Peugeot 406 Break ST 2.0-16V (2000)
Modieuze werker
Wonderlijk, wonderlijk. Was een station ooit niets meer dan een modern alternatief voor de bakfiets ('d'r kan zo lekker veel in'), tegenwoordig hoor je er niet meer bij als je geen station hebt. Nu maakt Peugeot al sinds het begin der tijden stations, die ze dan heel Frans 'break' noemen. De 406 Break is er al een tijdje, maar oogt zeker met z'n onlangs vernieuwde neus nog altijd modern en gedistingeerd.
De Peugeot 406 is een warm bad - zelfs iemand die nog nooit een 406 van binnen heeft gezien, zal zich onmiddellijk thuisvoelen. Het dashboard-design is sinds de facelift nog overzichtelijker dan het toch al was, en wie vragen over de bediening heeft, moet wellicht 'ns gaan nadenken over het overdoen van de kleuterschool. Kortom: doodsimpel zonder saai te zijn. De 406 heeft een display waarop diverse instellingen te zien zijn en eventueel een navigatiesysteem op aangesloten kan worden. De stoelen zitten alsof iemand ze al een jaar of wat voor je heeft ingezeten: je zakt er dus wat in weg, maar ze bieden steun waar nodig en zijn comfortabel tot voorbij het bot. De geluidsinstallatie heeft Peugeot redelijk voor elkaar, met afstandsbediening en een fraai display enzo, maar wat de Fransen speakers durven te noemen, is een aanfluiting. Voor gaat nog, maar die dingen achter... bordkarton klinkt beter.
Peugeot gebruikt voor de snelheidsmeter van de 406 alleen 'oneven tientallen'. Handig in Frankrijk, dat '90, 110, 130', maar hier slaat het nergens op.
Met zijn bagageruimte koop je een 406 niet alleen voor het mooie. Met enig gevoel voor overdrijving zou je kunnen zeggen dat je in één 406-ruim drie hele Lancia Lybra's kwijt kunt. Overigens wordt in alles duidelijk dat Peugeot ruime ervaring heeft met stations - aan alles is gedacht. Zo is er keurig een handgreep aan de binnenkant van de klep en kun je hem ook van buiten openen.
De afdekking van de bagageruimte is dik voor elkaar. De 406 doet het met een rollootje met daarachter een soort hoedenplank. De Franse achterbank zit uitstekend. Hij biedt een zee aan beenruimte en je kunt er met gemak drie mensen kwijt. Met drie hoofdsteunen en drie rolgordels is daar op gerekend. Nog een aantekeningetje: de middelste hoofdsteun is verwijderbaar, maar zit normaal gesproken nogal in de weg qua uitzicht naar achteren.
Hoe prachtig eenvoud kan zijn, zie je aan één klein detail van de 406. De zitting van de achterbank is opklapbaar, maar hebt u dat nou ook altijd, dat bij het weer terugklappen van die zitting opeens de sluitingen van de veiligheidsgordels verdwenen zijn? Niet bij de 406: daar zorgt een simpel stukje elastiek ervoor dat ze keurig op hun plek terugkeren. Ook dáár is over nagedacht!
De motor van de 406 is een bekende; geen oude, maar een relatief nieuwe. De laatste keer dat we 'm ondervonden, zat 'ie in de 206 GTi. Hij levert net 135 pk, maar dat heb je ook wel nodig bij zo'n loeres. De prestaties zijn keurig. Het is niet zo'n uitgesproken toerendraaier. Hij komt al met al relaxt over. Op één dingetje na: de klank. Hij klinkt niet alsof 'ie er zin in heeft.
Scoren
Als één fabrikant doorheeft hoe je een fatsoenlijk onderstel maakt, dan is het Peugeot. Een 406 Break is altijd comfortabel, of 't nu hard of langzaam gaat. Verkeersborden met 'slecht wegdek' kunt u gerust als niet-geplaatst beschouwen en bochten zijn nog net te herkennen aan een licht overhellen van de koets. Veel te hard een bocht in betekent onderstuur, maar gas los levert geen enkele vorm van protest op. Hoewel de besturing niet overdreven licht is, weet je zeker rond de middenstand niet altijd hoe de wielen staan. Over de versnellingsbak kunnen we kort zijn: die voldoet zonder te excelleren. Aan snel schakelen heeft hij een broertje dood - dat dient gewoon rustig te gebeuren, anders gaat het haken. Verder hadden we het gevoel dat de koppeling een beetje gaar was, want het aangrijpingspunt lag erg hoog.
De 406 mag dan enorm groot zijn, je ziet het er nog niet eens direct aan af en hij is te luxe, elegant en fraai afgewerkt om als overdekte bakfiets door het leven te moeten. Aan de 406 heb je een probleem- en tijdloze auto zonder al te veel opsmuk, maar ook zonder serieuze minpunten.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break ST 2.0-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.830 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.500 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 17,0 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 200 g/km |