Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution Luxury (2020)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringCLA 180 Business Solution Luxury
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst32.006 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto

  • 23.500 km

Aanschaf

Afgelopen zomer liep het private leasecontract van onze Nissan Micra af en hadden we flink wat spaargeld opgebouwd om zelf een keer echt een mooie auto te kopen die helemaal voor onszelf zou zijn. Ik zat zelf naar een Volvo S60 of een Peugeot 3008 te kijken, maar mijn vrouw wilde toch een keer naar een Mercedes kijken. Nou vooruit. Naar de Mercedes dealer in Groningen gegaan voor een proefrit. Eerst een één jaar oude GLB. Mooie, hoge auto. Echter, omdat ik nogal lange benen heb en snel pijn aan mijn knie krijg als ik te lang met gebogen knieën zit, vond ik het gevoel van 'op de bok' zitten niet zo prettig. Ik was niet overtuigd. De verkoper van Mercedes beval ons bij terugkomst toen een één jaar oude CLA Coupé 180 (benzine) aan. 10.000 kilometer op de teller, panorama-schuifdak, verlaagde sportvering, AMG-line, alle opties die op dat moment beschikbaar waren (inclusief actieve parktronic die door gewijzigde wetgeving inmiddels niet meer op deze manier geleverd mag worden) en 19 inch lichtmetalen velgen. En oh ja, nog €10.000 goedkoper dan de GLB ook. Mijn vrouw en ik stapten in, reden weg voor de proefrit en na een bocht of drie was ik al verliefd. Voor de vorm toch maar even een halfuurtje rondgereden nog, maar eigenlijk waren we al verkocht. 'Deze doen we, wanneer kunnen we hem ophalen?'

Inmiddels ongeveer 13.500 kilometer verder, waaronder een autovakantie naar Zuid Frankrijk. Cannes, Nice, Monaco (technisch gezien geen Frankrijk natuurlijk) en een weekje Pyreneeën. Ik heb mijn recensie een beetje opgedeeld in verschillende onderdelen. Bear with me.

Comfort en interieur

Uitstekend. De ergonomische stoel van Mercedes kost even tijd om goed in te stellen, maar als je eenmaal je zitpositie gevonden hebt, zit hij fantastisch. Zelfs na een rit van acht uur (weliswaar inclusief pauzes onderweg) klim ik nog steeds totaal okselfris uit de auto, zonder rugpijn of wat dan ook. Sterker nog, in deze ergonomische stoelen met verwarming heb ik vaker dat eerder ontstane rugpijn verdwijnt dan dat er nieuwe rugpijn ontstaat. Stuur houdt lekker vast, goede armleuning in de deur en een fantastische armleuning in het middenconsole. Geluidskwaliteit van de speakers is ook in orde. Het panorama-schuifdak is mijns inziens wel echt nodig in deze auto. Het dak is vrij laag en zonder panorama-schuifdak kan deze auto al gauw krap aanvoelen, maar door het licht van het panorama-schuifdak voelt de auto een stuk groter dan dat hij is. Kritiekpunt op deze auto van mij is dat er op een aantal plekken in het interieur goedkoop plastic is gebruikt dat mijns inziens te snel beschadigt. Zo is er aan de zijkant van het middenconsole een flinke fale plek ontstaan omdat ik daar een keer langs schuurde met mijn horloge (ik draag mijn horloge altijd rechts). Dat ging mij iets te makkelijk en te snel. Ook de binnenkant van de bestuurdersdeur heeft een flinke fale plek omdat ik daar een keer langs kwam met een schoen bij het uitstappen. Volgens mij hoort dat niet zo snel te ontstaan. Zonde.

De auto is op de snelweg echt ontzettend stil. Echter heeft de auto bij vlagen soms wat kleine bijgeluiden bij het rijden in de stad. Dan hoor je ergens iets trillen in de bestuurdersdeur. Wellicht een los schroefje? Vergeet steeds om de garage daar naar te laten kijken. De achterbank zit er wat mij betreft vooral voor de vorm, die is erg kort met nauwelijks hoofdruimte door het lage dak, maar wij hebben (nog) geen kinderen en de enige die met regelmaat de achterbank gebruikt is onze jack russell, dus dat geeft niet. De kofferbak is wat vreemd. Hij is veel groter dan je op het eerste oog zou denken, omdat hij enorm diep is. Nadeel is weer dat de 'ingang' van de kofferbak door de kleine klep erg laag en klein is. Wat je dan krijgt is dat de koffers wel in de kofferbak passen, maar dat je ze eerst met wat geweld door de opening moet persen. Liever weekendtassen dan harde plastic koffers dus!

Motor

We hebben de kleinste motor die Mercedes levert voor dit model, de 180 benzine. Volgens velen een Renault motor, maar ik heb inmiddels uit verschillende bronnen vernomen dat het verhaal iets genuanceerder ligt. Het zou een motor zijn die Mercedes samen met Volvo en Renault heeft laten ontwikkelen door een onafhankelijke motorleverancier uit Italië. Het is een viercilindermotor die in tijden van rust één van de cilinders kan uitschakelen. Ik snap dat veel mensen deze motor voor een Mercedes te klein en onsportief vinden, maar ik heb er persoonlijk niet zoveel last van. Hij trekt nog steeds behoorlijk snel en soepel op (zelfs in de eco modus) als het moet en in Duitsland kom ik niet zo vaak. Voordeel van deze motor is weer dat hij voor Mercedesbegrippen erg zuinig is. Op de snelweg haal ik een bereik van bijna 750 kilometer op een tank van volgens mij 43 liter. Dat is niet verkeerd en zuiniger dan ik had verwacht. In de stad halveert het bereik, maar dat hadden we in de Nissan Micra ook.

Wegligging

Hij stuurt heerlijk. Bochten pakt hij met veel plezier en de bergpassen in de Pyreneeën waren écht een genot in deze auto. De automaat schakelt precies zoals je dat zou willen. Heb nooit het gevoel dat ik in moet grijpen. Nadeel van deze auto is dat de voorbumper wat lang en laag is. Dat zal ook te maken hebben met het feit dat het volgens de dealer een iets verlaagde uitvoering is. Daardoor moet je wel echt stapvoets over verkeersdrempels, anders krijgt de onderkant van de voorbumper een schuurbeurt waar je u tegen zegt. De voorwielen hebben bij het stoplicht soms was last van wheelspin, dat komt denk ik door de voorwielaandrijving en de wat kleine motor. Kwestie van even wachten tot de auto van zijn plek is voordat je echt goed het gas indrukt.

Opties, snufjes, enzovoorts

De sfeerverlichting vind ik fantastisch. Overdag staat die op blauw/paars voor de rust. 's Avonds op donkergeel om een soort kaarslichteffect te creëren. Het MBUX systeem werkt echt heel erg goed. In de Nissan Micra gebruikte ik altijd Android Auto, maar die behoefte heb ik in deze auto nooit gehad. Spotify en bellen gaan allebei als een trein. Ook de navigatie van Mercedes is dikke prima. Die van ons heeft augmented reality, waardoor hij de afslag filmt, op je scherm projecteert, en met een peil aangeeft welke afslag je moet hebben. In Nederland een beetje een gimmick, maar in krappe Zuid Europese steden waar de zijstraatjes elkaar in rap tempo opvolgen echt een verademing. Het bedienen van het systeem is ook een peulenschil, zeker met de fantastische trackpads zowel op het stuur als in het midden. De rijbaanassistent van Mercedes is erg berucht door het harde en strenge ingrijpen, maar ik ben daar inmiddels wel aan gewend en laat hem tegenwoordig gewoon aan staan. Onze auto heeft ook nog volledig actieve parktronic. Dat betekent dat als je wil fileparkeren of op een krappe parkeerplaats wil parkeren, de auto zelf helemaal automatisch inparkeert. Volgens de dealer mogen nieuwe modellen die functie niet meer hebben, omdat de EU deze functie inmiddels wettelijk verboden heeft. Ik gebruik de functie regelmatig, vooral voor fileparkeren en dat gaat eigenlijk iedere keer perfect. De automatische ruitenwisser werkt ook naar behoren. Wel heeft de auto mijns inziens twee grote nadelen, opties die ik toch mis. Ten eerste zit er geen adaptive cruise control op, dat vind ik in een auto met zoveel opties een beetje vreemd Blijkbaar is dat bij Mercedes een erg dure extra optie. Ten tweede zit er geen DAB op, daarvoor moet je zo'n €250 extra betalen per jaar. Is dat nou echt nodig meneer Daimler?

Betrouwbaarheid

Nog geen hele bijzondere mankementen meegemaakt. Enige wat tot nu toe noemenswaardig is geweest is dat een week na oplevering, na een dagje over kinderkopjes te hebben gereden in Zuid Limburg, één van de luidsprekers uit viel. Die werd echter gelijk vervangen in het kader van fabrieksgarantie, zonder discussie. Sindsdien geen klachten meer gehad.

Conclusie

Echt een heerlijke auto. Stap nog steeds elke keer in met een glimlach. Hij rijdt fantastisch, zit heerlijk en het is ook gewoon een hele mooie auto om te zien, vind ik zelf. Hij heeft wel wat kleine nadelen. De achterbank is klein (maar ja daar koop je ook geen sportcoupé voor), de ingang van de kofferbak is wat onpraktisch en in het interieur zijn wat plekken afgewerkt met goedkoop plastic. Maar dat mag bij ons echt de pret niet drukken en doet dat dan ook niet.

Bijna afscheid

  • 32.006 km

Sinds de aanschaf van deze auto hebben we er inmiddels een 15 jarig pleegkind bijgekregen en is mijn vrouw in verwachting geraakt. Nu wordt de auto toch wat minder praktisch voor ons. De achterbank is toch wel erg klein en voor een kinderwagen is de kofferbak gewoon niet zo geschikt. We zijn nu dus echt concreet naar een grotere en meer praktische auto aan het kijken en gaan dus ook op korte termijn afscheid nemen van deze auto. Tijd voor een conclusie van mijn ervaringen met deze auto.

Hij rijdt ontzettend lekker. Snel, soepel, maar toch zuinig. Het sturen is soms wat aan de zware kant door de voorwielaandrijving en de brede en grote wielen. De 180 is de kleinste motor voor deze auto, maar meer pit heeft die eigenlijk niet echt nodig en zou bovendien ook ten koste van het verbruik gaan. Het verbruik komt neer op zo'n 1:18 op de snelweg en 1:13 in de stad.

Het interieur valt kwalitatief gezien mij uiteindelijk toch een beetje tegen. Er zit veel goedkoop plastic in wat enorm snel beschadigd. Je hoeft maar een keer met een ring of een horloge het plastic van de binnenkant van het middenconsole of van de deur aan te raken en je hebt al een vale plek of kras. Het zwarte plastic met pianolak krast ook als de ziekte. Verder zit de bestuurdersstoel niet echt lekker op de rails waardoor je met heen en weer schuiven soms de stoel niet helemaal recht vast klikt naar mijn idee. Ook zijn er bij warm weer best veel kraakjes en rammeltjes te horen in de binnenkant van de deuren bij het rijden.

Over warm weer gesproken: de portieren sluiten bij warm weer ook behoorlijk slecht. Je moet echt een enorme zwieper geven bij warm weer voordat de portieren goed in het slot vallen.

Over de software van de auto en vooral het MBUX systeem ben ik altijd laaiend enthousiast geweest. Echter heeft onze auto al drie weken een storing waar niemand (zowel dealer als klantenservice) mee kan helpen. Op de auto zit tegenwoordig een systeem om via een digitale knop op het scherm direct voor betaald parkeren te betalen. Echter zit er in het systeem een parkeeractie vast al drie weken. Concreet betekent dit dat iedere keer dat we de auto opstarten, we met toeters en bellen een notificatie krijgen of we de parkeeractie willen stoppen en dit blijft ook een seconde of tien in beeld hangen. Na drie weken gaat dit wel frustreren. Verder werkt het MBUX systeem nog steeds gewoon geweldig. Nuancering is dat ik de AR waarbij die in de navigatie met camerabeelden de afslag projecteert met een pijltje niet echt ga missen. Toch niet zo'n nuttige gimmick.

De opties op de auto zijn an sich prima. Wat mij wel stoort is de sfeerverlichting. Die loopt door tot, van binnen gezien, onder de zijspiegels. Dit betekent dat de sfeerverlichting 's avonds in het donker wordt weerkaatst door de binnenkant van het raam (zowel rechts als links) precies ter hoogte van de zijspiegels. Hierdoor is in het donker het zicht in de zijspiegels erg beperkt als je de sfeerverlichting niet uitschakelt. Daar is niet goed over nagedacht. Ik zou de sfeerverlichting ook niet per se missen denk ik. Parktronic is echt een zegen in drukke parkeerplaatsen en garages. Ik druk op het scherm in welke parkeerplaats de auto moet parkeren, zet hem in zijn achteruit en de auto parkeert helemaal automatisch in het midden van een parkeerplaats.

De Mercedes ME App werkt fantastisch. Auto openen en sluiten, verbruik bijhouden, auto zoeken als je die in een grotere garage bent kwijtgeraakt, navigatie alvast in programmeren, kan allemaal.

De bodemvrijheid is enorm laag. Zelfs met de laagste snelheid raak je met de voorbumper verkeersdrempels of schiet de wielophanging in het slot.

Ik ga de auto wel missen verder. Hij rijdt echt heerlijk en ik kan hem stellen zonder kinderen, vrijgezellen en leaserijders ontzettend aanbevelen. Van buiten ook een waanzinnig mooie auto. Let wel op dat het interieur qua kwaliteit wel een beetje tegenvalt. Het ziet er strak uit, maar de kwaliteit verslechtert best snel.

Pluspunten:

Comfort
Perfecte combi van zuinig en pittig
Wegligging
Uitstraling
MBUX
Mercedes ME App

Minpunten:

Kwaliteit interieur
Sfeerverlichting weerkaatst in de zijspiegels
Portieren sluiten slecht bij warm weer
Bodemvrijheid erg laag

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens