Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)
Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury (2021)

Signalement

UitvoeringCLA 200 Shooting Brake Business Solution Luxury
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom deze ?

Op 25 juni mijn nieuwe MB CLA SB 200 Automaat in ontvangst mogen nemen.

Het is nu te vroeg om een recensie te schrijven, deze volgt zeker, binnenkort op vakantie naar Toscane daarna heb ik een gedegen indruk van de auto.

Waarom gekozen voor deze auto?
Mijn eerste keus was wederom een Skoda Superb, wat een heerlijke en goede auto is dat, 5 jaar probleemloos mee gereden, maar uiteindelijk kwam de Mercedes op mijn pad.

Veel auto's proefgereden.
Skoda Superb (model 2020)
Skoda Octavia (model 2020)
Seat Leon (model 2020)
Ford Focus estate Vignale
Ford Focus estate ST Line
Hyundai Tucson (model 2021)
Mazda 6 (model 2020)
Mazda CX 5 (model 2020).

De Mazda 5 was een serieuze contender maar na een lange proefrit enorm veel last van onze heupen, de zijwangen van de stoelen zijn veel te stijf en hard. Even speuren op google bewijst dat onze ervaring niet exemplarisch is, wel zonde verder zeer goede auto.

Vanwege de goede restwaarde kwam ineens de Mercedes CLA SB om de hoek.
Na een testrit was ik verkocht, en gelukkig ook mijn vrouw.
Heerlijk stil, en een maatje kleiner dan de Superb kon prima want de kids zijn volwassen en gaan niet meer mee op vakantie!

Wordt vervolgd na terugkomt van vakantie in Toscane.

4000 vakantie km

  • 5.688 km

Met de nagel nieuwe CLA SB 200 naar mijn vakantieadres gereden in Toscane.
Ruim 4000 km gereden in 18 dagen, tijd gedegen voor een review.

Wat kan beter?
1. Het navigatie systeem, deze geeft al een omleiding als er 1 minuut tijdwinst schijnt te zijn? Kan dit uit gezet worden of anders ingesteld? TIPS?

--Tip gekregen, Alternatieve Route uitzetten en pas aan indien er een vertraging wordt gemeld van meer dan x minuten (wat jezelf wil)

2. Tank Inhoud is 43 liter dat wist ik voordat ik de auto bestelde maar in de praktijk zou 53 net wat fijner zijn.

-- Gaat beter, Haal nu ruim 600 km op 1 tank met 3 liter reserve over op Eco op de snelweg.

3. Hoogte van het onderstel, in NL kan ik mij daar prima mee redden de wegen zijn hier erg goed maar in Toscane met alle kuilen en slecht wegdek, oef dat was de bodemplaat weer! Het is gewoon niet leuk met deze auto om hier te rijden! (Boerendorp in de buurt van Arezzo) Snelweg is prima in Italië.

--Tip gekregen! Bij een drempel vlak daarvoor even gas geven, dan gaat de neus omhoog en raak je niets. wel in sport stand zetten ivm de gas response!

4. Stoel bekleding, Artico Leder met 33 graden en de zon vol in de auto was mijn vrouw niet zo blij in haar rokje waardoor haar boven benen in de brand stonden. Er zit geen WW glas in dat zat wel in mijn vorige auto! Overigens had ik ook last van een wat bezweet gevoel in de broek bij het uitstappen, wat niet veroorzaakt werd door het korte rokje 😉
5. Zicht opzij (Rechts), dit ervaar ik als echt heel slecht bij het afslaan naar links waarbij de wegen niet haaks op elkaar aansluiten kijk je vol tegen je medepassagier aan of de middenstijl.
6. Spoorvorming, Was erg aanwezig maar nu de banden zijn ingereden heb ik daar absoluut geen last meer van.
7. Systeem, De ene keer heb ik wel uitstap hulp van de stoel en zo weer niet.
Werkt nu na een reset perfect. Motor uit, deur open en de stoel zorgt voor een makkelijke uitstap, instappen gaat net andersom.


Wat ging Goed?
1. Zit comfort, stoelen zijn erg goed in te stellen en heb nooit last van mijn rug, benen, schouders of billen gehad. Dat is in mijn voorgaande auto’s niet gelukt! TOP! Ik heb bewust gekozen voor de niet AMG pakket stoelen, dit maakt miz veel verschil!
2. Rij Comfort, op de snelweg en goede secundaire wegen is de CLA een heerlijke km vreter, voldoende vermogen, goede wegligging en hele fijne remmen. Hierdoor heb ik mij ondanks de afstand geen moment vermoeid gevoeld. TOP!
3. Laadruimte, Er gaat toch heel veel in de CLA SB en dat ondanks het volwaardige reservewiel wat mee ging en twee honden op de achterbank ( in een speciaal tuigje en in een soort hangmat).
4. Connectivity, een leuk restaurant op Google gevonden, het adres direct doorsturen naar de CLA en rijden maar.
5. Souplesse van de motor, deze pakt goed op en heeft voldoende vermogen, kruissnelheid op hoge snelheid ligt (met de Michelin Pilot Sport 4 banden) op 187 daar voelt de auto het best aan. Bij 200km/u + wordt de auto nerveus, (licht sturen).
6. Remmen, Wat zijn deze goed te doseren en voelen deze goed aan, je moet iets meer pedaaldruk geven dan gewend maar het voelt veel natuurlijker.
7. Live Traffic, gaf precies aan hoe lang de wachttijd is/was voor de Sint- Gotthard tunnel. In mijn geval 30 minuten en na 28 minuten de tunnel in!
8. Verbruik, 5688 km gereden in 1 maand 7,7l/100km in Duitsland 227km/uur gereden en kruis snelheid 187km/uur in Duitsland tussen 04:00 en 13:00 op zondag. Lijkt mij een prima verbruik.

--Verbruik zit nu op 5,6L/100km eco stand, NL snelweg.

Negatief!
1 opvallend punt, het advanced sound system is nu niet echt advanced in geluid. Alleen via Carplay, muziek op telefoon Ip 11 pro (aiff en Flac (256gb)) geeft goed geluid maar usb (aiff en flac) klinkt echt niet goed. mis het middengebied volledig en het hoog knettert in mijn oren. zelfs met alle aanpassingen.

Ondertussen ruim 8000 op de teller, ik geniet enorm van de auto.
Heerlijk soepel, en de bak op de snelweg in ECO stand niet op de 50km of lager wegen dan is de automaat te lui Sport is dan beter.

Het nieuwe is eraf!

  • 10.610 km

Ruim 10K op de teller.
Verbruik totaal over alle km is 7.4l/100km, maar sinds 3 weken steeds meer op eco haal ik 5,6l/100km ik verwacht dat dit nog lager wordt.

In en uitstaphulp werkt nu perfect, weet alleen niet wat daaraan ten grondslag lag?

Ik heb de Comfortstoelen en ben daar heel erg blij mee, heb nog nooit zo lekker gezeten in een auto stoel.

Heerlijke reis auto met voldoende ruimte. Mis ik de Superb (mijn vorige auto)? Ja, dat was een allrounder overal goed in en zeker op slecht wegdek een fantastisch onderstel.

De ClA heeft credits voor gebruiksgemak, (ramen en dak sluiten automatisch bij regen) mocht je deze vergeten zijn te sluiten.
Rijcomfort op goede wegen is echt van een hoger niveau, stil, strak en relaxed.
En op een tank van 43 liter haal ik nu geregeld 600 km!

Min punt is dat veel hoekjes en afdichtingen veel vuil oppikken ook de het remstof is hardnekkig en lastig van de velgen te verwijderen.
De auto toont snel vies!

Mijn eindoordeel is dat ik erg tevreden ben maar er zijn wel wat verbeterpuntjes.

Shit Happens

  • 21.500 km

Mijn lieve dochter heeft eind januari haar rijbewijs gehaald. Daarna samen met haar veel rijden om haar ervaring op te doen.

Na 2 weken wennen aan de auto vertelde ik haar over de overige functies buiten de basis van sturen, remmen gas geven en kijken.

Heel enthousiast een profiel voor haar aangemaakt en opgeslagen.

Maandag ochtend ga ik naar mijn werk en zie dat dat mijn dochter is geselecteerd als berijder, geen probleem ik druk mijn naam aan en wil wegrijden.
Hmmm! zit nog steeds met mijn kin op het stuur en mijn knieën naast mijn oren!

Ik open Mercedes Me selecteer mijzelf en niets!

Zelfs de back-up van de auto terugzetten geeft geen hulp.

Gelukkig heb ik van de stoelafstelling een opname gemaakt met lengte hoogte hoeken etc. dmv een meetlint en graden meter.

Na bijna 2 weken klooien met de stoel reed ik vandaag weg uit Deventer en na wat lichte aanpassingen was mijn rug weer blij.

Vroeger reed ik 1600 km in een opel Ascona C 1.6 en nergens last van.
Ik denk dat ik oud begin te worden. :)

All is Good!

  • 30.000 km

De instellingen zijn na een reset goed opgeslagen en de stoel zit perfect.
Ook heb ik de Dashcam functie nadat de AI camera is geïnstalleerd als retrofit.

Aangezien de brandstofprijzen door het dak gaan heb ik mij een andere rijstijl aangemeten.
Niet altijd even leuk maar haal 22,2km/liter!

Dat doe ik door rustig op te trekken, altijd in eco mode en wanneer noodzakelijk de cruise contro eraf om lift and cruise (bijvoorbeeld als je achter een vrachtwagen zit en de linker baan is bezet) dan rem je niet af en verbruikt minimaal brandstof.

Ben ik nu heel braaf, ja en nee, het schiet gewoon niet op in Nederland en hard rijden loont niet, maar een weekend Duitsland is weer een ander verhaal.

Toscane 3700km

  • 38.000 km

De 2e vakantie met de CLA wederom naar Toscane.

Deze keer op 19 juni om 0:00 vertrokken, heerlijk rustig onderweg.
Na 13 uur aangekomen in Arezzo (1459km).
In Nederland, Zwitserland en Italië keurig aan de snelheid gehouden).
Zuid Duitsland was zeer rustig tussen 04:00 en 06:00 waardoor de snelheid op een veilige manier omhoog kon.

De terugweg op woensdag tussen het vrachtverkeer en de CLA in Comfort en rustig optrekken en uit laten rollen heeft mij 60 liter brandstof 1 1/2 tank bespaard t.o.v. vorig jaar continu in de sport stand. Tijdwinst minimaal maar wel relaxt thuis.

Plus punten:
Heerlijke reisauto op goed wegdek.
Fijne comfortabele stoelen.
Zuinig bij een aangepaste rijstijl.
Van alle gemakken voorzien (Fuel and Pay in Duitsland) DashCam, Multi Beam led verlichting. Brandstof prijs in de buurt op de Mercedes Me app

Min Punten:
Slecht wegdek en een CLA!! dat gaat niet samen.
Geen warmte werend glas!
Lederen bekleding en korte broek! Even doorbijten bij instappen.
Rammelende achterklep na 36.500 km op slecht wegdek (moet worden nagekeken).
Lage in en uitstap, In/uitstap hulp werkt een beetje (Stoel gaat bij open portier in een makkelijke stand). Maar het sport onderstel vraagt wat behendigheid.

Verder een heerlijke auto welke ik direct weer zou bestellen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Arval
Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Line (5D/7A)
€ 654
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz CLA 180 Business Line (4D/7A)
€ 668
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens