Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • Partner

Peugeot Partner XT 1.4 (2003)

Niet voor de poes

Peugeot Partner XT 1.4
  • Autotest
10 september 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Partner is op belangrijke punten vernieuwd en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Hij heeft een modern design en een slimme afwerking op enkele punten. Vering en demping zijn in orde. Het interieur levert hem ook een plus op.

Qua exterieur is hij vooral van voren goed aangepakt. Het dolfijnenneusje van de vorige versie heeft plaatsgemaakt voor een robuust smoelwerk. Een hele verbetering.
Het nogal saaie interieur van de oude Partner is ook vervangen; een fraai vormgegeven dashboard en frisse kleuren geven het binnenste van de Peugeot een vrolijke tint. Een dikke plus in zo'n alternatieve vrijetijdsauto. De bekleding vinden we mooi, maar deze is erg snel vies. Dit bewijzen de twee honden die tijdens het maken van de foto's overal zwarte pootafdrukken achterlaten. Niet echt praktisch dus.

Rustig aan
Niemand schaft een dergelijke auto aan om eens lekker te scheuren. De Partner doet het rustig aan, zó rustig dat het de vraag is of dit wel lekker is. Een grotere motor – bijvoorbeeld de 1.6 – is een aanrader als er meer mee moet dan twee viervoeters. Nu werkt de 1.4 zich werkelijk in het zweet en boven 120 km/h is het beste er wel af. Deze krachtbron is echter heerlijk stil! Ook al houdt hij van veel toeren, het geluid houdt zich keurig op de achtergrond. Dit draagt bij aan het comfort in de Peugeot.
De Partner filtert oneffenheden vloeiend weg. Het stuur ligt wat te plat en de zittingen zijn te kort om echt lekker te zitten. Gelukkig maakt de rugleuning nog iets goed door voldoende steun te geven. De Partner is onderstuurd in een bocht, maar die karaktertrek laat zich gemakkelijk corrigeren met gas los. Dat soepele van de Fransman komt niet terug als we hard gaan remmen. De auto is behoorlijk bijterig op het rempedaal. Da's op zich fijn, want er gebeurt meteen iets. De vertraging verloopt keurig, ook na een paar keer 'vol in de ankers'.

Ruimte zat!
Als we de achterklep van de Partner naar boven toe openklappen, merken we hoe kolossaal deze is. Hij gaat ver genoeg open om er fatsoenlijk onder te kunnen staan, bijvoorbeeld als het regent, maar je moet rekening houden met de afstand tot bijvoorbeeld een muur of een heg, anders krijg je hem met geen mogelijkheid open. Ondertussen zitten de honden al triomfantelijk achterin. Nou, ruimte zat! Er kunnen ook nog wat koffers mee. Maar... de kinderen willen ook mee naar de hondenclub.
De Partner biedt drie zitplekken achterin; aan hoofd- en beenruimte is geen gebrek. Via de schuifdeuren komen we bij de kinderen terecht. Wel wat gevaarlijk lijkt het dat de handgrepen van de schuifdeur en van de voordeur zo dicht bij elkaar zitten. Vanbinnen zijn de schuifdeuren te openen door een grote zwarte knop op een handvat in te drukken. Dit gaat nogal zwaar, een gemiddeld kind zal dit niet snel voor elkaar krijgt. Veilig, maar niet erg handig.
Het nadeel van een schuifdeur is die lelijke rail. De Fransen hebben echter slim gebruikgemaakt van de achterste zijruit. Door hier de rail precies onder te monteren, valt ie niet op. Kijk, zo kan het dus ook.
De Partner XT 1.4 kost zonder extra's 15.450 euro. Standaard zijn er dubbele airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen vóór en stuurbekrachtiging, cruise control, verwarmde buitenspiegels en een derde hoofdsteun achter. En een goede kachel. In de Partner hebben we niets te klagen. Die komt snel op temperatuur, terwijl hij meteen zijn buitenspiegels ontdoet van alle zichtbelemmerende condens.

PLUS & MIN

  • +Uitstraling
  • +Stille motor
  • +Ruimte!
  • +
  • -Prestaties
  • -Korte zitting stoelen
  • -Ergonomie dashboard
  • -

Signalement

Merk Peugeot
Model Partner XT 1.4
Carrosserie 4-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.591

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.137 mm / 1.724 mm / 1.801 mm
Wielbasis 2.693 mm
Massa leeg 1.163 kg
Laadvermogen 617 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 560 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,3 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,2 s / 10,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,3 s / 24,8 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km (fabrieksopgave: 7,5 l/100km)
CO2-uitstoot 175 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot Partner
Peugeot Peugeot Partner

Uitgelicht aanbod

    Peugeot Partner MPV 1.6-16V VTC 110pk

    Peugeot Partner MPV 1.6-16V VTC 110pk

    • 2005
    • 210.428 km

    € 2.950

    Peugeot Partner 170C 2.0 HDI Avantage

    Peugeot Partner 170C 2.0 HDI Avantage

    • 2005
    • 95.332 km

    € 3.950

    Peugeot Partner nieuwe koppeling+airco 170C 1.9 D Avantage

    Peugeot Partner nieuwe koppeling+airco 170C 1.9 D Avantage

    • 2004
    • 174.977 km

    € 1.999

Meer Peugeot Partner occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroën Berlingo/Fiat Doblò/Opel Combo/Peugeot Partner/Rifter/Toyota ProAce City

    103
    • 7 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot Partner specificaties
  • Peugeot Partner occasions
  • Peugeot Partner video's
Advies en informatie
  • Peugeot Partner tests
  • Peugeot Partner gebruikersreviews
  • Peugeot Partner index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Peugeot Partner (2008)

    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot Partner Asphalt 1.6 BlueHDi 100 (2019)

    Peugeot Partner Asphalt 1.6 BlueHDi 100...

    5
    • 21 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot Partner XT 1.6-16V (2004)

    Peugeot Partner XT 1.6-16V (2004)

    1
    • 28 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot Partner Long Premium 1.6 BlueHDi 100 (2019)

    Peugeot Partner Long Premium 1.6 BlueHDi...

    4
    • 8 oktober 2019
  • Peugeot Partner (2009)

    1
    • 10 april 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot Partner Combi 1.9 D (2000)

    Peugeot Partner Combi 1.9 D (2000)

    1
    • 1 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot  (2018)

    Peugeot (2018)

    • 3 september 2018
meer reviews
Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Op de rollenbank

Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Op de rollenbank

Dat Nic niet het beste barrel uit de historie heeft gekocht, is wel duidelijk. De technische...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Citroën Berlingo alleen nog elektrisch

    Citroën Berlingo alleen nog elektrisch

    64
    • 4 november 2021
  • Nieuws
    Vanafprijs Peugeot e-Partner en Citroën ë-Berlingo bekend

    Vanafprijs Peugeot e-Partner en Citroën...

    18
    • 8 september 2021
  • Barrelbrigade 2021 - De monstertocht - deel 1

    Barrelbrigade 2021 - De monstertocht -...

    • 28 augustus 2021
  • Barrelbrigade 2021 - De poetsdag

    Barrelbrigade 2021 - De poetsdag

    • 22 augustus 2021
  • Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Op de rollenbank

    Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner -...

    • 8 augustus 2021
  • Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner -...

    • 1 augustus 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    48
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden