Peugeot 406 Break SV 2.0 HDI 110pk (2002)

autoreview

Peugeot 406 Break SV 2.0 HDI 110pk (2002)

Signalement

Uitvoering406 Break SV 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf332.500 km
KM-stand laatst335.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim - Ruimer - Enormément!

  • 332.500 km

Even wennen deze aankoop. Ik heb altijd BMW gereden. De laatste, een 328 touring staat nog steeds voor de deur maar is vanwege de afstand naar mijn nieuwe werkplek te duur geworden. Met gemiddeld 9 liter / 100 km wel zuinig voor een 2,8 liter benzinemotor, maar te duur om dagelijks grote afstanden mee af te leggen.
Het leek beter om daarvoor een diesel te gaan gebruiken.

In eerste instantie dacht ik aan een compacte auto maar na een aantal keren in de BMW naar mijn nieuwe werkplek te hebben gereden leek mij dat toch onverstandig. Aan het einde van een werkdag heb ik, zoals de meeste mensen, behoefte aan een rustmoment. Die rust moet ik dan in de autorit naar huis kunnen vinden. Ik had zodoende een paar wensen: 1. cruise control, 2. climate control, 3. goede stoelen.

Ik keek voornamelijk naar de V70 van Volvo, het oude model, gebouwd t/m 2000, en naar de BMW 320d touring (E46). Niet naar de 406 dus. Maar ik heb Peugeot altijd een sympathiek merk gevonden en toen ik deze Break in SV uitvoering zag werd ik nieuwsgierig. Dat vind ik het leuke van Marktplaats. In het zoeken tref je ook altijd andere auto's aan in je zoekresultaten. Soms zijn dat interessante alternatieven.

Goed, om kort te gaan. De Peugeot stond op 20 minuten rijden en had alle opties die ik mij bij een woon-werk cruiser kon voorstellen. Proefrit maken dus. Reed ok maar het was erg wennen ten opzichte van de 328. Vooral de bouwkwaliteit viel mij op. Oh oh, wat is zo'n BMW goed gebouwd. En dan staat de E36 ook nog bekend als de minst goed gebouwde BMW. Ik vond de Peugeot erg kwetsbaar aanvoelen. Goedkope knoppen, verderlichte klepjes, krasgevoelige materialen. Ik kijk er even doorheen. Positief punt vind ik het leer van het stuur en de stoelen; voelt goed aan en lijkt erg slijtvast. De knoppenboel aan de stuurkolom vraagt gewenning. Daar zijn wel erg veel functies gecombineerd. Ik moet wat meer kilometers maken om daar iets meer over te kunnen schrijven.

Ik heb hoge verwachtingen van het verbruik; 5,5 l / 100 km moet mogelijk zijn zonder als een krant te rijden.

Over betrouwbaarheid schrijf ik later. Eerst wat kilometers maken.

Oh ja, en de ruimte...het is de eerste auto waar ik in de bagageruimte moest gaan zitten om hem compleet te kunnen stofzuigen. Te korte armen misschien? Oh nee, hij is gewoon "énormément" deze Peug.

Rustgevend

  • 332.800 km

De eerste kilometers staan op de klok. Na twee dagen woon - werk verkeer ben ik enthousiast. Heerlijke reisauto; fijne besturing, fijne onderstelafstemming, goede stoelen, prima radio.

Ook een paar puntjes. De cruise control schakelt niet in bij 50 km/h. Blijkbaar vond Peugeot dat een te lage snelheid. Jammer want ik maak er graag gebruik van bij wegwerkzaamheden. Zonder cruise control rijd ik op dergelijke trajecten gauw te snel.

De steun voor de linker voet is gescheurd. Ik heb hem verwijderd. Dat levert net een paar centimeter meer beenruimte op en zorgt voor een betere zit. Ik rijd bij voorkeur met de stoel in de laagste stand, maximaal naar achteren gekanteld en met het stuur zo ver mogelijk het interieur in. Bij de 406 levert dat een prima zitpositie op. Niet zo laag als in de BMW maar goed genoeg.

Ik maak mij een beetje zorgen over het drama waarmee de motor aanslaat. Na een wat twijfelachtig ronddraaien van de startmotor komt de motor met een flinke zwengel tot leven. De hele auto krijgt dan even een zwieper. Misschien hoort dat bij een dwars geplaatste dieselmotor. Voor mij in ieder geval een nieuwe gewaarwording.
Motor, koppeling en bak zijn verder ok. De koppeling werkt lekkerder als ik bij het optrekken wat verder doortrek. Schakelen bij pak m beet 2200 toeren is net te vroeg. Dan beter rond de 3000. De turbo is best goed te horen en een keer op toeren geeft hij de motor een flinke push. In de tussenacceleratie van 80 naar 120 vind ik deze break best vlot.

De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 5,9 liter / 100 km. Dat komt neer op 1 op 17. Ik rijd met Michelin Energy banden met voor en achter respectievelijk 2,4 en 2,6 bar. Iets hoger dan Peugeot adviseert. Binnenkort ga ik aan de pomp meten.

Twee tankjes leeg

  • 335.000 km

Inmiddels ben ik twee tankjes diesel verder. Twee keer heb ik de auto afgetankt na ruim 1200 kilometer. De eerste tank woon-werk verkeer kwam uit op 1 op 17,1, de tweede tank met voornamelijk vakantieritten op 1 op 17,3. Met dit verbruik is de HDI voor mij een prima keuze. Het was de afgelopen weken behoorlijk warm, dat heeft een positieve invloed gehad.

Nu ik wat grotere afstanden in de auto heb afgelegd zijn een aantal zaken gaan opvallen. Mijn rechterknie heeft weinig ruimte. Met de stoel in de laagste stand en het stuur volledig naar mij toe getrokken is de ruimte tussen mijn knie en de contactsleutel een paar millimeter. En ik heb geen dikke benen. Daar komt bij dat het contactslot geen duidelijke clicks heeft tussen stand 1, 2 en 3. Het is mij nu een keer overkomen dat ik de contactsleutel met mijn knie heb gedraaid en de motor heb uitgezet. Niet veilig en onhandig.

I heb de stoelen wat beter heb kunnen bekijken. Het valt op dat Peugeot verschillende soorten leer heeft gebruikt. Zeer soepel leer voor het middenstuk van de zitting, stugger leer voor de zijwangen en de rugleuning en vermoedelijk skai voor de achterkant van de stoelen. Maar het is ok. Het interieur ziet er goed uit en de stoelen zitten ook op een lange rit comfortabel. Ik vind de afstand tussen mijn achterhoofd en de hoofdsteun wel groot. In geval van een aanrijding kan het hoofd daardoor vrij ver doorslaan naar achteren.

Wanneer ik de automatische ontwaseming van de voorruit aanzet dan wordt de airco ingeschakeld. Daardoor verdwijnt waterdamp in no-time, heel handig. Nadeel hiervan is dat wanneer je de ontwasemstand weer uitschakelt, de airco ook uitschakelt, waardoor opgehoopt vocht in het verwamingssysteem alsnog vrijkomt waardoor de voorruit meteen weer beslaat. Oplossing is om handmatig te ontwasemen met alleen de blower op max richting de voorruit, dus zonder airco. Een andere mogelijkheid is om na het uitschakelen van de ontwasemstand het zijruit open te zetten of de luchtstroom tijdelijk alleen op de voeten te richten. Het kan ook best zijn dat ergens vuil is opgehoopt waardoor restwater niet weg kan komen waardoor de voorruit makkelijk beslaat.

De afgelopen weken heb ik gekampeerd. Met vrouw en kinderen en complete tentinventaris zat de auto goed vol. Sterker, er kon helemaal níets meer bij. Geen aanhangwagen, geen dakkoffer, de break nam het allemaal mee. Perfect.

Naast het spreekwoordelijke Franse comfort heb ik twee comfortverhogende zaken ervaren die weinig met Franse auto's te maken en wel heel welkom zijn. Door het mooie verbruik en de behoorlijke tankinhoud sta ik een keer in de paar weken aan de pomp. Heerlijk. Ik vind het ook erg fijn dat werkelijk niemand omkijkt naar mijn auto. Er is geen enkele interesse. In grotere steden ervaar ik dat als positief. Parkeerdeukjes, krassen, inbraakschade; ik heb er geen last van.

De motor is ok; voldoende koppel en hij loopt mooi rond, zeker mooier dan een VAG tdi van die periode. De koppeling en versnellingsbak vind ik eigenlijk helemaal niks. Elke versnellingswissel voelt als een verplichting. "Ok dan, omdat het moet..." Maar de 406 en ik beleven er beide geen plezier aan. Misschien is de koppeling op, want hij grijpt erg hoog aan, maar ik heb het bakgevoel bij voorwielaandrijvers altijd als twijfelachtig ervaren. Nee, dan de configuratie van BMW; een lijnmotor met in het verlangde daarvan de bak, aandrijfas en differentieel. Die opzet is simpelweg super. De configuratie in de Peugeot voelt als een compromis van slechte keuzes.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.