Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech (2017)
Multifunctionele zevenzitter
Biedt hij ook echt zeven zitplaatsen? Ja, met dien verstande dat je op de achterste twee stoeltjes als persoon van meer dan 1,70 meter weinig te zoeken hebt. De been- en hoofdruimte is dan niet toereikend en je zit met opgetrokken benen doordat de afstand tussen het zitgedeelte en de vloer heel gering is. Je moet sowieso de middelste rij een stukje naar voren schuiven om op rij drie te kunnen zitten. Gebruik je de twee extra zitjes niet, dan heeft de 5008 een enorme kofferbak.
De 5008 heeft een langere wielbasis dan de 3008 en dat is merkbaar. Hij biedt iets meer rijcomfort en doet over de hele linie evenwichtiger aan. Dat maakt hem tot een prettige reisauto. De besturing is daarentegen juist erg direct. Iets té, eigenlijk. Samen met het vierkante stuurwiel (boven- en onderzijde zijn afgeplat) vergt het enige gewenning om het stuur precies ver genoeg te draaien in bochten of bij inhaalmanoeuvres.
Voor de aandrijving zorgt de 130 pk sterke driecilinder met turbo. In combinatie met het niet al te hoge gewicht van de 5008 kun je hier prima mee uit de voeten. Ook onder de tweeduizend toeren is er een redelijk goede gasrespons, zij het dat je altijd merkt dat de turbo eventjes op gang moet komen. Maar blaast hij eenmaal mee, dan kom je goed vooruit. Het schakelen zou met kortere slagen mogen. Op de koppeling valt niets aan te merken; die laat zich goed doseren. Toch zouden wij voor de versie met automaat kiezen.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 5008 Allure 1.2 PureTech 130 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.285 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.641 mm / 1.844 mm / 1.646 mm |
Wielbasis | 2.840 mm |
Massa leeg | 1.290 kg |
Laadvermogen | 830 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 690 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 5,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,0 s / 11,3 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 115 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Citroën C4 Grand Picasso - Peugeot 5008 SUV - Skoda Kodiaq
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Test: Firefly First Edition - Premium tegen budgettarief
Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.