Peugeot 806 2.0-16V – 2001 – 781.579 km - Klokje Rond
'Deze ruimte vind je nooit meer'
72 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Peugeot 806 is nu typisch zo’n auto die ongemerkt uit het straatbeeld is verdwenen. Je kocht er eentje voor een habbekrats en niet zelden leverden ze al vlug een garagerekening op die dik over het aanschafbedrag ging. En dan krijgt zo’n auto al gauw een schop. Rob Putters kocht die van hem in 2002 ‘met de kop d’r af’. Hij hield hem al die jaren netjes bij en inmiddels wijst de teller 780.000 kilometer aan. Hoe lang gaat dat feest nog duren?
Al achttien jaar rijdt Rob Putters in zijn Peugeot 806 en nog altijd is hij een trotse en tevreden bezitter. Zijn auto is bepaald niet nieuw meer en vooral een gebruiksvoorwerp, maar toch straalt ervan af dat er heel goed voor wordt gezorgd. Rob neemt zijn schoonzoon mee naar de keuring en die wacht met satanisch genoegen op de uitslag. Rob: “Hij loopt al jaren te zeuren dat ik die auto weg moet doen en dat het niks meer is. Maar de 806 doet het altijd, de kosten blijven binnen de perken en de ruimte die deze auto biedt, vind ik echt nergens anders meer. Dus ik blijf er mooi in rijden.” Rob maakte al zijn kilometers voor zijn baan bij de luchtmacht. “Ik reed dagelijks de route van mijn woonplaats Nieuw-Vennep naar mijn werk in Woensdrecht. Daar komen al die kilometers van. Om de kosten te drukken heb ik bij 253.000 een lpg-installatie laten inbouwen. Ik ben inmiddels gestopt met werken en de kilometerstand loopt dus niet zo snel meer op.”
De reden dat Rob ooit voor de 806 koos, is een bijzondere. “Ik had een Nissan Primera, maar op zeker moment mochten mijn kinderen elk een vriendje mee op vakantie nemen. Dus hadden we een auto nodig waar we met z’n zessen in pasten. We huurden daarom een Peugeot 806. Dat vonden we zo’n heerlijke auto, dat we er het jaar daarna een hebben gekocht. En die heb ik dus nog steeds.”
KNUPPELTJE
Tim de Leeuw doet vandaag de keuring van de Peugeot. Als hij terugkomt van zijn proefrit, is hij vol lof. “Behalve dan dat hij één keer geweldig bokte.” Als hij de computer van de auto uitleest, is er geen enkele foutmelding te zien: Rob liet ze onlangs allemaal wissen. “Dat is jammer”, vindt Tim. “Want een nieuwe foutmelding staat er niet in en nu zal het wel onduidelijk blijven waar het bokken vandaan kwam.” Ook heeft Tim gezien dat de 806 er nog goed verzorgd bij staat. “Vooral het interieur is echt nog heel mooi. Alleen jammer dat de pook er zo ontzettend afgekloven uitziet.” Op die kritiek heeft Rob gerekend. “Onlangs ben ik op de sloop geweest om twee nieuwe voorspatborden te kopen, want de bestaande hebben allebei deuken. Toen heb ik ook meteen zo’n nieuw knuppeltje meegenomen.”
Als de motorkap opengaat, zien we dat de motor heel ver naar achteren ligt. Is dat niet onhandig als je eraan moet werken? Tim: “Nee hoor. Alles waar je bij moet kunnen, is aan de voorzijde van de motor geplaatst. Heel erg praktisch. Achteraan zit alleen het spruitstuk.” Aan de motor zie je wel dat de 806 al een massa kilometers op de klok heeft.
“Alles is hier een beetje vettig, maar het zou vreemd zijn als dat niet zo was.” Als de auto is opgetild, kijkt Tim tevreden naar de onderzijde van de motor. “Helemaal droog is het hier natuurlijk niet, maar het is een stuk minder nat dan ik had verwacht.” Verder heeft Tim kritiek op een versleten motorkantelsteun, omdat die de oorzaak is van de klappen in de aandrijflijn. “En de draagarmrubbers hebben speling. Daardoor hoor je onderweg een bonkend geluid. Het loont de moeite om daar eens wat aan te doen. En het kraken in de wielophanging komt door een versleten toplager op de veerpoot.”
MINDER GEZELLIG
Als we naar de bodem van de auto kijken, speuren we natuurlijk naar roest. De balk onder de voorbumper is in elk geval al hard bezig om op te lossen. Verder lijkt het nog aardig mee te vallen – totdat we de achterzijde van de dorpels bekijken. Als Tim daar even klopt met zijn schroeven draaier, komt er al het nodige los. “Hier is het toch erger dan je op het eerste oog kan zien; als ik er een bolhamer bij zou pakken, wordt het ineens een stuk minder gezellig hier. Dit is toch echt wel iets om in de gaten te houden. Apk-afkeuring vanwege de roest gaat echter nog wel even duren.” Dat knoopt Rob zijn oren. “Ik denk niet dat ik nog ga investeren in lassen. Maar ik kan allicht de plekken netjes maken en dan bewerken met een roestwerend middel.”
In elk geval heeft Rob na de keuring genoeg argumenten om zijn schoonzoon mee om de oren te slaan. “Ik hoor dat mijn auto nog een paar jaar mee moet kunnen. Ik blijf er zeker mee rijden totdat hij helemaal op is. Maar het moet natuurlijk wel economisch haalbaar blijven. Ik houd hem niet ten koste van alles in de lucht.”
Kortom: het garagebedrijf dat Rob onlangs in een Renault Captur probeerde te praten, moet nog even wachten. “Al vind ik die wel heel erg interessant als volgende auto. Ik vind mijn 806 nog steeds geweldig, maar ik zit niet gebakken aan het merk Peugeot. Mijn vrouw rijdt bijvoorbeeld in een Renault Twingo, en dan niet dat nieuwe type. Nee, dat is nog zo’n échte!”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Wat mij betreft is de serie modellen van Peugeot die eindigt op 06 de beste die daar ooit is gebouwd. Dat bewijst deze 806 maar weer eens. Hij heeft heus wel wat gebreken, maar rijdt nog prima voor zijn leeftijd en kilometerstand. Ik ben wel bang dat over een paar jaar de roest hem de das omdoet.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 806 ST 2.0-16V |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.780 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.454 mm / 1.834 mm / 1.714 mm |
Wielbasis | 2.824 mm |
Massa leeg | 1.500 kg |
Laadvermogen | 815 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 205/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 221 g/km |
Lezersreacties (72) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.