mevrouw heeft nog wat extra instructie nodig.”
Ook een tweede rijder is overwegend enthousiast. “De bediening van het MBUX kan op 4 manieren. Stem, touchpad op de middenconsole, touchpad op het stuur en touchbediening op het scherm. Dat laatste gebruik ik niet (ik haat vette vingers op een scherm), de twee touchpads werken echt subliem.” Net als onze Twentse rijder heeft deze rijder minder goede ervaringen met de stembediening. “Ik gebruik het heel soms, om snel naar een andere radiozender te schakelen, maar echt heel goed werkt het niet. Veel commando’s moeten exact uitgesproken worden anders ‘snapt ze het niet’. En met de radio aan of pratende in de auto schiet ‘ze’ ook erg vaak ongevraagd te hulp.” Over de functie die bij deze, maar ook andere CLA-bestuurders in de smaak valt: “Een leuke en handige optie is dat als je voor een stoplicht staat, deze wordt getoond op het scherm. Dit omdat de auto erg laag is en je de stoplichten vaak niet kunt zien zonder voorover te duiken.”
Op pad met de CLA
Zo’n CLA zie er sportief uit, en de benamingen ‘Coupé’ en ‘Shooting Brake’ scheppen toch verwachtingen. Of de auto dat waarmaakt? De bestuurder van een CLA 180 Business Solution Luxury is in ieder geval erg tevreden met de rijeigenschappen. “Hij stuurt heerlijk. Bochten pakt hij met veel plezier en de bergpassen in de Pyreneeën waren écht een genot in deze auto. De automaat schakelt precies zoals je dat zou willen. Heb nooit het gevoel dat ik in moet grijpen.” Ook de rijder van een 200 Business Solution in AMG-trim is te spreken over het weggedrag. “Verwacht geen supersportwagen, maar het sturen heeft echt wel een funfactor, direct en communiceert redelijk wat de voorwielen doen.”
De bestuurder van een AMG-uitgevoerde CLA 200 Shooting Brake bevestigt dat beeld grotendeels. “Verwacht geen sportieve auto, dat is het allerminst. Met het AMG-pakket oogt het sportief, maar de motor is hiervoor te licht, de besturing niet direct genoeg en de sportstand te kunstmatig. In sportstand wordt de auto nerveus in plaats van scherp en het sportieve motorgeluid wat (overduidelijk) door de speakers komt voegt niks toe aan de beleving. Dit is geen nadeel, ik wist van tevoren, en de proefrit destijds bevestigde dat, dat dit een comfortabele auto is.”
Een CLA-bestuurder die voorheen met een BMW 1-serie reed is minder enthousiast. “Dit zijn totaal andere auto's met een ander karakter. Op- en afritten kan ik nu minder hard nemen; de auto ligt minder strak op de weg en ik krijg niet genoeg mee wat er nu precies onder de auto gebeurt. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat de afstemming van het onderstel duidelijk te soepel afgesteld om sportief te rijden.” Daarnaast stipt hij nog een eigenschap aan waar meer rijders over klagen. “Ik hoop niet dat je in een woonwijk woont als je deze auto gekozen hebt”, leeft hij zich in. “Wat een ellende. Ik ben iemand die zeer zuinig is op mijn (lease) auto’s en neem drempels altijd stapvoets, vaak tot ergernis van mijn achterligger. En NOG krijg ik het voor elkaar de bodem te schrapen.” Een tweede unaniem kritiekpunt betreft de rijstrookassistent, die bruusk ingrijpt en al bij meerdere rijders tot schrikreacties heeft geleid.
Onderhoud, storingen en irritaties
Rijders van deze tweede generatie CLA zijn overwegend positief over de betrouwbaarheid van hun auto, ze melden geen grote problemen en misschien juist vooral luxeproblemen. “De sfeerverlichting valt bij de ventilatieroosters uit”, ervaart een CLA 180-rijder. “Het is nooit een vast ventilatierooster. Het wisselt zich af over de 5 ventilatieroosters aan de voorzijde. Als je daarna de auto start dan doen ze het weer.”
Nee, dan is het probleem van de volgende CLA 200-rijder iets vervelender. “Na een jaartje begon het raam van de bestuurderszijde dienst te weigeren”, schrijft hij. “Na het sluiten van het portier sluit het raam niet meer volledig af. Dit merk je pas als je op snelheid bent en je jezelf afvraagt waar dat windgeruis vandaan komt. Het raam sluiten gaat dan niet meer, die gaat pas weer werken na het volledig uitschakelen van de auto en het openen en sluiten van het portier. Dit kwaaltje komt eens in de 2 weken een paar keer voor. Garage kan het issue nog niet vinden tot op heden.”
Een CLA 250 e-rijder sluit na 130.000 km af. “Geen gekke dingen gehad tijdens de onderhoudsbeurten, slechts de reguliere intervalwerkzaamheden. Enkel meerdere keren (onder garantie) een deurpaneel/speaker laten checken omdat die resoneerde op bepaalde tonen. Verder tijdje gedoe gehad met Mercedes Me, maar dat bleek een fout in de module die met een maatwerkupdate kon worden opgelost.”
Anders dan zijn uiterlijk doet vermoeden blijkt zo’n CLA voor de meeste rijders ruim genoeg, al is de kofferbak van de ‘Coupé’ wat lastig te beladen. De stoelen bevallen de meeste rijders uitstekend en het infotainment maakt indruk. Wel schraapt de neus van de auto opvallend vaak over drempels en bevalt de weinig subtiele rijstrookassistent vrijwel niemand. Deze zaken ten spijt, rijders van een Mercedes-Benz CLA zijn er overwegend content mee. En dat is maar goed ook, want het lijkt erop dat deze auto op termijn de kleinste Mercedes zal zijn.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA 180 - Automaat - Leder - Stoelverw - Clima - Cruise - Camera - Navigatie
- 2018
- 98.940 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Star Edition Luxury Line | Panoramadak | Sfeerverlichting | Parkeercamera | Stoelverwarming | LED |
- 2024
- 10.419 km

Mercedes-Benz CLA 220 4MATIC AMG Pano|Sfeer|Cam|Keyles
- 2019
- 111.869 km
Lees ook
Nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake is alleen nog gecamoufleerd waar het telt
Nieuwe Mercedes-Benz CLA kan niet laden aan 400V-snellader
Elektrische Mercedes-Benz CLA: bijna 750 kilometer bereik voor €59.000
Nieuwe Mercedes-Benz CLA nu langer dan C-klasse Limousine
Nieuwe Mercedes-Benz CLA zet grote stap voorwaarts: als EV bijna 800 km bereik
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.