Peugeot 406 Break ST 2.0-16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break ST 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Mijn Franse beauty
- 240.000 km
Dag allemaal,
Voor twee weken terug(5 mei) mijn huidige Peugeot 406 break 2.0 st opgehaald bij een handelaar.
Altijd spannend een andere auto kopen. De oude auto is achtergebleven op een stoffig terreintje in de Betuwe, wellicht op weg naar een Oost Europees land?
Na uitgebreid een proefrit gemaakt te hebben, kwam ik aan bij mijn huidige garagebedrijf. Dit bedrijf in Veenendaal heeft ontzettend veel kennis van de Franse automerken, in het bijzonder Peugeot.
Na een korte kennismaking nemen de mannen van verstand, met een goedkeurende knik de auto in zich op. Nette auto voor zijn leeftijd, aircopomp werkt goed, banden zijn in prima staat, ziet er van binnen keurig uit. Zomaar wat opmerkingen die me om de oren vliegen. Distributieriem is net vervangen zie ik, dat is belangrijk.
Opgetogen rijd ik even later met de auto weer terug naar de Betuwe. Uiteraard wat sceptische opmerkingen geplaatst over de auto. Opgemerkt dat ik bij nog een andere ga kijken, maar dat hij aan het einde van de middag een reactie van me krijgt.
Vol goede moed op pad gegaan naar Nijkerk om daar de volgende Peugeot met een bezoek te vereren.
We zouden eerder en vaker op onze eerste indruk af moeten gaan.
De mijne: hmm niet echt een nette zaak, de naam klinkt me goedkoop in de oren, auto's kriskras door elkaar gezet,wel fijn dat ik direct geholpen wordt.
Gelukkig de auto wordt direct opgehaald (huh, hoezo moet hij nog opgehaald worden?). Na een kwartier wachten vraag ik of het nog lang duurt. Ik zal direct even voor u bellen. En ja hoor na nog een minuut gewacht te hebben komt de auto aangereden.
Hoe is het mogelijk dat een auto er zo verschillend uit kan zien. Op de foto lijkt het heel wat, mooie kleur, goede kilometers, lekkere vlotte motor (2.2.
Totdat ik na een dik kwartier wachten de auto voor het eerst zie. Na in 5 seconden om de auto gelopen te hebben, constateer ik dat de auto in erbarmelijke conditie verkeert. Zomaar een opsomming: De lak ernstig beschadigd, strips half los, armleuning ligt los in de auto, auto is vreselijk smerig.
Dan krijg ik de vraag van de garagehouder, zullen we de platen er maar op doen? Nou, ik denk het niet want het is niet de auto die ik zoek, zeg ik.
Goed, weer de terugweg aangevangen. Direct doorgereden naar huis, gebeld naar de Betuwe, onderhandeld, deal gemaakt, geld overgemaakt en ja hoor de auto de volgende dag opgehaald.
En dan nu de auto bij mijn garage gebracht voor een kleine beurt.
Wat kleine dingen moeten er aan gebeuren.
De remschijven zijn echt aan vervanging toe, remblokken worden dan ook vervangen, sappen vervangen, lakstiftje, nummerplaat en nog wat kleine dingen.
Tja dan ben je zo weer een paar honderd euro lichter.
Wel word ik blij van de reactie van de garagehouder. Hij zegt, volgens mij heb je een lot uit de loterij. Tja laten we het maar hopen dan.
Nu twee weken later ( na 300 km gereden te hebben) merk ik dat er een koplamp defect is. Even twee nieuwe inzetten en weer verder rijden.
Zo dat was een heel verhaal.
De groeten,
Lamp vernieuwd
- 241.000 km
Zo, vandaag 2 nieuwe lampen er in gezet.
Zogenaamde H7 extreme power lampen (46 euro).
Het schijnt dat ze tot 80% meer licht verspreiden dan de standaard lampen.
Het resultaat is inderdaad bemoedigend.
Op 21 mei een heerlijke rit gemaakt met de familie. Wat een comfort en rust in de auto.
Airco op 23 graden en gaan.
Op naar de volgende duizend km.
Volgende mijlpaal
- 250.000 km
Zo de eerste paar duizend kilometer zitten er op.
Over het algemeen ben ik nog steeds tevreden over de auto.
Het blijft een comfortabele auto die makkelijk een groot aantal kilometers kan afleggen.
Er zijn wel wat kosten geweest in de achterliggende maanden. Er was in het najaar iets met de schokbreker aan de hand, er kwam een melding 'antipollution fault'of zoiets. Het bleek te liggen aan de ventilator. Deze draaide alleen in de hoogste stand.
Verder nog winterbanden aangeschaft zodat we veilig de winter (10 graden) in kunnen gaan. Momenteel rijdt de auto weer tiptop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.